Kellään ollut tosi korkea TSH?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
Onko kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia,paljonko teillä ollut korkeimmillaan TSH ja millaiset oireet?
Mulla todettiin TSH 45 ja T4V en muista, vähän alakanttiin. Lääkäri sanoi etten näytä yhtään siltä että mulla olisi vajaatoiminta ja aloitti Thyroxinin. Ihan pihalla.. mitä tuo muuta voisi olla kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa??

Olen sairastanut kilpirauhasen vaaatoimintaa varmaan 15 vuotta, ja minulla se on aina vaan kausittain aika vaikeahoitoinen, eli arvot heittelevät ajoittain, ja lääkemääriä täytyy säädellä. Kun muistelen vuosia taaksepäin, niin pahi mmat heitot arvoissa sattuu yleensä kesään. Nytkin aloin kesäkuussa mennä todella huonoon kuntoon; väsytti, tukka lähti, turvotti, v-tutti jne. eli ihan klassinen meininki, mutta taas meni viikkokausia ennen kuin tunnistin oireet kunnolla, ja nyt sitten olikin taas tsh-arvo tosiaan 104 ja t4v jossain seitsemän pinnassa. minua on tutkittu aika perusteellisestikin, mutta syytä arvojaen ajoittaiseen romahteluun ei ole löydetty. Muutama vuosi sitten tosin oli kausi, jolloin söin huonon hb:n takia pitkään rautaa, ja tuolloin otin ilmeisesti raudan ja tyroksiinin liian lähekkäin; ne kuulemma vaikuttavat toistensa imeytymiseen, mitä tosin yksikään lääkäri ei ollut sanonut, luin itse asiasta jostain artikkelista. Samoin kuulemma greipissä on joku entsyymi, joka vaikuttaa tyroksiinin imeytymiseen. -Paska olo tosiaan on taas, saapa nähdä, kuinka kauan kestää ennen kuin korjaantuu edes jonllakinkaan lailla. -Vuosia sitten, kun minulla todettiin tämä, arvoni olivat vielä hullummalla mallilla, tsh oli muistaakseni 128, ja tk:sta passittivat suoraan sisätautipolille, kun labravastaukset tulivat. sitä ennen olin käynyt monta kertaa lääkärissä valittamassa ylivoimaista uupumusta, apatiaa jne., -kaikki klassiset oireet oli siis-, ja hoidoksi tarjottiin masennuslääkkeitä ym. Kun kysyin lihomisesta (lihoin puolessa vuodessa yli 15 kiloa), sain 2tiedon", että painon kertyminen johtuu siitä, että ihminen syö enemmän kuin kuluttaa... Sattumalta sitten luin yhden jutun kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja totesin oireiden sopivan omiini, ja pyysin sitten itse päästä verikokeisiin, näin lähti tilanne selviämään, ja puolessa vuodessa muutuin kuin toiseksi ihmiseksi lääkityksen aloittamisen jälkeen -painokin putosi parikymmentä kiloa ilman sen kummempia dieettejä. Nyt vaan on taas valitettavasti tämmönen jonkunmoinen takapakki, saa nähdä, kuinak kauan taas menee ennen kuin olen ns.tolpillani. No, kai se tästä taas... ens viikolla alkaa tarkemmat syynit taas.

Yhteistyössä