kellään kokemusta synnytyksestä ilman tukihenkilöä?

• Viestiketjun aloittaja blackjack
  • Ensimmäinen viesti
blackjack
mulla nimittäin sellainen tilanne että isäntä lähdössä työreissulle enskuusta huhtikuuhun yli 100km:n päähän ja just kun mulla aika synnyttää.viimekerralla tyttö syntyi kolmessa tunnissa ja kaks viikkoa ennen aikojaan joten tiedän että tämäkin päättää syntyä just sillon kun mies ei ole paikalla eikä ehdikään paikalle ennekuin seuraavana päivänä jos silloinkaan.en halua ketään muuta tukuhenkilöksi vaan olen päättänyt mennä sitten yksin.

onko ketään muita jotka synnyttäneen "yksin".miltä se tuntui,olisitko kaivannut tukihenkilöä vierellesi? mulla ei ainakaan ole ketään jota pyytää mukaan.

vähän pelottaa tuleva synnytys kun mies ollu aina mukana mutta nyt ei päätään kääntänyt vaikka yritin suostutella että jättäis tämän reissun väliin jotta pääsis synnytykseen mukaan. :'(

kahdesti yksin
Kaksi lasta synnytin yksin. Ensimmäisen kohdalla toivoin että lapsen isä olisi päässyt mukaan synnytykseen, mutta ei ennättänyt, ennätti paikalle vasta kun vauva oli syntynyt ja kiireinen oli, kiire oli pois.. oli armeijassa ja oli kiire takaisin armeijaan !! vaikka oli saanut vuorokauden loma.. :(

Toisenkaan lapsen synnytykseen en sitten huolinut mukaan, vaikka periaatteessa olisi onnistunut..
Siinä oli mukana kaksi opiskelijaa ja ei heistä muuta ollut kuin haittaa, kun häsläsivät ympärillä selän hieromisineen: ei minulla selkä ollut kipeä, siellä ei ollut mitään vaivaa eikä mitään hätää, kipu vatsassa eli siellä missä supistuksetkin (enkä ole ikinä ymmärtänyt sitä, että miten se kipu voi selässä olla???!! :/ )

Että kyllä sieltä selviää, yksikin.

blackjack
joo no ei kyllä mullakaan ole ikinä ollut selkä kipeä,ainoastaan alavatsa kun supistelee mutta oon kyllä kuulut että joillakin se kipu säteilee myös selkään.

Elli33
Mulla toisessa ei ollut ketään mukana ja onneksi synnytys oli helppo, vauva vaan tuli ulos, kun olin ollut pari tuntia sairaalassa, kipua oli toki. Nyt vähän pelottaa kolmannen kohdalla ja haluaisin miehen mukaan, mutta kuka hoitaisi lapsia? Tokan kanssa oli se, että eka vastaanottanut kätilö oli kyllmäkiskoinen ja sen takia nyt olisin kaivannut miestä mukaan. Toisaalta eniten kaipaisin ponnistusvaiheeseen, jos se pitkittyy kuten eka kerralla.

ELNA
epäilen,että suurin osa maailmassa syntyvistä lapsista näkee päivänvalon ilman isukin läsnäoloa.
No, itse olen saanut kaksi ekaa lastani ilman mukana olevaa tukihenkilöä tai isiä, koska lasten isästä ei ollut sinne tulijaksi. Kolmannen lapsen sain (miestä vaihdettuani) yhdessä lapsen isän kanssa.
Kaikki synnytykset tuli kuitenkin hoidettua asianmukaisesti. Omalta kohdaltani koin kyllä, että isukin läsnäollessa tuli parempaa kohtelua (olihan järissään oleva todistaja paikalla). Pääasia varmaan on tehdä keskenään parin selväksi, lähdetäänkö sinne yksin vai kaiksin ja sitten pulinat pois aiheesta.

Minä synnytin meidän kakkosen yksinäni. Mieheni odotti esikoisen kanssa synnärin odotushuoneessa. Meillä ei ollut lähellä ketään, kelle olisi voitu esikoinen viedä hoitoon synnytyksen ajaksi. Synnytys oli aika nopea, 2,5h. Kaikki meni oikein hyvin. Siitäkin synnytyksestä on pelkästään hyviä muistoja. Kyllä siitä selviää hyvin yksinkin. Positiivisin mielin vain synnytykseen! Lopputulos on maailman ihanin! =)

Minäkin synnytin toisen lapsen ilman tukihenkilöä. Ei ollut esikoiselle lapsenvahtia joten vaihtoehdot olivat vähissä.
Ensimmäisen kanssa synnytys oli pitempi, 11 h ja silloin oli ihanaa kun mies oli seurana mutta kakkonen syntyikin vauhdilla, 2 h joten eipä ennättänyt paljon kaipaamaan muuta kuin kivunlievitystä.
Nyt odotan kolmatta, laskettu aika on viikon päästä ja jos syntyy "virka-aikana" niin mies pääsee mukaan kun lapset ovat tarhassa mutta muulloin on selvittävä ilman miestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 08:43 blackjack kirjoitti:
mulla nimittäin sellainen tilanne että isäntä lähdössä työreissulle enskuusta huhtikuuhun yli 100km:n päähän ja just kun mulla aika synnyttää.viimekerralla tyttö syntyi kolmessa tunnissa ja kaks viikkoa ennen aikojaan joten tiedän että tämäkin päättää syntyä just sillon kun mies ei ole paikalla eikä ehdikään paikalle ennekuin seuraavana päivänä jos silloinkaan.en halua ketään muuta tukuhenkilöksi vaan olen päättänyt mennä sitten yksin.

onko ketään muita jotka synnyttäneen "yksin".miltä se tuntui,olisitko kaivannut tukihenkilöä vierellesi? mulla ei ainakaan ole ketään jota pyytää mukaan.

vähän pelottaa tuleva synnytys kun mies ollu aina mukana mutta nyt ei päätään kääntänyt vaikka yritin suostutella että jättäis tämän reissun väliin jotta pääsis synnytykseen mukaan. :'(
Mä oon kaksi saanu yksin, ekalla kerralla olin leikkurissa ja tokalla kerralla ukko ei tullu paikalle... Ei mun mielestä vaikuttanu mitenkään asiaan, kätilöt oli ok...Ja toisekseen en edes halua miestä mukaan synnytykseen, oon yrittäny miettiä miten sanoa se loukkaamatta mutta en tiedä ja la 3 viikon päästä....Stemppiä, kyllä siihen yksinkin pystyy kunhan asennoituu!

blackjack

[/quote]
Mä oon kaksi saanu yksin, ekalla kerralla olin leikkurissa ja tokalla kerralla ukko ei tullu paikalle... Ei mun mielestä vaikuttanu mitenkään asiaan, kätilöt oli ok...Ja toisekseen en edes halua miestä mukaan synnytykseen, oon yrittäny miettiä miten sanoa se loukkaamatta mutta en tiedä ja la 3 viikon päästä....Stemppiä, kyllä siihen yksinkin pystyy kunhan asennoituu!
[/quote]

miks ihmeessä et halua miestä mukaan? sehän on teidän yhteinen juttu

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 18:04 blackjack kirjoitti:

Toista kun menen synnyttämään niin en halua miestäni mukaan, koska ensimmäisellä keralla huomasin ettei hänestä olut mitään hyötyä siinä tilanteessa. Tuli vain turhaa äksyilyä molemmin puolin. Tällä kertaa mukaan tulee ainoastaan hyvä ystäväni joka oli 1. synnytyksessä. Isä tulee sitten kun lapsi on syntynyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 11:05 harmaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 18:04 blackjack kirjoitti:

Toista kun menen synnyttämään niin en halua miestäni mukaan, koska ensimmäisellä keralla huomasin ettei hänestä olut mitään hyötyä siinä tilanteessa. Tuli vain turhaa äksyilyä molemmin puolin. Tällä kertaa mukaan tulee ainoastaan hyvä ystäväni joka oli 1. synnytyksessä. Isä tulee sitten kun lapsi on syntynyt.
mulla vähän sama juttu, mitä hittoa se siellä tekee? nukkuu taas keinutuolissa kun mä kärsin niitä he..etillisiä kipuja?

Fiona71 harmaana
Meillä on viisi lasta ja kaksi viimeistä oon synnyttänyt yksin. En kyllä ihan tarkoituksella. Neljäs synnytys piti käynnistää ja olin prenalla valmiina, mutta synnytys käynnistykin yöllä ja sujui niin nopsaan, että kun miehelle soiettiin, niin kätilö sanoi, että et ehdi paikalle. Mies ei sitten lähtenyt yöllä yrittämäänkään, kun olisi muille lapsille pitänyt etsiä yösija.

Tämä kuopus oli vilä pikaisempi tapaus. Mentiin koko perhe sairaalaan ja mies jäi asuntoautoon lasten kanssa antamaan ohjeita 3v hoidosta(kun tyttö oli nukahtanut istuimeensa). Menin sillä välillä sisälle ja saman tien saliin ja poika syntyi vain 10min saliin menon jälkeen =)
Mies pyyhälsi sisään pojan ollessa noin 10min ikäinen ja ilme oli ihan näkemisen arvoinen...

Eli en ole kaivannut noihin synnytyksiin ketään jo senkin takia kun ovat olleet niin nopeita, että kätilö on ollut paikalla koko ajan.
Mies on itse tainnut olla ihan helpottunut ;) mutta on sanonut tuosta meidän pian 4v tytöstä, että olisi ollut kiva nähdä se heti "mahan päällä".
Näki tytön, kun oli 8h ikäinen.

Yhteistyössä