Keittis, soppahaaste :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokinhaamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokinhaamu

Vieras
Eli keksitkö mitä tekisin huomiseksi ruokaa? Meille tulee vieraita, 3 aikuista joten meitä on yht. 5 syöjää. Lapset on kaikki varattu mummoloihin menijöiksi eli pöydässä vain aikuisia. Ruokarajoituksina ettei saa olla homejuustoa eikä sieniä. Tarkotus olisi syödä pitkään ja hartaasti, viini/olut pöydässä. Kuulisin mielelläni sun juomasuosituksetkin, saamme juopuakkin hieman :D En joudu kokkaamaan yksin, se voi silleen sopivasti olla osa rentoa tunnelmaa. Tietty mieluusti esivalmistelen pitkälle, ja mulla on nyt aikaa kokata. Lähikauppani on iso citymarket.
Ajattelin että eturuoka, pääruoka (miehet varmaan haluaa jotain "oikeeta" lihaa :) ja hyvä napakka, makea pieni jälkiruoka. Rahakaan ei ole nyt este hyvälle menulle, joskaan tarkotus ei ole sillä brassaillakkaan. Mä olen hyvä laittamaan lihapullia ja muusia mut siihen mun keittiövaikutustaidot sitten loppuukin :/

Jeesaatko? Ja kaikki muutki saa ehdottaa :)

Mulla alkaa 7 minuutin päästä puhelinpalaveri, voin palata tähän sen jälkeen. Mutta alkuruuaksi tekisin paprikakeiton. Itse asiassa koko ateria voisi olla espanjalaistyylinen. Pääruuaksi kunnon pihvit tai jos saat jostain iberico-porsasta, niin sitä. Paahtovanukas jälkkäriksi. Noi nyt tuli ekana mieleen.

Keittiksen palaveri näköjään venyyyyyyyyy... mun on sitten vissiin lähettävä ajeleen kauppaan näillä eväin.

Mut ehkä tästä vielä hyvät pihvit kehkeytyy :)

Mä vaikutan varmaan sellaselta idiootilta joka ei ole eläissään ruokaa laittanu, mut saisko vähän jotain reseptintynkää..? Osaisin laatia ostoslistaa. Espanjalainen kuullostaa loistavalle :) mut ei suomitavisäitille jolla on keittiössä kaksi vasenta kättä... Salaatit? Viinit? Pottu-vai mikälisäke pihveille? Salaisia marinadeja? yms.....

Mä haluisin oikeesti huomenna loistaa edes hetken. :)

Mä vaikutan varmaan sellaselta idiootilta joka ei ole eläissään ruokaa laittanu, mut saisko vähän jotain reseptintynkää..? Osaisin laatia ostoslistaa. Espanjalainen kuullostaa loistavalle :) mut ei suomitavisäitille jolla on keittiössä kaksi vasenta kättä... Salaatit? Viinit? Pottu-vai mikälisäke pihveille? Salaisia marinadeja? yms.....

Mä haluisin oikeesti huomenna loistaa edes hetken. :)
Hitsi, kun en muista sen kastikkeen nimeä, mutta tehdään sekoittamalla tehosekoittimessa punaista paprikaa, tomaattia (siemenet ja kuoret ensin poistettu), mustapippuria, valkosipulia, suolaa ja tilkka oliviöljyä. Jos haluaa, niin tuoretta chiliä sekaan. Eli ei kypsennetä lainkaan vaan on sellanen tuorekastike. Naudan sisäfileestä tai ulkofileestä kunnon pihvit, jotka huoneenlämpöisinä paistat kuumalla pannulla voi-oliiviöljyseoksessa. Kypsälle pinnalle ihan vaan vastarouhittua pippuria ja suolaa. Lisukkeeksi kotitekoisia lohkoperunoita ja jos sulla on uunissa grillivastus, niin grillaa kokonaisia tomaatteja. Tai lohkoperunoiden tilalle uuniperunat ja niiden kanssa creme fraichea. Lisäksi ihan perus vihreä salaatti.

Tapaksiin saat aineksia ihan kaupasta valmiina. Ilmakuivattua kinkkua (Serrano) ja hunaja- tai cantaloupe-melonia. Oliiveja, marinoitua valkosipulia, jotain hyvää voimakasta juustoa.

[QUOTE="haamu";29638364]Entäs se paprikakeitto?[/QUOTE]
Mä ehkä jättäisin sen pois, jos tekisin pihville paprikakastikkeen. Jos paprikakeittoa, niin sitten pihville pitäisi kehitellä joku muu soossi. Tuo paprikasoossi on herkullinen ja helppo eikä sen kanssa voi epäonnistua, kun mitään ei tarvitse kypsentää.

[QUOTE="haamu";29638367]Entä mitä olutta vois olla? Yksi ainakin tykkää tummista oluista. Pitäiskö pöydässä olla koko ajan vähän jotain naposteltavaa?[/QUOTE]
Oluista en osaa sanoa, kun en tunne niitä kovin hyvin. Mutta jos tiedät vieraiden makumieltymyksiä, niin niitä.

Jotain pientä suolaista naposteltavaa voi olla pöydässä sillä aikaa, kun olet vielä keittiön puolella. Mutta ei mitään täyttävää. Jos tarjoat alkumaljat, niin niiden kanssa voisi olla joku pieni makupala esim joku paahdettu patonkiviipale, jonka päällä vaikka jokiravynpyrstöistä tai katkaravuista tehty majoneesipohjainen möhnä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29638369:
Mä ehkä jättäisin sen pois, jos tekisin pihville paprikakastikkeen. Jos paprikakeittoa, niin sitten pihville pitäisi kehitellä joku muu soossi. Tuo paprikasoossi on herkullinen ja helppo eikä sen kanssa voi epäonnistua, kun mitään ei tarvitse kypsentää.

Pihvit olis mukavan tulisia paprikasoossin kans... eli vaihdan alkuruuan tapaksiin. Sit ei tarvi miettiä sitä napostelupuoltakaan enää, niitähän voi olla pöydässä kaiken iltaa. Mulla on joku sipsikompleksi kun en tykkää että niitä on pöydässä *yäh* uunipotut varmaan uppoaa koko jengiin, kävisköhän sellanen valkosipulinen creme..?
Meistä kahdella alkaa olla vaihdevuodet pian käsillä, joten pitää vissiin jo alkupalojen sekaan laittaa nenäliinoja ja viuhkoja.... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29638388:
Oluista en osaa sanoa, kun en tunne niitä kovin hyvin. Mutta jos tiedät vieraiden makumieltymyksiä, niin niitä.

Jotain pientä suolaista naposteltavaa voi olla pöydässä sillä aikaa, kun olet vielä keittiön puolella. Mutta ei mitään täyttävää. Jos tarjoat alkumaljat, niin niiden kanssa voisi olla joku pieni makupala esim joku paahdettu patonkiviipale, jonka päällä vaikka jokiravynpyrstöistä tai katkaravuista tehty majoneesipohjainen möhnä.

:) Ideoita alkudrinkeiksi?

[QUOTE="haamu";29638435]Pihvit olis mukavan tulisia paprikasoossin kans... eli vaihdan alkuruuan tapaksiin. Sit ei tarvi miettiä sitä napostelupuoltakaan enää, niitähän voi olla pöydässä kaiken iltaa. Mulla on joku sipsikompleksi kun en tykkää että niitä on pöydässä *yäh* uunipotut varmaan uppoaa koko jengiin, kävisköhän sellanen valkosipulinen creme..?
Meistä kahdella alkaa olla vaihdevuodet pian käsillä, joten pitää vissiin jo alkupalojen sekaan laittaa nenäliinoja ja viuhkoja.... :D[/QUOTE]
Valkosipulicremeä en ole kokeillut, joten en osaa sanoa. Mä ehkä laittaisin ihan perusjuttua. Koska jos siihen paprikasoosiin laitat chiliä, niin se tavallinen creme fraiche vähän lieventää poltetta suussa.

[QUOTE="blomma";29638471]belliini[/QUOTE]
Sama kävi mielessä. Valkoisia persikoita ei varmaankaan saa mistään, mutta tavallisia kylläkin. Bellinin ohje löytyy googlettamalla.

Kiitos, näillä eväin kauppaan! Eiköhän siitä hyvä ilta tule, ei kukaan ainakaan aiemmin mun kokkailuihin ole kuollu... tietty kerta se on ensimmäinenkin :D

Kiitos *halaus* ajattelen sua kun nostan huomenna emännän maljan :)

Yhteistyössä