Kellään mies opiskelemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Oi voi.. miehellä on paska työ jossa koko ajan palkka alenee ja työmäärä kasvaa ja tulevaisuus näyttää kurjalta. Nyt ois tarjolla yks miestä kiinnostava koulutus johon vois hakea (alan vaihto) mutta se tarkoittais että meidän perheen pitäis selvitä melkein vuosi ilman miehen tuloja: vain opintotuki ois mahdollista saada. Mitenhän tuo on, uskaltaiskohan miestä rohkaista tähän? Mä tiedän, että jatkaa kyllä paskaduunissa jos yhtään sanon poikkipuolista sanaa. Se opiskeluaika vaan pelottaa :( Mut sen jälkeen ois paremmat tulot.

Onko kellään kokemuksia, kuinka ootte selvinnyt opiskeluajasta? Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja mä oon ok-palkkasessa työssä, mutta vararahat meni kahteen yllättävään remonttiin. Tietty ennen opintojen alkua vähän ehtii laittaa säästöön, mutta onko se tarpeeksi? Ja mitä jos tulee taas joku yllättävä muutaman tonnin menoerä.. sit ollaan pulassa :S Mitä mieltä, uskaltaisko riskeerata?

Me opiskellaan molemmat. Meillä on taloustilanne syystä ja toisesta erilainen, jota ollaan pärjätty hyvin koko ajan. Molemmat ollaan jo nyt alaa vastaavissa töissä ja opinnot loppusuoralla.

Kannattaa kuitenkin lähteä opiskelemaan. Se aika on loppujen lopuksi niin lyhyt.
Jos sinä käyt kuitenkin töissä niin pärjäätte varmasti. Millä alalla miehesi on?
Voisiko hän opiskeluiden ohelle heittää satunnaista keikkatyötä tai mennä kesällä esim. pariksi kuukaudeksi aina töihin?

Me opiskeltiin molemmat yhtaikaa opintotuella, mies tosin vieläkin, kun on vähän venähtänyt. Opintolainaa piti ottaa. Onhan teillä sinun palkka ja opintolaina hätävarana eli jos yllättävä tarve rahaan tulee niin opintolainaa saa parissa päivässä.

Mikä tuollainen vuoden koulutus on ja nko mahdollisuutta työhön? Eikö tuollainen koulutus onnistu oppisopimuksella?

Mies opiskeli eka lapsen syntyaikaan ja jäi kotiin hoitamaan esikoista vuodeksi, ja sit opinnot jäi viimeistelemättä. Tosin siltä alalta nyt katsoen ei olisi ehkä töitä löytynyt kuitenkaan, liikaa koulutettu väkeä alalle. Nyt hän on sit tehnyt vuosia hanttihommaa, mutta se ei ole kovin kiva työ.

Toi koulutus on toisella paikkakunnalla, ja siinä ei ilmeisesti ole lomaa kun se on noin lyhyt koulutus. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun on asuntolaina ja autolaina ja opintolainaakin on miehellä, eli pakollisia menoja noihin reilu tonni, ja meidän tulot putois kuitenkin.. jotain 800 e/kk. Hmmh.. mut kyl se kannattaa! Kun tässä mietin että siltä ajalta ei ois miehen työmatkakuluja, säästyy jo parisataa siinä (koulutus maksaa opiskelumatkat) ja tulevaisuus ois valoisampi niin kai me selvitään :)

Nyt sit tietty onkin toinen juttu että pääseekö hän mukaan siihen koulutukseen, sinne ois ensin haettava :)

Se ei oo työvoimakoulutusta, luki että opintotukea voi hakea. En sit tiedä että tuleeko siinä jotain estettä, esim. opintotukikuukaudet käytetty tms? Mutta koulutukseen valituille luvataan työpaikka ko yityksessä, on siis täsmäkoulutus, ja ois kyl hyvä jos ois oppisopimus, mutta eivät näköjään sellasta mahdollisuutta tarjoa. Se oiskin liian hyvä vaihtoehto :) Itse opiskelin ammattiini oppisopimuksella, ja se on ollut tosi hyvä juttu.

Hei ap, onko sun miehellä nykyään siis vakituinen työpaikka? Mun mies opiskelee myös, on siis opintovapaalla duunista ( kuuluu jokaisen työnantajan lakisääteisiin velvollisuuksiin antaa mahdollisuus palkattomaan opintovapaaseen ellei siitä johdu työnantajalle kohtuutonta tappiota, määritellään työehtolaissa) jos miehesi saisi tämän opintovapaan irtisanomatta itseään työpaikastaan mikäli on saman työnantajan palveluksessa ollut vähintään viisi vuotta olisi hän oikeutettu aikuiskoulutus tukeen, jota saa muutoin paitsi kesäkuukausilta, jolloin oletetaan tämän opiskelijan palaavan vanhaan duuniinsa kesäksi, josta siis opintovapaalla.. tämä aikuisopintoraha on normi opintorahaa suurempi jonkun verran, lasketaan tietty prosentuaalinen osuus opiskelijan palkasta.. Oma mies siis opiskelee näin, tulomme ovat pienentyneet kyllä, mutta säästäen tullaan toimeen. Mies kesä-elokuun duunissa ja sitten taas koulunpenkille. Olen kyllä kannustanutkin opiskelemaan, koska ei entisessä työssään viihtynyt. Että oli miten tahansa, niin kyllä kannustaisin opiskelemaan, jos kerran työpaikkain olisi luvassa.

Yhteistyössä