Keliaakikkoja paikalla? Juhla tarjottavista kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumikameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kumikameli

Aktiivinen jäsen
10.06.2008
1 617
0
36
Loppu kesän juhlia tässä jo fiilistelen, mietin että mitä ruokaa tarjolle laittaisi.
Ainakin yksi keliaakikko tulee paikalle, joten mietin että mitäs kaikkea gluteenitonta voisi tarjolle laittaa. Mieluiten tekisin sellaista mitä kaikki voisi syödä.

Ajattelin ainakin pari erillaista salaattia tehdä, nehän on helppoja kun ei laita mitään makaronia mukaan niin voi hyvillä mielin sellaista syödä.

Mitäs muuta? Mitä keliaakikko itse mielellään syö juhlissa?

Raikkaat marjaleivokset sesongin marjoista niin että kakkutaikina on tehty perunajauhoihin vehniksien sijasta. Siitä voi tehdä täytskärin, kääretortun, kääretorttuleivoksia tms.

Mä oon tehny tätä: http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=2463&rname=valkosuklaakuorrutettu_mantelitorttu

Korvaan vaan aina potun bataatilla :) Huippuhyvää ja mehukasta! Saanut paljon kehuja myös "taviksilta" ;)

Onhan sitä gluteenitonta makarooniakin, sitä voi kyllä syödä sit kaikki, jos meinaan laitat salaattiin.
Täytekakkupohjan teen aina perunajauhoista, ja on hyvää, ei mitään eroa tavalliseen kakkupohjaan ja sitäkin kakkua voi syödä kaikki.

Kuulostaa hyvältä!

Lisää ehdotuksia? Mietin myös jotain täytettyjä kirsikkatomaatteja, joskus muistan nähneeni jonkun ohjeen laitettiin muistaakseni jotain tuorejuusto kirsikkatomaatin sisään. Kuulostaako kenellekään tutulta?

Vaikka peruskinkkupiirakka, mutta tekee pohjan gluteenittomasta jauhoseoksesta.
Ja jos ei muuten jaksa tehdä ite kaikkea, niin esimerkiksi useat niistä Almondyn makeista piirakoista (saa kaupan pakastealtaista) ovat gluteenittomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Emäntä:
Kaikki rahka tai juustokakut käyvät, kunhan teet pohjan gluteenittomista digestivekekseistä

Gluteenittomista digestivekekseistä? Onko niitä? Olen itse keliaakikko enkä ole koskaan kuullutkaan. Mikä on valmistaja?

Voisi yrittää löytää jonkun gluteenittoman hapankorpun tms. leivän ja tehdä näistä muruista ja rasvasta sellaisen suolaisen hyytelökakun, joku katkarapu tai kinkkupiirakka.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Vaikka peruskinkkupiirakka, mutta tekee pohjan gluteenittomasta jauhoseoksesta.
Ja jos ei muuten jaksa tehdä ite kaikkea, niin esimerkiksi useat niistä Almondyn makeista piirakoista (saa kaupan pakastealtaista) ovat gluteenittomia.

Almondyn makeita piirakoita tarjotaan melkein joka juhlissa keliaakikolle samoin kuin riisikakkuja. Itse olen tykännyt eniten Moilaksen tummasta leivästä, jossa on ollut joku hienon hieno leike päällä, kurkkua, juustoa yms. myös. Oli vähän vaihtelua niihin tavallisiin.

Jos täytekakkupohjan tekee gluteenittomana niin perunajauhojen sijaan voi laittaa myös Maizena-jauhoa, ei siis sitä kastikemaizenaa.

Unelmatorttu ja sen voi tehdä perunajauhoihin, onnistuu hyvin. Suolainen piirakka tai pikkupizzat tai pizzapalat. Muista katsoa tuoteselosteet tarkkaan, ettei missään ole gluteenia. Yksi mikä on tosi hyvä gluteenittomana (ei huomaa mitään eroa), niin porkkanakakku. Se on helppo tehdä gluteenittomista jauhoista.

Nämä on sellaisia mitä uskoisin, että keliaakikot arvostaisi ja maistuu muillekin. Keliaakikoille varmaan tarjotaan usein niitä pakastetuotteitta, niin niitä en ostaisi.

Sitten jos ihan ruoasta puhutaan, niin siitä en osaa sanoa. Varmaan jotkut salaatit ois hyvä vaihtoehto, joku perunaruoka myös, tai jotain grillattavaa esimerkiksi.

Kiitoksia vinkeistä, etenkin tuo hyydytetty voileipäkakku, sen voisi tehdä!

Jos on jotain lisää niin kertokaa ihmeessä! Meinasin kirjastosta mennä lainaamaan jotain kirjoja seuraavaksi.

Olisko vinkkejä johonkin mihin ei tule jauhoja ollenkaan? Siis kuten ne täytetyt tomaatit.

Mä tein kerran suolaista juustokakkua. Täytteeseen laitoin maustettua tuorejuustoa, kinkkua ja tais olla ainakin paprikaa. Pohjan tein silloin näkkäristä, mutta senhän voi tehdä mistä vaan. Oli tosi hyvää ja muutan vieraan ilmeet melkomoiset kun luulivat sen olevan makea kakku (vaikka mainitsin asiasta)

Yhteistyössä