Kelan äitiysraha ja työnantajan maksama palkka

  • Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti
Elisa
Hei!

Onko kellään antaa tietoa seuraavaan kysymykseen. Työnantajani maksaa minulle kahdelta kuukaudelta palkkaa äitiysvapaalle jäätyäni. Tänä aikana en siis ole työssä. Saanko tuolta ajalta myös Kelan maksamaa äitiysrahaa vai kumoaako palkka sen? Onko siis mahdollista saada molempia, vai vain toista? Jos saan vain toista, saanko automaattisesti sitä, joka on minulle edullisempaa?
Olen ollut koko ajan siinä luulossa, että saan tuolta kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta vain palkan, ja sen jälkeen alkaa Kelan maksama äitiysraha juoksemaan. Kelan virkailija kuitenkin sanoi, että jos en ole äitiysrahakauden aikana työssä, mutta työnantajani maksaa minulle silti palkkaa, saan sekä palkan ja normaalin vuoden 2005 verotuksen mukaisen äitiysrahani? Voiko tämä todella pitää paikkaansa? En voi millään uskoa että saisin "kahta rahaa" yhtäaikaa?
 
Heips,
kyllä se niin on, siltä ajalta kun työnantaja maksaa palkkaa niin työnantajalle menee kelasta sun päiväraha.
Sain juuri eilen päätöksen ja koska työnantaja maksaa mulle palkan 72 päivältä niin kela maksaa suoraan päivärahat siltä ajalta työnantajalle ja sen jälkeen ne tulee mulle.
Eli ihan oikeassa itse olit. Kelan virkailijoiden ulosanti ei ole aina parhain ja väärinkäsityksiä tulee ;-)
 
Juu eli palkka tulee normaalisti sinulle 2 kuukauden ajan ja noilta kuukausilta Kelan äitiysraha menee työnantajallesi. Sitten 3. kuukaudesta eteenpäin äitiysraha tulee sinulle Kelalta. Muista lasketuttaa itsellesi muutosverokortti tuosta 3. kuukaudesta eteenpäin eli kun tulo muuttuu palkkatulosta äitiysrahaksi. Vaikuttaa varmasti veroprosenttiisi ja saat se heti kohdilleen.
 
Asia menee normaalitapauksessa aivan kuten edelliset kirjoittivat

Mikäli kuitenkin äitiyspäivärahasi tulisi olemaan suurempi, kuin työnantajan maksama palkka, Kela maksaa palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen sinulle.

Itselläni tulee olemaan tämä tilanne, kun saan kolmannen lapsen helmikuussa. Kakkosta odottaessani tulot laskettiin kuuden kuukauden tulojen perusteella, johon sisältyi yli 100 tunnin ylityöpalkat tuolta ajalta. Nyt kolmatta odottaessa äitiyspväraha määräytyy samojen tulojen mukaan kuin kakkosenkin, ja koska laki on muuttunut, ja äitiyspvärahaa maksetaan 90%:a palkasta ensimmäiseltä 50 pvältä (?), on tuo laskennallinen Kelan pväraha minulle suurempi kuin työnantajani maksama kiinteä peruspalkka kuukaudessa, joten työnantaja maksaa minulle palkan, josta saa palkkasummaa vastaavan hyvityksen Kelalta, minkä lisäksi Kela maksaa minulle tuon huiman reilu satasen, mikä jää työnantajan maksaman kiinteän kuukausipalkan ja pvärahan määräiseksi erotukseksi.
 

Yhteistyössä