Kellään ollut verenpainelääkitys loppuraskaudessa, mites synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkkänä kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkkänä kysymysmerkkinä

Vieras
Mulle päädyttiin nyt raskauden viimemetreillä aloittamaan verenpainelääkitys, kun paineet nousi ja nousi, korkeimmillaan 165/101. Varsinaista raskausmyrkytystä ei epäillä, kun pissa ollut koko ajan puhdasta.
Nyt mietityttääkin tuleva synnytys. Miten teillä joilla verenpainelääkitys ollut, onko synnytys käynnistetty (näin olen monesta kohtaa lukenut että näissä tapauksissa tehdään) ja ootteko joutuneet käyttämään lääkettä vielä synnytyksen jälkeenkin? Mulla tähän asti ollut koko raskauden ajan normipaineet (lähtö 124/85) eikä koskaan aiemmin ole tätä ongelmaa ollut.

Viidennen lapsen syntymän jälkeen seurattiin paineita kuutisen kuukautta ja todettiin että verenpainetauti on( olikin odotettavissa; sukurasitteen vuoksi ).
On raskauksissa ollut lääkitystä loppupuolella, synnytykset käynnistetty.Viides käynnistettiin 35+3, syynä oli myrkytys.4 raskausmyrkytystä on ollut.

Olin viimeiset neljä viikkoa lääkityksellä,normaalisynnytys,ei käynnistetty! muutaman kerran synnytyksen jälkeen paineita seurailtiin ja ne olivat sen jälkeen normaalit :)

Paineet oli aika samaa luokkaa kuin sulla, kun lääkitys aloitettiin muistaakseni rv 37. Tosin lähtötaso alempana. Myrkytystä ei löytynyt ja vauvalla oli kaikki hyvin, mutta synnytys käynnistettiin rv 39. Synnytyksen jälkeen seurailtiin paineita äitiysneuvolassa ja lopetettiin lääkitys pikkuhiljaa - Albetolia ei saa lopettaa kertaheitosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Annetaankohan synnytyksen mennä yliaikaiseksi näissä tapauksissa? Kun pelottaa tuo käynnistyskin, sellaisia "kauhutarinoita" kuullut...

No riippuu tietenkin tapauksesta, mutta luulisin, että jos äidin ja sikiön vointi on hyvä eikä kauheasti yli mene, niin ei välttämättä käynnistetä. Usein kuitenkin käynnistetään ihan vaan riskien minimoimiseksi.

ensimmäisessä raskaudessa aika myöhään alotettin lääkitys vaikka paineet heti vähän korkeat ja toisessa heti ekalla neuvola käynnillä lääkitys. molemmilla kerroilla siis raskausmyrkytys ja lääkitys joitain kuukausia vielä synnytysten jälkeen.

Yhteistyössä