Kela ja opintotukien takaisin perintä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton anni

Vieras
Oliskohan täällä viisaampia?

Eli tilanne on tälläinen:
Kelalta tuli kirje jossa kerrottiin että vuoden 2006 opintotukia peritään takasin koska mun tulot on ylittäneet sen rajan mitä saan vuodessa tienata kun opiskelen.
Tulot on menneet reilu 4000 yli ja takasin peritään siis 4kk tuet, eli toukokuu, huhtikuu, maaliskuu ja helmikuu.

Mä en kuitenkaan ole ollut koulussa syksyllä ollenkaan, vaan ilmoittautunut poissaolevaksi, koska olin koko syksyn töissä, sattuneista syistä. EN ole saanut toukokuun jälkeen opintotukea.

Eli onko ihan oikeasti näin p*ska systeemi, että kun keväällä olen ollut koulussa ja nostanut opintotukea (jollainhan mun oli pakko vuokra ja ruuat maksaa!) niin loppuvuodesta mun olis pitänyt olla ois töistä vaikken ollut koulussa enkä saanut opintotukea??!

Enhän voinut keväällä elää niin, että "no maksanpa vuokrat sitten syksyllä kun olen töissä.."

Onko tuo ihan tosissaan mahdollista että voivat nuo kevään tuet sitten perua sillä syyllä että olin loppuvuoden töissä ja tulot meni yli vuosirajan. Vaikken ollut siis koulussa (nimenomaan ilmottauduin poissaolevaksi ja ilmoitin olevani töissä ) enkä saanut opintotukea?
Millähän ihmeellä mun olis sitten pitänyt elää se loppuvuosi, varmaan pyhällä hengellä :(

Kyllä se noin menee. Jos olisit valmistunut ja aloittanut työt niin sittenkin tuo kirje tulisi, mutta palauttaa rahoja ei tarvitsisi jos osoittaisit että rahat ovat tulleet valmistumisen jälkeen.

Hmh.. Mut millä sitä olis sitten pitänyt elää?
Eikö tässä ole aika suuri epäkohta kelan menettelytavoissa?

Ja asia koskee varmaan muitakin, olihan kela lähetellyt näitä samaisia lappuja 42 tuhannelle hengelle.

Ei vaan uppoo mun kalloon miten tuommoinen voi olla edes mahdollista. Kun olenhan mä ne rahat tarvinnut sillon keväällä elääkseni ja sitten kun saankin syksyllä rahaa jotka nekin menee siihen samaan elämiseen niin sitten ne katsookin että jaa, tuolla ei ole oikeutta niihin rahoihin joilla maksoi vuokransa keväällä :/

Kyllä on systeemi persiillään kun köyhää pakotetaan olemaan köyhä.

Sä olet opiskelija vaikka et olisikaan läsnäolevana. Siitä tuo johtuu. Kurjaa ettet tiennyt tuosta etukäteen... Työkkärin tukia varten riittää että EROAA koulusta oliko se vähintään vuodeksi, en tiedä olisiko tuo eroaminen määräajaksi koulusta johtanut siihen ettei sinun olisi tarvinnut palauttaa tukia, ehkä, en ole varma. Kelan sivuja kannattaa lukea tarkkaan!

Joo, noinhan se tosiaan menee, jos on edelleen opiskelijana, vaikkakaan ei läsnäolevana.

Tämähän on päättäjiemme poliittinen päätös. Tarkoitus on "kannustaa" ihmisiä opiskelemaan tutkintonsa mahdollisimman nopeasti sen sijaan, että roikkuisivat "opiskelijoina", vaikka todellisuudessa ovat työelämässä.

Tähän ei kai muuta voi sanoa, kuin että äänestämällä voi vaikuttaa...=(

Kyllä ne on vaan maksettava.. Kyse on VUOSItulorajasta ja siinä huomioidaan koko vuoden tulot. Ei auta kun maksella. Onneksi Kelan kanssa voi sopia maksueristä. Pakkohan tuo systeemi on pitää mahdollisimman yksinkertaisena, jotta toimii edes jollain tavalla.

Nim. vuonna 2005 samasta syystä takaisin maksanut :whistle:

Heh, minulta perittiin tukia takaisin vuosikausia sen jälkeen kun olin jo valmistunut. Tuet koskivat vuosia 1997-98 ja maksuun tulivat haasteen muodossa vuonna 2003. Eivät olleet muka tavoittaaneet (Kelan oma sotku) vaikka osoitteenmuutokset olikin tehty asiallisesti. Voit uskoa, että oli aikamoinen yllätys. Uskomaton se kirjeenvaihdon määrä, johon oli tuhlattu vuosien varrella aikaa ja rahaa ja aina vaan uskollisesti lähetetty samaan väärään osoitteeseen, josta kirje oli jo useamman kerran palautunut Kelaan. Älykästä toimintaa.

Mutta noin se juuri menee. Itselläni ylitykset tulivat siitä, että tein satunnaisesti keikkahommaa, jota oli pakko tehdä silloin kun tarvittiin niin paljon kuin työnantaja osoitti. Paha siinä oli tietää alkuvuonna, kuinka suuri työn määrä loppuvuonna oli...

Hae oikaisua asialle. Korkoa sille ei kasva. Ja sitten jos lopullinen päätös tulee maksuunpanosta, esitä maksuohjelma, jota lyhennät esim. 50 euroa kuussa. Se on täysin sallittua ja korotonta. Mikään pakko ei ole maksaa koko summaa kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Heh, minulta perittiin tukia takaisin vuosikausia sen jälkeen kun olin jo valmistunut. Tuet koskivat vuosia 1997-98 ja maksuun tulivat haasteen muodossa vuonna 2003. Eivät olleet muka tavoittaaneet (Kelan oma sotku) vaikka osoitteenmuutokset olikin tehty asiallisesti. Voit uskoa, että oli aikamoinen yllätys. Uskomaton se kirjeenvaihdon määrä, johon oli tuhlattu vuosien varrella aikaa ja rahaa ja aina vaan uskollisesti lähetetty samaan väärään osoitteeseen, josta kirje oli jo useamman kerran palautunut Kelaan. Älykästä toimintaa.

Mutta noin se juuri menee. Itselläni ylitykset tulivat siitä, että tein satunnaisesti keikkahommaa, jota oli pakko tehdä silloin kun tarvittiin niin paljon kuin työnantaja osoitti. Paha siinä oli tietää alkuvuonna, kuinka suuri työn määrä loppuvuonna oli...

Hae oikaisua asialle. Korkoa sille ei kasva. Ja sitten jos lopullinen päätös tulee maksuunpanosta, esitä maksuohjelma, jota lyhennät esim. 50 euroa kuussa. Se on täysin sallittua ja korotonta. Mikään pakko ei ole maksaa koko summaa kerralla.
Oma-alotteisesti voi vuoden lopulla laskea omat tulonsa ja verrata tulorajaan. Ei tarvitse odotella rävylaskua, vaan tukia voi palauttaa myös oma-aloitteisesti ilman korkoja.

Yhteistyössä