Kellään kokemusta Mirena kierukasta runsaiden kuukautisten hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eilen kävin lääkärissä ja ei oikein enää vaihtoehtoja tän homman kanssa. Olen siis yrittänyt selvitä ilman ehkäisyä tähän asti mut ei tästä elämästä tuu näinkään mitään. Kuukautiset tulee miten sattuu ja sitten kun tulee niin ei mitään tolkkua. Viimeiset kesti 32 pv loppuivat caprilonilla. Teroluteja syöny jo vuosia.
Mutta kiinnostais tietää hyviä ja huonoja puolia tuosta kierukasta.

Mulla on Mirenasta runsaiden menkkojen hoidossa vain positiivisia kokemuksia. Mirena on nyt ollut paikoillaan reilun 2v ja menkat on pääsääntöisesti muisto vain. Tulevat välillä, ja ovat erittäin niukat. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut.

Onko syytä runsaihin menkkoihin tutkittu sulla? Mulla syynä on endometriumin hyperplasia, joka on kohdun limakalvon liikakasvua ja voi hoitamattomana edetä syöväksikin. Eli jos ei ole tutkittu (papa ja pipelle/pistolet), niin pyydä tutkittavaksi.

Mulla on Mirenasta runsaiden menkkojen hoidossa vain positiivisia kokemuksia. Mirena on nyt ollut paikoillaan reilun 2v ja menkat on pääsääntöisesti muisto vain. Tulevat välillä, ja ovat erittäin niukat. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut.

Onko syytä runsaihin menkkoihin tutkittu sulla? Mulla syynä on endometriumin hyperplasia, joka on kohdun limakalvon liikakasvua ja voi hoitamattomana edetä syöväksikin. Eli jos ei ole tutkittu (papa ja pipelle/pistolet), niin pyydä tutkittavaksi.

Papa on otettu säännöllisesti. Eilen taas otettiin. Ja eilen otti myös näytteen tuolta kohdun limakalvosta (ihan järkyttävä toimenpide kun ei ollu valmistautunu yhtään) . Kuukauden päästä tulee vastaukset ja jos ne sit ok niin aloitan nuo terolutit ja sit laitetaan tuo kierukka paikoilleen. Toivon tosiaan että ei tule sivuvaikutuksia tms. Oon nyt kohta 5v tapellu näiden menkkojen kanssa ja ei enää jaksa yhtään.

[QUOTE="a p";27939990]Papa on otettu säännöllisesti. Eilen taas otettiin. Ja eilen otti myös näytteen tuolta kohdun limakalvosta (ihan järkyttävä toimenpide kun ei ollu valmistautunu yhtään) . Kuukauden päästä tulee vastaukset ja jos ne sit ok niin aloitan nuo terolutit ja sit laitetaan tuo kierukka paikoilleen. Toivon tosiaan että ei tule sivuvaikutuksia tms. Oon nyt kohta 5v tapellu näiden menkkojen kanssa ja ei enää jaksa yhtään.[/QUOTE]

Hyvä, että on tutkittu :) Ja tuttuja fiiliksiä mullekin, elämä helpottui tosi paljon, kun sain tuon Mirenan.

Varmaan aika normaalit, ei hurjat runsaat mutta ei todellakaan niukat...kuukautiset tuli ekat 6-12kk epäsäännöllisesti (vähän) mutta sitten loppuivat kokonaan.

Toisille käy toisille ei. Mulle laitettiin kyseinen kierukka juurikin runsaisiin ja kipeisiin kuukautisiin. Nooo, vuotoa oli 4kk laitoin jälkeen yhtäsoittoo. Toisinaan tuhruttelua, toisinaan reilumpaa. Sitten tasaantu että ei vuotanut enää kun n.2-2,5vko/kk. Noin viikkoa ennen vuotoa alkoi kipuilu oikealle puolelle alamahaan ja jatkui n.2vko. 8kk tuota jaksoin katella ja otatin pois. Ei ollut mun juttu sitten ollenkaan. Näissä on isoja eroja, siskolla sama kierukka nyt 3vuotta eikä ole ollut vuotoa ollenkaan koko aikana.

Vuodot jäi - kokonaan. Ekalla kerralla tiputtelua oli vain muutama viikko. Tokalla kerralla puol vuotta silloin tällöin ja sitten on loppunu kuin seinään. Laiton jälkeen viikon tai reilun kipee ja aristava. Ja alkuun tosiaan aristi silloin tällöin ennen menkkoja.

Ei tuu menkkoja ollenkaan enää, eikä kipuja. Ainoa oire on kerran kuussa vatsan turvotus. Sopi miulle!

mulla on ollut nyt 4 vuotta. ekat tuli tosi niukkoina, sen jälkeen ei ole tullut. pari kertaa on tiputellut sillai että pyyhkiessä tulee vaaleenpunasta, mutta ei kuitenkaan pikkuhousun suojaan asti kertaakaan.

menkkakivut on 2-3 kertaa vuodessa, särkee silloin selkää, reisiä ja mahaa kun pitäis olla menkat.

muuhun en vaihda.

Yhteistyössä