kellään kokemusta yksityinen / tk:n labra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimia

Vieras
Eli kovien kipujen ja turvotusten ym. oireiden vuoksi kävin viikolla työpaikkalääkärillä joka on terveyskeskuksessa. Hän vähätteli oireita, tyrmäsi täysin perussairauteni joka todettu ja jota hoidettu nyt 12v. ja totesi kaiken johtuvan siittä että minulla niska jumissa. Tähän hoidoksi tulehduskipulääkettä kuurina 2viikkoa.
En ollut tyytyväinen hoitoon tai käyntiin, joten varasin ajan yksityiselle erikoislääkärille. Tämän luona kävin loppuviikolla.
Hän tutki kunnolla ja epäili ettei olisi perussairaudestani kyse, kuitenkin määräsi tästä kontrollilabrat otettavaksi. Epäili minulla reumaa, määräsi siis myös muutamia labroja selvittääkseen onko kyse reumasta.

Nyt ongelma on siinä, että minulla ei todella ole varaa yksityisellä teettää näitä kaikkia labroja, vastaanotossa arvioi että saattaa kokeet tulla maksamaan yli 200?. Eli onkohan mahdollista saada edes osa näistä otettaviksi terveyskeskuksessa? Miten pitäisi/voisi toimia?

Se riippuu työterveydestä, voi olla että tk:n kautta ei mahdollista, mutta soita ja kysy. Varmaan kuntakohtaista. Mä olen saanut otattaa yksityisen määräämät labrat myös työterveyden kautta.

Työterveyteen jos soitan niin vaativatko lääkäriä vahvistaa kokeet? Eli siis kun tämä lääkäri täysin väliinpitämättömästi jätti tutkimatta, ei edes vilassut turvotuksia tai mitään niin jotenkin tuntuu ettei ole myös kiinnostunut näistä tutkimuksista.
Tuli vain tosiaan tästä ensitapaamisesta olo etten mielellään menisi uudelleen...

Entä ihan normi tk-puoli, mahtavatkohan nekään sitten ottaa?

Ajattelinkin huomenna soittaa, mutta kiinnostas onko kellään kokemusta..

meillä tk:n labrassa otetaan ja tehdään myös yksityislääkärin lähetteellä kaikki kokeet ilmaiseksi. näin ei kuitenkaan joka paikassa ole, joten soitappa sinne tk:n labraan ja kysäse, pitääkö itse maksaa kokeet?

On paperilähete. Yksityisen labra kun ei sillon ollut auki, niin sinnekään ennen huomista en olisi päässyt kokeisiin.

Lähinnä just mietityttää kun esim ne reumakokeet tuskin ihan halpoja on, tai mistä mä tiän, mutta voisin kuvitella niin.

Varaa uusi aika työterveyslääkärille, mutta vaadi toinen lääkäri. Tai sitten varaat ajan terveyskeskuslääkärille ja sanot, että yksityinen lääkäri epäili sitä ja sitä, niin pääset eteen päin asiassa. Yleensä kyllä yksityislääkärit ovat voineet laittaa lähetteen julkiselle puolelle labraan, mutta riippuu varmaan lääkärikeskuksesta. Toinen mikä tulee mieleen on, että välttämättä teidän työterveyssopimus ei kata noita labroja ja sen takia työterveyslääkäri ei ole niitä testejä teettänyt.

soittaessani työterveyslääkärille aikaa kysyin hoitavatko ylipäätään tätä perussairauttani, kun edellisessa työpaikassani eivät esim hoitaneet kun osittain. Sanoi että hoitavat, mutta edes tästä kontrollilabraa ei laittanut. Mulla kipuja niin että en meinaa päästä liikkumaan, samoin olen täysin kankea, turvoksissa pahasti, mm. silmät ei meinaa aueta kun ovat turvoksissa ja ihan kuin harmaa kalvo edessä jne. Ja tämä kaikki johtuisi siittä että niska jumissa. Niska ei edes ole kovin jumissa tällähetkellä, tiedän mitä se on kun on jumissa eikä pääkään käänny kunnolla.

ja hoitoalalla olen itse, luulisin että työnantajapuolta kiinnostaisi mm. reuma mikäli sellaista epäillään..
Tästä työterveyslääkäristä on kyllä muilta kuulunut myös huonoja asioita. Mm miehelleni määräsi antibiottivoidetta, kun sormi oli aivan tulehtunut ja mätää täynnä. eihän se salva edes imeytynyt enää..

no soitappa kuule sinne teidän tk:n labraan ja kysy maksaako yksityislääkärin lähetteen labrat. sitte jos ei maksa nii marssit vaan sen paperilähetteen kans sinne labraan ja otatat ne kokeet. kyllähän ne reumakokeet tosiaan maksaa ku siihen kuuluu yleensä aika paljo eri kokeita. et sitte esim vois mennä julkisen päivystykseen kovien kipujen takia..? jos se päivystäjä otattas ne kokeet..?

Ainakin Turussa voi hyvin mennä verikokeille kunnalliseen labraan, jos on lähete yksityiseltä. Silloin potilas maksaa ne verikokeet itse, mutta hinta on huomattavasti edullisempi kuin siellä yksityisen lääkäriaseman labrassa. Mutta koska sulla on kuitenkin työterveyshuolto, joka on sulle maksuton ja josta sun pitäisi apua tarvittaessa saada, niin voisit myös kysyä, josko se työterveyslääkäri määräisi sulle ne labrat sinne terveyskeskukseen.

Kiitos, aloitan siittä että soitan sinne labraan suoraan huomenna ja kysyn sieltä. Mikäli ei onnistu, soitan työterveyteen ja kysyn heiltä. Mikäli sekään ei onnistu voisin varata ajan päivystävälle ja yrittää sitä kautta, jos edes osan saisi tk:n kautta niin sekin helpottaisi.

Reumasta oli tosiaan jotkut tuma vasta-aineet, joku reumareseptori vai mikä olikin ja 2 eri tulehdusarvoa, tämän lisäksi kilpirauhaskokeet, maksakoe sekä d-vitamiini ja täysi verenkuva +trombi.

Alkuperäinen kirjoittaja labrahoitaja:
no soitappa kuule sinne teidän tk:n labraan ja kysy maksaako yksityislääkärin lähetteen labrat. sitte jos ei maksa nii marssit vaan sen paperilähetteen kans sinne labraan ja otatat ne kokeet. kyllähän ne reumakokeet tosiaan maksaa ku siihen kuuluu yleensä aika paljo eri kokeita. et sitte esim vois mennä julkisen päivystykseen kovien kipujen takia..? jos se päivystäjä otattas ne kokeet..?

Kyllä ne labrat yleensä maksaa, jos yksityisellä lähetteellä menee terveyskeskuksen labraan. Jonkun ne täytyy kustantaa kuitenkin. Eikä yksityinen niitä kuitenkaan julkiselle maksa tai jos maksaa, niin yksityinen laskuttaa ne sitten asiakkaalta. Eli asiakkaalle ne maksaisi joka tapauksessa.

Eipä tullut mieleenkään että voisin päästä terveyskeskuksen labraan niin että maksan ja olisi halvempaa kuitenkin kuin yksityinen. sekin jo kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, kun täältä sinne yksityisellekin se 35km matkaa / suunta.

Kiitos paljon vinkeistä.

olen itse töissä labrassa pienellä paikkakunnalla, jossa ei siis ole yksityistä lääkäriasemaa. tästä syystä varmaan on päätetty että labrat ei maksa, koska harva yksityisellä käy. kaupungeissa luulen, että yksityisen labrat joutuu itse maksamaan. kai meilläkin kohta muutetaan käytäntöä kun vuoden vaihteessa asia oli jo käsittelyssä.

kohta kolmen äiti, saanko kysyä mitä se vakuutus maksaa? Miettinyt sitä, mutta kun kuitenkaan se ei tuota perussairautta korvais ja helposti muutakin sen syyksi varmaan laitettas sitten.

pieni paikkakunta tämäkin...

Yhteistyössä