Kellään fibromyalgiaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kippee
  • Ensimmäinen viesti
Tädillä on se. Aamut hänellä tosi vaikeita. Sairastanut 10v jo. Sängystä ei tahdo päästä ylös. Portaita alas aamulla. Purkin kansia auki jne... Tuttua varmaan sinulle. Hän on saanut apua, en muista nimeä, ilmeisesti saa ilman reseptiä. Nivelrikkoon tarkoitettu lääke. Se on hiukan alentanut sitä kipua. Käsissä varsinkin.

Kurjaa oli, kun ystäväni sairastui nyt siihen. Hänellä on pieniä lapsia. Kertoi, että aamut on tosi hankalia. Nopeasti edennyt hänellä. Vuosi sitten todettiin. Aikoo kokeilla sitä nivelrikkoon tarkoitettua lääkettä, jos se auttaisi.

Harmi kun en muista sen lääkkeen nimeä....
 
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia.html

Minä olen viime aikoina miettiny onko mulal tuo tai joku muu reumansukuinen sairaus :whistle: Mulla on monta vuotta ollu raajoissa sellasta vihlontaa, joka tuntuu lähinnä luiden tuntumassa, varsinki sormissa ja varpaissa. Jos laitan sormet koukkuun, suoraan,koukkuun-toistoa niin ne rutisee ihan kamalasti. Myöskin nilkat rutisee aina pyöritellessä. Viimeisen vuoden aikana on ollu jotain ihmeellisiä lihaskramppejaki.. Pari vuotta sitte multa otettiin joku reumakoe ja oli negatiivinen.. Olen varmaan vaan luulotautinen, mutta mikä näitä oireita sitte aiheuttaa... :whistle:
 
pohjantähdenalla
Mulla epäilyksen alla fibromyalgia,mutta mulle sitä diagnoosia ei aloiteta tekemään,jos gluteeniton ruokavalio korjaisi mun kaikki säryt |O Kyllä meinaan 2 päivä lääkäriltä vaatia tutkimuksia neurolta ja reumalääkäriltä!! Mulla ollut nyt myös viimeset pari viikkoo aivan kamalia,oikean käden sormet on kuin isot nakit,kun jotain yrittää tehdsä ja se särky mikä on kehossa,tekis mieli välillä itkeä :|
 
Vahva epäily on, mutta ei diagnosoitu, kun en ole vaivautunut lääkärin tarkempiin tutkimuksiin :ashamed:
Päälakeen erityisesti kohdistunut( lääkäri löysi oikein kipeitä möykkyjä päälaelta ), mutta kipupisteitä, kankeutta ja särkyä myös muualla.Aamut ovat pahimpia :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Tädillä on se. Aamut hänellä tosi vaikeita. Sairastanut 10v jo. Sängystä ei tahdo päästä ylös. Portaita alas aamulla. Purkin kansia auki jne... Tuttua varmaan sinulle. Hän on saanut apua, en muista nimeä, ilmeisesti saa ilman reseptiä. Nivelrikkoon tarkoitettu lääke. Se on hiukan alentanut sitä kipua. Käsissä varsinkin.

Kurjaa oli, kun ystäväni sairastui nyt siihen. Hänellä on pieniä lapsia. Kertoi, että aamut on tosi hankalia. Nopeasti edennyt hänellä. Vuosi sitten todettiin. Aikoo kokeilla sitä nivelrikkoon tarkoitettua lääkettä, jos se auttaisi.

Harmi kun en muista sen lääkkeen nimeä....
Minulla todettiin jo kolmisen vuotta sitte tämä....silloin en saannut lääkitystä kun säryt eivät olleet niin pahoja.
Nyt on alkanut oireilemaan tosi paljon. Etenkin nuo aamut hankalia...sattuu kyynärpään kohdalta kun yrittää saada kädet suoraksi.
Eilen aamupäivästä ykskaks rupesi särkemään kumpaakin kättä (olkapää-kyynärpää väliltä) siitälähtien olleet arat :(

Kiitos tuosta lääketiedosta. Pitää käydä apteekista kysymässä :)

 
Oireet

Fibromyalgian tärkein oire on kehon eri osissa tuntuva lähes jatkuva kipu, johon vaikuttavat erilaiset ulkoiset tekijät. Potilaat kuvaavat kipua kolottavana, jäytävänä, polttavana, kirvelevänä, viiltävänä. Kipua pahentavat kylmä, kostea ja vetoinen ympäristö sekä psyykkinen stressi. Saunassa kipu lievittyy, mutta saunan jälkeen kivut pahenevat (saunakrapula).

Fibromyalgiaa sairastavilla väsymys, uupumus ja voimattomuus, turvotuksen ja puutumisen tunne ovat myös yleisiä. Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lisäksi heillä voi olla päänsärkyä, kuukautis-, maha- ja virtsaelinkipuja. Monet potilaat kokevat niveltensä turpoavan, vaikka lääkäri ei tällaista havaitsisikaan.

Sairastuneet uupuvat ja väsyvät nopeasti henkisessä paineessa. Lisäksi lähes kaikki potilaat kertovat kärsivänsä lepoa antamattomasta unesta.

No joo.. Mulla on kaikki noi oireet.... Eikö tän pitäny olla keski-ikäisten tauti? Mulla on alkanu nää oireet jo vähän päälle 20-vuotiaana ensimmäiset, viimeisen parin vuoden aikana lisääntyneet runsaasti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ail:
Miul on se.Pahinta kun polvet ei kestä mitään.Ei pääse kyykkyyn eikä sieltä ylös.Sateet on myös ihania...ai prkl
:eek:

Mulla kans polvet tosi heikot. Mutta aattelin sen johtuvan siitä että vuonna 2002 tanssiessa onnistuin jotenki nyrjäyttämään polveni. Ne lonksu sitte puol vuotta ja oli kipeät. Mutta sittemmin vain heikot... Lääkärin ohje silloin oli vavistaa niitä lihaksia polven lähellä, että ne tukee sitä paremmin. Nyt kun viime aikoina olen kuntoillut enemmän kuntosalillakin niin huomaa että pyöräillessä ja sellaisissa laitteissa, joissa tulee jaloille paljon toistoa, polvet menee äkkiä tosi heikoiksi ja ovat sitten kipeät päiväkausia... :|
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja Chocolatte:
Oireet

Fibromyalgian tärkein oire on kehon eri osissa tuntuva lähes jatkuva kipu, johon vaikuttavat erilaiset ulkoiset tekijät. Potilaat kuvaavat kipua kolottavana, jäytävänä, polttavana, kirvelevänä, viiltävänä. Kipua pahentavat kylmä, kostea ja vetoinen ympäristö sekä psyykkinen stressi. Saunassa kipu lievittyy, mutta saunan jälkeen kivut pahenevat (saunakrapula).

Fibromyalgiaa sairastavilla väsymys, uupumus ja voimattomuus, turvotuksen ja puutumisen tunne ovat myös yleisiä. Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lisäksi heillä voi olla päänsärkyä, kuukautis-, maha- ja virtsaelinkipuja. Monet potilaat kokevat niveltensä turpoavan, vaikka lääkäri ei tällaista havaitsisikaan.

Sairastuneet uupuvat ja väsyvät nopeasti henkisessä paineessa. Lisäksi lähes kaikki potilaat kertovat kärsivänsä lepoa antamattomasta unesta.

No joo.. Mulla on kaikki noi oireet.... Eikö tän pitäny olla keski-ikäisten tauti? Mulla on alkanu nää oireet jo vähän päälle 20-vuotiaana ensimmäiset, viimeisen parin vuoden aikana lisääntyneet runsaasti...
Mulla löytyy myös nämä oireet ja mulla myös oireilu alkanut n. 20 vuotiaana ja vieläkään ei tietoa mistä johtuu..Suurin osa lääkäreistä ei usko mikään vaivaavan,yksikin sanoi suoraan et mä vaan kuvittelen :/
 
JONSERED Karhunkantaja
On. Parikymppisenä sain diagnoosin, samat oireet tyttärelläkin.

Nyt aika helppo kausi ollut *koputtaa puuta* Kun lämpötila rassaa plussan ja miinuksen väliä ja on matalapainetta, särkee. Akupunktiolla saa oireita vähennettyä ja pahimpaan tuskaan Somadril Comp. Triptyleeni nostaa kipukynnystä ja parantaa unenlaatua. Saunomisesta tulee "saunakrapula" seuraavana päivänä: tuskat triplaantuvat.

Aamulla jalkapohjatkin ovat kipeät, sormet eivät tottele ja jäykkä olo. Pahimmat säryt iskevät minulla lonkkaan ja kyynärpäähän. Univaikeudet kuuluvat myös kuvaan.

Mutta kaiken kaikkiaan vain kipeää tekevä ja ärsyttävä riesa, mutta ei riko paikkoja. Tosin lihassäikeet saattavat paksuuntua, sanovat.
 
ap
Kiitos kaikille vastauksista! :)

Välillä vaan tulee sellainen olo että jos mulla onkin jokin vakavampi sairaus...tai luulotauti tai jotain :/

Kevät ja syksy pahimpia just kun noi lämpötilat vaihtelee päivän ja yön aikana aika rajusti!

Tsemppiä teille kaikille kohtalontovereille :)
 
pohjantähdenalla
Ja mulla on joka ikisessä kohdassa kipeet kohdat,olleet aina ja säryt/ kivut niissä.. toki myös tuntuu et se särky "leviää" viimeaikoina pohkeitakin on kolottanut ja toissapäivänä siivouksen jälkeen jalkapohjat särki... AUTS! ku olikin kipee kohta jalkapohjassa :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:


Siinä pisteet, joita tutkittaessa ronkitaan.

http://www.poliklinikka.fi/?page=2758094&id=7302816
:kieh: No kiva. noi on just noi kohdat, joissa mulla on nykysin tosi kipuherkät kohdat... Ei yhtään kestäs painella....

Noi lantion alueen kivut tuli viime raskausajan puolivälissä siis noin 1,5v sitten. Lonkat alko lonksumaan ja tuli lisäksi niitä liitoskipuja. Liitoskipuina vain pidin niitä. Raskauden jälkeen se lonksuminen loppui, mutta kipeytyy lonkat yhä helposti. Tulee sellaista pistävää kipua sinne pariin kohtaan jos meinaan liukastua tai tulee enempi käveltyä tai on aktiivisempaa seksiä... :whistle: Eikä yhtään kestäis painella...
 

Yhteistyössä