keliakia... mutta mitä mä nyt sitten syön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Keliakiaepäily vähää vaille varmistunut, ja nyt jo huolestuttaa, että mitä mä oikein sitten syön, jos mulla tuo keliakia on.

Siis minä, joka rakastan pizzaa, pastaa ja hyvää leipää, ja en myöskään ole mikään hyvä ruoanlaittaja, joka tosta vaan osaa ruveta soveltamaan, kun pitääkin viljat jättää pois. ja usein tyyliä "haenpas kaupasta jotain valmista syötävää. (Etenkin jotkut aamupalat ja välipalat, kun allekirjoittaneella se on säännöllisesti ollut tyyliä voileipä tai pari)

Ja onhan niitä toki gluteenittomia vaihtoehtoja vaikka mitä, mutta niiden hinta on kyllä sitä luokkaa, ettei ole todellakaan varaa alkaa käyttämään niitä säännöllisesti näiden normaalien leipien ja pastan tilalla.

Siis periaatteessahan asia on yksinkertainen; pitää vaan jättää ohra, ruis, kaura ja vehnä pois, mutta kun alkaa ajattelemaan, miten moneen asiaan se vaikutta, ja kuinka tässä pitää opetella (lähes) kaikki syömisensä uudelleen, niin tuntuu aika isolta urakalta

Sovella vhh-ruokavaliota.
Leipää voit leipoa itse, mikäli hinnat hirvittää. Ja monessa pizzeriassa saa gluteenitonta pizzaa. Onneksi nykyään on niin paljon vaihtoehtoja muutamien vuosien takaiseen tilanteeseen, jolloin leipänäkin oli tyyliin riisikakut.

voi olla et kauraa pystyy edelleen käyttämään, mut ihan varmaa sekään ei ole.

netistä löytyy tosi paljon ohjeita leivän tekemiseen, niitä kannattaa testailla. tattarijauhoja kannattaa testata myös ne ei taida olla ihan yhtä kalliita kuin ne erikseen gluteenittomat sämpyläjauhot jne (tästä en oo ihan varma )

ruokaa tehdessä voi kastikkeita suurustaa maizenalla (pikasuuruste sisältää laktoosia aika reippaasti mut jos ei siitä ole haittaa niin sitten se on ok ) ja pastat pitää vaihtaa gluteenittomiin.

Mies hakee Tampereen kauppahallin gluteenittomista leipomomyymälöistä edullisia leivoksia ja leipiä.

ja edelleenkin olen kiitollinen siitä, että onneksi nykyään löytyy niin paljon vaihtoehtoja gluteenittoman ruokavalion toteutukseen. Toki ne ovat kalliimpia, mutta sille nyt ei voi mitään (ovat pirkuleet sen minimaalisen tuenkin poistaneet just nyt)

Vältä:
Korppujauho, cousvous...

Lisää arkiruokailuun Hedelmät, juurekset, vihannekset..
Onko tattaripuuro tai hirssipuuro poissuljettu?
Voiko leivät vaihtaa rahkaan ja marjoihin?
Joskus voi herkutella gluteenittomilla uuniin laitettavilla leivillä?
Lasagnelevyt voi vaihtaa kesäkurpitsaan ja vehnäjauhosuuruksen jätät tekemättä.. Laita lasagneen tomaattisoossin lisäksi juustoraastetta ja ruokakermaa.

Ite teet tai ostat kaupan valmiita gluteenittomia tuotteita. Aina ei ruuan tarvitse olla edes sellaista, että se pitää erikseen muokata gluteenittomaksi. Esim. pastan sijaan voi syödä riisiä ja perunaa. Tulee muuten halvemmaksikin.

Ainakin rossosta ja kotipizzasta saa pizzaa gluteenittomana.

Ajan kanssa tuohon kaikkeen tottuu kyllä.

Anteeksi yllä , viesti lähti ennen aikojaan.
Pakasteesta löytyy pizzoja, monet valmisruuat on nykyään gluteenittomia, tänä vuonna löytyi pari lanttulaatikkoa gluteenittomina niitä en ole aiemmin löytynyt. Lidlissä edullista pastaa. Kyllä niitä syötäviä löytyy, valjasta kaverit bongaa sulle tuotteita jotka sopii.

Jos keliakia todetaan, voi lääkäriä pyytää kirjoittamaan lähete ravitsemusterapeutille, jos lääkäri ei sitä automaattisesti tee. Siellä ainakin voi kysellä tarkemmin ruokavaliosta.

Ainakin noin 10 vuotta sitten automaattisesti tuli lähete ravitsemusterapeutille, kun miehellä keliakia todettiin. Käytiin siellä sitten molemmat neuvot kuuntelemassa.

Olihan se aluksi opettelua, mutta nykyään löytyy niin paljon gluteenitonta, ettei kotona ainakaan ruuan kanssa ole ongelmia. Mä en jaksa erikseen vääntää gluteenitonta ja gluteenipitoista ruokaa. Syödään kaikki gluteenitonta. Paitsi että ne ketkä pystyy, syövät tavallista leipää ja mahdollisesti tavallisia herkkuja. Kaurapuuron keittää mies itelleen puhtaista kauroista, miehelle sopii siis kaura kuitenkin (kaikille keliaakikoille ei välttämättä, mutta aika monelle käy). Me muut käytetään tavallista kaurapuuroa, kun se maistuu lapsille paremmin. Jos käy jossain muualla syömässä, siellä joutuu vähän tarkemmin katsomaan, mitä tarjolla on, mutta aika hyvin nykyään gluteeniton ruokavalio otetaan kaikkialla huomioon.

Yhteistyössä