kellään ollu sylkirauhasissa häikkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei varmaan sua auta tämä, mutta mulla on sädehoito vaikuttanut sylkirauhasiin ja syljen koostumus on muuttunut sitkeämmäksi. Sellainen sylki ei suojaa hampaita niin hyvin. Hammaslääkäri sanoi, että sädehoito on vaikuttanut tuohon koko loppuelämäksi.

Mulla oli toisessa sylkirauhasessa kasvain vuosia sitten (-95). Ensin tuli leuan alle patti johon terveyskeskuksen arvailujen varassa söin n. 6 antibioottikuuria, ja patti vain kasvoi.. Ennen kuin vaadin päästä kunnon tutkimuksiin ja heti otettiin neulanäyte patista ja parin viikon kuluessa leikattiin patti pois. Kasvain oli hyvänlaatuinen ja ns. Sylkirauhaskasvain.

Ei mulla, mutta meidän esikoisella. Hänellä turpos toinen puoli kaulasta kokonaan yhden yön aikana, illalla nukkumaan mennessä kertoi, että kaula on kipeä mutta silloin ei mitään näkyny. Seuraavana aamuna toinen puoli kaulasta oli helakan punainen ja se oli kauttaaltaan turvonnu, ihan kuin tennispallon puolikas ois ollu siellä sisällä :| Nieleminen oli kipeetä, suorastaan tuskallista. Vein lääkäriin joka sanoi kyseessä olevan sylkirauhasen tulehdus. Sai antibiootit jolla ongelma parani ja sai myös vastaisuuden varalle reseptin valmiiksi (koska on taipuvainen uusiutumaan ja siihen pitää saada nopeesti lääkitys ettei pilaa sylkirauhasia kokonaan).

kun mulla on edelleen (ollu su-aamusta asti) kivikovat peukalonpään kokoiset patit korvan alapuolella ikäänkun naamaan päin,et ei korvan takana. patit ei liiku mihinkää,mut on arkoja,ei pysty koskeen niihin ja välillä toinen kipuilee leukaan.. soitin terkkariin,niin sanoivat et seuraile et varmaa sylkirauhaset, mut vituttaa taas pyhänä seurailla ku lääkäriin pääsy on sit hankalaa.. lääkäriaika mul olis muista asioista jokatapauksessa ens viikolla, mut uskaltaako venyttää..

Meidän pojalla oli kans just siinä korvan alapuolella se "tennispallo" ja se tosiaan oli ihan hurjan punainenkin. Sylkirauhasen tulehdukseen mun ymmärtääkseni liittyy kova kipu kun rupeaa syömään (koska sillon sylkeä erittyy enemmän ja koska rauhanen on tukossa (?) niin käy kipeetä)......onko sulla mitään kipuja syödessä?

Mulla on patti oikean leukaluunvieressä sekä leuan alla, molemmat on seurauksen alla. Ekan kerran huomattiin ultrassa elokuussa 2007 kun kävin kilpirauhaskokeissa. Toisinaan koko naama on turvoksissa ja toisinaan suuta kuivaa. Pitäis varmaan tilata uus aika niin sais tietää mitä pateille kuuluu, leuanalus patti tuntuu ainakin kasvaneen.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Meidän pojalla oli kans just siinä korvan alapuolella se "tennispallo" ja se tosiaan oli ihan hurjan punainenkin. Sylkirauhasen tulehdukseen mun ymmärtääkseni liittyy kova kipu kun rupeaa syömään (koska sillon sylkeä erittyy enemmän ja koska rauhanen on tukossa (?) niin käy kipeetä)......onko sulla mitään kipuja syödessä?

Hui :o Mulla sattuu välillä kun alan syömään, tuntuu juilivalta, vihloo... Ai per... Sitä on kyllä tapahtunu jo muutaman vuoden, voiko se silti olla joku tulehdus? Sitä ei tapahdu joka kerta kun syön, muutaman kerran viikossa ehkä...

siis ehkä syödessäkin aristaa,mut varsinkin syönnin jälkeen leukoja särkee.. patit on kosketusarat ja tekis mieli niit koko ajan tökkiä.. :ashamed: mut en töki.. :D
punaisena ne kohdat ei ole, ihan vaan tollaset patit ihon alla ja kivikovat.
mä sit riskillä venytän ens viikkoon..
oon jo hirveitä kauhuskenaarioita maalaillu tääl ja pakottanu miehen joka aamu tarkistaa et mä hengitän ku se lähtee töihin ja jättää mut ja pojan nukkuun :ashamed:

mulla on aina raskauden alussa jostain syystä sylkirauhaset todella kipeet ja turpeat. ekassa raskaudessa kävin jopa ultrassa niiden vuoksi, kun luulivat, että voi olla jopa kasvain... mutta ei onneksi ollut. minulla on kuulemma jotenkin aktiiviset rauhaset, jotka välillä kipeytyy. kyllä ne siis muullonkin kipeytyy ja turpoaa ku raskausaikana, mut sillon erityisesti..
en tiedä mistä johtuu, ärsyttää kovasti. mut mun veljellä on sama homma, ja muutamalla muulla sukulaisella..

ja siis haluan nyt tähdentää et onko nää varmasti sylkirauhaset kun moni on sanonu et ne on korvan takana tai kaulalla ja nää on niinkun naaman puolella korvalehden alaosan kohdalla..

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Tulehdus on ollut, ei muuta.

millanen se oli / miten oireili? :)

Tuolta leukaluun alta turposi se rauhanen ja oli kipeä. Nielaistessa varsinkin sattui ja muutenkin, jos siihen painoi. Sitten kun painelin sitä niin tuolta kielen alta tuli sitä rauhasessa olevaa eritettä... :x

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
ja siis haluan nyt tähdentää et onko nää varmasti sylkirauhaset kun moni on sanonu et ne on korvan takana tai kaulalla ja nää on niinkun naaman puolella korvalehden alaosan kohdalla..

isoja sylkirauhasia ovat leuanalussylkirauhanen, kielenalussylkirauhanen ja korvanalussylkirauhanen, joka ulottuu myös tuohon korvalehden sivulle.

On ne sylkirauhaset. Jos pelottaa niin voin vakuuttaa et jos se olis syöpä tai kasvain niin ne on tuolla alueella erittäin hitaasti kasvavia, näin mulle sanoi lääkäri. Mullakin nää patit on ollut pelkässä ultraseurannassa jo vuoden, ilman että on otettu näyteitä. Mun muutokset oli koko luokkaa korvanalus 2 cm ja leuanalus 4 cm, mun patit on kivikovat mutta eivät kipeät. Patit eivät ole myöskään irtonaiset vaan kiinni jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Hui :o Mulla sattuu välillä kun alan syömään, tuntuu juilivalta, vihloo... Ai per... Sitä on kyllä tapahtunu jo muutaman vuoden, voiko se silti olla joku tulehdus? Sitä ei tapahdu joka kerta kun syön, muutaman kerran viikossa ehkä...

Sori, piti käydä lapsia nukuttamassa välillä. Siis en tosiaan tiedä tuosta sun tapauksesta, että oisko siinä tulehduksesta kyse? Meidän kossille se tuli vain sen yhden ainoan kerran (vaikka on kuulema taipuvainen uusimaan) ja se oli niin selvä tulehdus jo päällekin päin.....Ei tosiaan oo muuta kokemusta, että voiko se tuollain oireilla kuten sulla. Tuo pojan koko toinen puoli kaulasta oli hirmusen kosketusarka ja vaikka normaalisti on kova jässikä niin itku pääsi kun lääkäri otti korvalehdestä kiinni nähdäkseen korvan taakse. Ja tosiaan tuo syöminen oli sen verran kivuliasta, että sillonkin itku pääsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On ne sylkirauhaset. Jos pelottaa niin voin vakuuttaa et jos se olis syöpä tai kasvain niin ne on tuolla alueella erittäin hitaasti kasvavia, näin mulle sanoi lääkäri. Mullakin nää patit on ollut pelkässä ultraseurannassa jo vuoden, ilman että on otettu näyteitä. Mun muutokset oli koko luokkaa korvanalus 2 cm ja leuanalus 4 cm, mun patit on kivikovat mutta eivät kipeät. Patit eivät ole myöskään irtonaiset vaan kiinni jossain.

Niin ja ultrakuvissa nää mun patit on ihan mustat. Eli käsittääkseni nesteen täyttämät. Ja patit ei näy päällepäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli toisessa sylkirauhasessa kasvain vuosia sitten (-95). Ensin tuli leuan alle patti johon terveyskeskuksen arvailujen varassa söin n. 6 antibioottikuuria, ja patti vain kasvoi.. Ennen kuin vaadin päästä kunnon tutkimuksiin ja heti otettiin neulanäyte patista ja parin viikon kuluessa leikattiin patti pois. Kasvain oli hyvänlaatuinen ja ns. Sylkirauhaskasvain.

mulla tullu vastaava patti tuonne leuan alle, kävin tk.ssa näyttään sitä ku aristikin kokeillessa. siinä oli tukkeutunut sylkirauhanen, ei tarvinu mit,tehä parissa päivässä häipy. jotain se lääkäri puhu sylkikivistä tms. jota voi muodostua rauhasiin ja tukkia tiehyn.

Nyt kun rupesin vielä miettimään niin mulla on toisinaan pistävää kipua oikealla puolella kaulassa, mutta kivu voi hyvin johtua tuosta kilpirauhasen tulehdusksesta. Niin ja suun kuivuuden takia mulla on kielikipuja ja aftoja suussa. Äääh, olen kävelevä tauti :snotty:

Yhteistyössä