Lääkitys auttaa muutaman päivän viiveellä, joten älä huoli, arvosi varmaan alkavat pysyä ainakin kurissa, jos eivät rupea laskemaan. Itselläni oli alat samaa luokkaa ja sappihapot korkeimmillaan 58, silloin minulle puhuttiin ainakin, että jos ylittävät 60, aletaan synnytystä käynnistellä. Sappihappoarvot tosiaan vaihtelivat, välillä tuota 55-58 ja sitten taas toisinaan vain 42... Minulla viikkoja oli tuolloin jo yli 34, eli kortisonia ei voitu enää pistää vauvan keuhkoja kypsyttämään. Sinulle varmasti annetaan kortisonipistokset, jos tilanne rupeaa vaikuttamaan siltä, että synnytys joudutaan käynnistämään. Ai niin, ja minulle ainakin sanottiin, että omat sappihapponi eivät saa nousta yli 60, koska raskausviikkoja oli "jo" 35+. Mitä pidemmällä raskaus on, sitä herkemmin korkeisiin sappihappolukemiin reagoidaan. Jos sinulla siis viikkoja vasta nuo 31 +, saavat sinun lukemasi luultavasti nousta korkeammiksi kuin minulla silloin, ilman huolta. Jos raskaus on jo melkein täysillä viikoilla ja sappihapot kohoavat korkeiksi, synnytys käynnistetään, koska supistusten yhteydessä voi vauvalle tulla rytmihäiriöitä, jos sappihapot korkeat, siis yli tuota 60. Siksi mieluummin käynnistävät ennenaikojaan raskaushepatogestoosista kärsivien synnytykset. Itselläni tilannetta seurattiin reilu viikko ja käynnistettiin viikoilla 36+3, mutta ei itseasiassa sappihappojen vuoksi, vaan verihiutaleiden vähyyden vuoksi. Minulla oli siis raskaushepatogestoosi ja HELLP. En edes itse tiedä, joten älä kysy... Tuohon HELLP.iin liittyi kuitenkin omalla kohdallani synnytyksen käynnistyksen syy. Vauva syntyi samana päivänä, täydellisen terveenä, hieman pienikokoisena viikkoihin nähden, mutta kaikki sujui erinomaisen hyvin. Ole huoleti, olet varmasti tarkassa seurannassa ja sinua hoidetaan hyvin!!!
Niin ja minulla ei muuten ollut kutinaa lainkaan, onneksi jäin kiinni noista sappihapoista muissa kontrolleissa, jotta pääsin seurantaan ja sain adursal-lääkityksen...