Kellään ollut polvessa kierukkaongelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja polvivaivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

polvivaivainen

Vieras
Eli reilu viikko sitten nousin autosta, ja muutaman askelen jälkeen oikean polven sisäsyrjässä tuntui kipua. Ei kovin pahaa, pystyin kävelemään lievästi ontuen. Viikko sitten astuin portailta alas, ja polvessa tuntui muljahtavan jokin. Sen jälkeen polvi on ollut kipeä, sisäsyrjässä tuntuu muljuavan ja liikkuvan jotain, jolloin tulee nopea, vihlaiseva kipu.

Kävin työterveyslääkärillä, joka sanoi että viittaa nivelkierukkaan. Sairaslomaa viikko ja liikkumista kivun mukaan. Sivuutti täysin tuon nuljuavan tunteen. Aivan kuin jokin jänne tms. liikkuisi tuossa lumpion syrjässä. Voin taivuttaa polvea, kun teen sen hitaasti ja varovasti. Voin seisoa, kyykistyäkin hitaasti. Jos yritän kävellä normaalisti, saattaa pari askelta mennä ihan normaalisti ja sitten muljahtaa ja koskee. Polven sivussa on kohta, joka on kipeä kun painaa.

Voiko kierukka oireilla näin? Jotenkin epäilen, koska tuo muljuva tunne on niin outo. Mikä ihme siinä voisi olla? Osaako kukaan sanoa?

Kuulostaa nivelkierukalta, joka on revennyt. Mulla oli sama juttu. Saattaa joissakin tapauksissa "parantua" itsestään, mutta jos ei pariin-kolmeen viikkoon tapahdu parannusta, niin sit se pitäis kuvata ja/tai tähystysleikata. Mulla just tähystettiin, ja operaatio että toipuminen oli nopeaa. Saikkua tuli leikkauksen jälkeen 3vk.

Voihan hitto, tosiaanko? Nuljuiko sullakin samalla lailla? Lääkäri sanoi, että tämän viikon aikana näkee, alkaako parantua vai ei. Jos ei, laittaa lähetteen ortopedille.

Laitoin siteen polven ympärille, sen avulla voin kävellä suht normaalisti. Vaikka lääkäri sanoi, ettei se side auta. No ei se varmaan autakaan, jos jotain on revennyt, mutta auttaa kävelemään. Kauanko sulla katsottiin tilannetta ennen tähystystä?

Mulla ei nuljua, vaan ajoittain pistää nastamaisesti kävellessä. Lisäksi tyystin kyykkyyn en jalalla pääsee. Rasituksesta ärtyy ja särkee tuolloin jomottavasti polven sisäsyrjään. Joku päivä on sitten täystin oireeton ja joku toinen päivä kipuilee aamusta iltaan. Leikkaus viikon päästä edessä on.

Mulla ei nuljua, vaan ajoittain pistää nastamaisesti kävellessä. Lisäksi tyystin kyykkyyn en jalalla pääsee. Rasituksesta ärtyy ja särkee tuolloin jomottavasti polven sisäsyrjään. Joku päivä on sitten täystin oireeton ja joku toinen päivä kipuilee aamusta iltaan. Leikkaus viikon päästä edessä on.

Kauanko meni ennenkuin kuvattiin? Magneettikuvallako sen näkee onko revennyt?

Jos sulla on vakuutus, niin mene yksityiselle. Mulla meni julkisella puolella 4kk jotta pääsin leikkaukseen, ja siihenkin vaadittiin, että muutin neljänteen kerrokseen vauvan kanssa, ei hissiä ja olen yh. Polvi ei sitten kestänyt tuota rappujen ramppausta, ja lääkäri laittoi sairaalaan pikalähetteen. Magneettikuvasta näkee tarkkaan missä on vika. Mulla otettiin vain röntgen, koska haluttiin varmistua, ettei kyseessä kuitenkaan ole nivelten kuluma tms.

Mulla rusahti kierukka rikki,äkillisestä kyykkyyn menosta.Jäi polvi lukkoon. Röntkenissä ei näkynyt mitään..turvoksisa oli ja kipeä.Vasta leikkauksessa löyty irtokappale?! Tämä tapahtunut reilut 20v sitte,jolloin systeemit tais olla erit. Mulla avoleikkaus siis polveen,nykyään ne kait tähystämällä korjaillaan.Tähystettiin kuitenkin ennen leikkausta..mut silti oli avoleikkaus..?? ja 6vk saikkua,2 vk pioti kepeillä mennän.

Ei ole vakuutusta. Mutta näinköhän antavat vaivata monta kk, olen sellaisessa työssä (sairaalassa ) että joudun kävelemään jatkuvasti eikä se kyllä nyt onnistu.

Lääkäri sanoi, ettei se siitä voi pahentua, mutta oikeesti mä en uskalla liikkua normaalisti kun pelkään milloin muljahtaa. Ja heti kun unohdan polven ja liikun kuten ennenkin, nuljahtaa.

V*tuttaa suunnattomasti, nyt vasta huomaa miten hankalaa on kun ei pysty edes portaita kävelemään tavallisesti :(

oli joku ihmeen pehmytkudos purje (plica) se tavallaan menee lumpion väliin ja aiheuttaa muljuamista. ikävä kyllä tuota ei näe missään kuvissa, ei edes magneetissa, taitava ortopedi sen huomaa tutkimalla jos osaa epäillä. tähystys leikkauksella korjattiin ja toipuminen oli tosi kivuliasta ja kesti monta kuukautta. kuulemma yleensäkin toipuminen kestää kauemmin kuin kierukka vioista.

Mulla meni polvi jumppatunnilla ammattikoulussa eka kerran pahasti, kuljin kepeillä viikon kaks. Sitten välillä pahemmin muljahti"" ja joskus aina poistettiin nestettä punkteeraamalla sairaalassa ennenkuin pääsin leikkaukseen. Olin pari yötä sairaalassa operaation jälkeen ja toivuin kuukauden. Sittemmin polvi ihan hyvässä jämassa, ei muistuttele menneistä-- aikaa kulunut jo 15v. (tosin sain epiduraalin leikkaukseen ja se ei todellakaan sopinut mulle, sen kauhut muistan!! ja synnytin mielelläni luomuna ilman mitään kivunlievitystä kaksi lastani)

Yhteistyössä