Kelan kuntoutustukea saavat, paljonko jää maksettavaksi itselle terapiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Mulla aika psykiatrille terapia-arviota varten, mutta mietin, että mitäköhän tuosta terapiasta, jos siihen siis pääsee, jää itelle maksettavaksi...Minä olen kotihoidontuella kotona ja miehen palkka ei päätä huimaa.
Lääkkeet vissiin katotaan myös *huoh*. Jotenki niin epäonnistunu ja surkea olo...
Toivottavasti helpottas jossain vaiheessa.

Täältä löytyy korvaukset. Huomaa, että alle 26-vuotiaille korvataan enemmän.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050711145452HL?OpenDocument

Meillä jäi itse maksettavaksi 35 euroa kerta.

Mä pääsin ilmaiseksi valtava-rahoituksella kolmen vuoden yksityiseen terapiaan 2x viikossa, viimeinen vuosi 1x viikossa. Ainakin Vantaalla oli tällainen mahdollisuus onneksi koska itsen ei olisi ollut mahdollista maksaa itse.

Tuttava maksaa joka kuukausi noin 160€ itse, kela kustantaa loput.

Sossusta kannattaa myös kysyä josko auttaisivat jos on pienet tulot. Toinen tuttava saa harkinnanvaraisena tukena juurikin nuo terapiamaksut, perusteluna että kovasti yrittää kuntoutua takaisin työelämään.

Tsemppiä, alku on aina hankalaa. Muista että ekalle psykiatrille ei ole pakko mennä jos kemiat ei kohtaa. Kai olet katsonut myös eri terapiamuotoja?

Mikä tuollanen valtava-rahoitus on ja onko se vaan kaupunkikohtanen?

Tuon Kelan korvauksen tiedänkin, olen siis 30v eli se ois se 37e tai 42e, kävin kattomassa nuo sivut eilen.
Kognitiivinen psykoterapia vois olla aika hyvä, mutta toisaalta mulla pitäs varmaan käsitellä sitä menneisyyttäki niin en sitten tiedä onko se psykodynaaminen parempi...

[QUOTE="a.p";26091463]Mikä tuollanen valtava-rahoitus on ja onko se vaan kaupunkikohtanen?

Tuon Kelan korvauksen tiedänkin, olen siis 30v eli se ois se 37e tai 42e, kävin kattomassa nuo sivut eilen.
Kognitiivinen psykoterapia vois olla aika hyvä, mutta toisaalta mulla pitäs varmaan käsitellä sitä menneisyyttäki niin en sitten tiedä onko se psykodynaaminen parempi...[/QUOTE]

En tiedä kuinka monessa kaupungissa tuo valtava-rahoitus on, sitä kannattaa kysyä sairaanhoitopiiristä. Itse sain siitä tietää kun olin päiväsairaalassa - keskusteltiin lääkärin kanssa ja totesin että ei meikäläisen tuloilla kelan tukemaan terapiaan ole mahdollisuutta. Hän ehdotti tuota, sanoi että joissain tapauksissa HUS maksaa koko hoidon.

Tehtiin hakemus. Raapustin oman anomukseni perusteluineen miksi pitäisi terapiarahoitus myöntää, ja siinä vaiheessa piti olla myös psykiatri katsottuna valmiiksi koska hänen lausuntonsa tarvittiin hakemukseen myös.

Itse kävin taideterapiassa.

En tiedä kuinka monessa kaupungissa tuo valtava-rahoitus on, sitä kannattaa kysyä sairaanhoitopiiristä. Itse sain siitä tietää kun olin päiväsairaalassa - keskusteltiin lääkärin kanssa ja totesin että ei meikäläisen tuloilla kelan tukemaan terapiaan ole mahdollisuutta. Hän ehdotti tuota, sanoi että joissain tapauksissa HUS maksaa koko hoidon.

Tehtiin hakemus. Raapustin oman anomukseni perusteluineen miksi pitäisi terapiarahoitus myöntää, ja siinä vaiheessa piti olla myös psykiatri katsottuna valmiiksi koska hänen lausuntonsa tarvittiin hakemukseen myös.

Itse kävin taideterapiassa.

Aa okei, kiitos tiedosta :)
Täytyy kysyä siltä psykiatrilta, onko tuota Oulussa.

Yhteistyössä