Kellään otettu maksasta koepalaa/miksi/mitä selvisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taskulamppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taskulamppu

Vieras
Onko kellään palstalla vierailevista ollut maksan kanssa ongelmia? Mulla on arvot koholla ja pelottaa et mikä mulla on. Lääkäriä saan kiinni vasta ties milloin - jos silloinkaan, eli ei juurikaan naurata asua käpykylässä, jossa kärsitään lääkäripulasta.

Miten on tutkittu, onko otettu koepalaa? Oliko se hirveä kokemus, mitä siitä näkyi?

paljonko sulla oli koholla? mulla on arvot heitellyt, välillä on paljon koholla, välillä normalisoituu ja välillä lievästi koholla, syyksi epäiltiin maksan rasvoittumista, olen jojolaihduttaja, joten kun laihdun arvo paranee ja kun lihon arvo suurenee, koepalaa ei ole ehdotettu, koska tunnustaltaessa maksa on normaali vatsan peitteiden läpi, ja kaikki muut arvot on kunnossa.
Myös runsas alkon ja lääkkeiden käyttö saattaa nostaa maksa-arvoja ja diabetes.

Viimes oli arvot näin:

afos 118
alat 132
asat 37
p-gt 139

Viinaa en käytä, aamuisin otan mielialalääkkeen, jota olen syönyt useamman vuoden. Pelottaa kyllä että joko tässä on henki katkolla... *itkee*

Ei noi arvot pahat ole! Onko sulla oireita? Vai löytyikö rutiinitarkastuksessa?

Minä olen olen sairastanut maksaa yli 10 vuotta. Nuorena sairastuin (tai paremminkin sairaus löytyi sattumalta) sappikirroosiin. Ainoana oireeena ovat olleet nuo kohonneet maksa-arvot, jotk a normalisoituivat lääkityksellä. Maksabiopsian sietää, epämiellyttävämpiäkin tutkimuksia on.

No jonkinlaista vatsavaivaa on ollut, (pistelevää kipua alavatsalla) joita alun alkaenkin on epäilty vain toiminnallisiksi häiriöiksi. Niitä on sitten tutkittu aika kattavastikin, eikä mitään selittävää löydy. Maksasairautta ei oo epäilty missään vaiheessa, nää muutama kontrollikin on oikeestaan olleet vaan hoitajan lähetteellä tehtyjä. Nyt vaan sitten kun kuulin tulokset, niin hoitajakin oli sen oloinen et lekuria pitäis yrittää saada kiinni...

Mutta IHANA Vea kun sanot että arvot eivät ole pahat!! Sait kyllä hymyä vähän tähän mun itkusta turvonneeseen naamaan. Syötkö nyt sitten jatkuvasti jotain lääkettä maksaan, vai miten? Millä kaikilla kokeilla selviteltiin tuota sappikirroosia/maksa-arvoja?

Mulla oli suht samat arvot viime syksynä ja otettiin maksabiopsia. mitään syytä ei löytynyt!!! Nyt vaan seurataan arvoja! Täällä tietoa, mitä kaikkea voi olla, mutta tosiaan, ei kannata pelätä noita ennenkuin on varmaa, että on esim primaarinen biliaarinen kirroosi tms. Mä pelkäsin ja itkin noita ihan turhaan, kun ei mutla mitään löytynytkään vaikka GT ja AFOS koholla jne. Joskus ne vain on koholla, ilman sairauttakin.
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Maksan_ja_sappiteiden_sairaudet

Ja se itse biopsia ei ollut lainkaan paha!! Eli aamulla osastolle menin, siellä sain Diapamin (vaikka en olis kyllä ees tarvinnut) sitten röntgenosastolle, jossa ultran avulla otettiin koepala, ekaks siis puudutettiin iho ja sit näyte, ja ei sattunut ku sen puudutuksen piikin verran, eli ei oikeastaan yhtään!!! Sitten vaan piti olla makuuasennossa noin 6 tuntia, eli siinä mielessä oli se Diapam hyväks: tuli nukutuks ja sitten pääsikin jo kotio.

Kiitos jälleen ihanista viesteistä. :)

Tämähän se on kumma ihmisessä, et aina pitää pahinta ajatella ja itkeä jo etukäteen silmät päästänsä. Onko sulla ....m nyt sitten laskenut/noussut, vai pysytellyt samoissa noi arvot? Hyvä kuulla, et koepalan otto ei oo paha, mut mähän stressaan jo sitäkin, et jos tulee jotain komplikaatioita tms. vaikka mulla ei ole hajuakaan, tullaanko mulle koskaan tuota biobsiaa tekemäänkään. Kunhan nyt sais ensin jostain sen lääkärin kiinni!

Jos Gt ja Afos yhtäaikaa koholla,on kuitenkin syytä selvittää tarkkaan ja vaatia sitä,että saat lääkityksen jos tarpeen. Pyydä IgM ja Mitokondriovasta-aineiden selvitystä ja maksabiopsiaa. S-alatkin oli sinulla koholla. maksaperäistä entsyymien nousua kuitenkin.
PBC on harvinainen sairaus ja minulla sitä ei tunnistettu ennenkuin afoskin nusi. Nyt on diagnoosi ja lääkitys elinikäinen. Toivon
lääkityksen tehoavan.

Onko kellään palstalla vierailevista ollut maksan kanssa ongelmia? Mulla on arvot koholla ja pelottaa et mikä mulla on. Lääkäriä saan kiinni vasta ties milloin - jos silloinkaan, eli ei juurikaan naurata asua käpykylässä, jossa kärsitään lääkäripulasta.

Miten on tutkittu, onko otettu koepalaa? Oliko se hirveä kokemus, mitä siitä näkyi?

Minulta otettiin 6.4.2016 koepala maksasta ultraääniohjatusti. Ainoastaan puudutuspiikki tuntui vähän. Samalta kuin hammaslääkärillä puudutus. Puudutuksen jälkeen lääkäri sanoi, että valmista on. Joten se siitä. Ei tarvitse pelätä, ei satu. Jäkikäteenkään ei tullut mitään kipuja tai muita ongelmia.

Itselläni eilen oli maksabiopsia.en tiedä menikö jotakin vikaan mutta toimenpide oli helvetillinen.edelleen olen kipeä,en meinaa päästä sängystä ylös ja kävelykin on kuin vanhan ihmisen köpöttelyä.lääkäri tuumasi vaan että toisille tämä toimenpide on kivuliaampi jostain syystä.ja minulla on hyvä kipukynnys..mutta tämä kai on harvinaisempaa että näin kipeäksi tulee.

No mikä kumma siinä synnytyksessä?
Mielenkiintoista.

Tuolla solunetissä oli ihmejuttu:
"Maksa syntyy yksilönkehityksen aikana ohutsuolen (erit. tulevan pohjukaissuolen, duodenum) seinämän syventymänä. Syventymän soluista tulee hepatosyyttejä eli maksasoluja, jotka järjestäytyvät maksalle tyypilliseen rakenteeseen ja muodostavat maksan toiminnallisen kudoksen. Maksaa ja ohutsuolta erottavasta tiehyestä tulee sappitiehyt. Sappirakko syntyy eroamalla maksasta."

tällä naisella on joku molemmiolta vanhemmiltaan saatu juttu verissä. synnytys on sitten laukaissut maksatulehduksen, mutta sen olis voinut laukaista vaikka voimakas flunssa. en osaa tarkemmin selittää. näin se mulle vaan selitettiin.
No joo, kiitos vastauksesta. Ei varmaan halua kertoa kaikkea?

---katsoin just Holby cityn ja kyllä mikätahansaselitys kelpaa, kunhan...
No, mitäs tuosta - eihän se totta ole kuitenkaan? Aika hyvä jakso oli kyllä:-)

Ja se itse biopsia ei ollut lainkaan paha!! Eli aamulla osastolle menin, siellä sain Diapamin (vaikka en olis kyllä ees tarvinnut) sitten röntgenosastolle, jossa ultran avulla otettiin koepala, ekaks siis puudutettiin iho ja sit näyte, ja ei sattunut ku sen puudutuksen piikin verran, eli ei oikeastaan yhtään!!! Sitten vaan piti olla makuuasennossa noin 6 tuntia, eli siinä mielessä oli se Diapam hyväks: tuli nukutuks ja sitten pääsikin jo kotio.

Yhteistyössä