Kelle tehty luudutusleikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
luudutusleikkaus solisluuhun. Meni poikki auto-onnettomuudessa, eikä ollut vielä 6kk jälkeen luutunut. Se katkaistiin leikkauksessa uudelleen, otettiin murtumakohtaan kasvanut rustopatti pois, kaivettiin lonkkaluun harjalta uutta luuta ja ruuvattiin/levytettiin paikalleen. Toimenpide tehtiin nukutuksessa ja kesti 1,5h.

Leikkaus meni hyvin, oli ihanaa olla kivuton kun heräsin! Aika paljon olin vuotanut, joten Hb oli matala, rautaa söin. Särkylääkkeitä söin ainakin kuukauden verran, koska lonkalla oleva haava tulehtui, sain myös antibiootit. Sairaalassa olin 1 yön (vai 2? en muista), sitten ystävien luona 2 vrk, kun olin niin sekaisin nukutuslääkkeistä ja kipulääkkeistä ja verenvuodosta.

Jalkaa särki (varmaan tulehduksen vuoksi) ja oli vaikea kävellä. Solisluu parantui hyvin, levyt ja ruuvit on paikoillaan vielä kun eivät haittaa (3vuotta leikkauksesta). Joskus allaolevaa ihoa ja lihaksia särkee ja nahka on tunnoton pieneltä alueelta.

En varsinaisesti kuntouttanut kättä, mutta remontoin yhden talon 1-2 vuotta leikkauksesta, jolloin sain normaalin liikkuvuuden räpylään :)

Sääriluuhun siirrettiin lonkasta luuta, kun ei alkanut luutumaan. Eikä kyllä alkanut senkään leikkauksen jälkeen, olin sitten reilun vuoden päästä menossa siihen operaatioon, missä laitetaan polvesta se ydinnaula. Leikkauspäivänä, kun olin jo saliin menossa, lääkäri päätti, että kuvataanpa kuitenkin vielä, varmuuden vuoksi. Ja se oli alkanut luutua! No, olin sitten sairaalassa muutaman tunnin vielä ennenku pääsin kotiin. Olin ihan :O, mutta niin oli kyllä kaikki muutkin. Niin, se luunsiirtoleikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa ja se meni ihan hyvin. Toipuminen muuten siis normaalia, mutta kun se perhanan jalka ei alkanut luutua : /

Yhteistyössä