Keittiönoidalle kysymys! Ja muillekin toki IT-alalla, joita sattuu kiinnostamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei HUS ole Suomen ainoa sairaala, pitkjn Suomea on mitä ihmeellisimpiä ilmeisesti itsetilattuja ja hankittuja järjestelmiä. Edes oman alueen yliopistosairaalan ja aluesairaaloiden järjestelmät eivät "keskustele" toistansa kanssa ja sitten pitäisi saada koko Suomen kattava systeemi :D

Olisiko kenties ollut tarpeen pistää valatakunnallinen ohjaus käyntiin...

Lääkärilehti: Viro teki vuodessa sen, mihin Suomessa on hukattu jo 10 vuotta
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/08/14/laakarilehti-viro-teki-vuodessa-sen-mihin-suomessa-on-hukattu-jo-10-vuotta/201235617/12

Täyttä asiaahan tuo kirjoitus oli. Just viime viikolla manattiin sitä, että nämä monopoliyhtiöt eivät suostu tekemään rajapintoja omiin järjestelmiinsä, jotta tietoa saisi siirrettyä järjestelmästä toiseen. Tiedonsiirto järjestelmien välillä on terveydenhuollossa todellinen ongelma eikä siinä auta, että me pikkufirmat sellaisia tehtäisiin, jos isot kilpailijat pitävät omat tietovarastonsa visusti vain omien järjestelmiensä käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26934556:
Täyttä asiaahan tuo kirjoitus oli. Just viime viikolla manattiin sitä, että nämä monopoliyhtiöt eivät suostu tekemään rajapintoja omiin järjestelmiinsä, jotta tietoa saisi siirrettyä järjestelmästä toiseen. Tiedonsiirto järjestelmien välillä on terveydenhuollossa todellinen ongelma eikä siinä auta, että me pikkufirmat sellaisia tehtäisiin, jos isot kilpailijat pitävät omat tietovarastonsa visusti vain omien järjestelmiensä käytössä.

Mitä tarkoitat tietovarastolla? Sairaalan potilastietoja?

Vai ohjelmistotoimittajan rakentaa ohjelmistoa?

Mun mielestä on vaan järkkyä, kun taas uutta "puolueenta" selvitystä eli tekemässä firma, joka ilmeisesti tulee toimittamaan uuden susijärjestelmän HUS:lle. Nämä hankkeet menevät hyvä veli-järjestelmän mukaan, mutta kukaan ei pane vastaan (accenturen vanha CEO istuu Sitrassa, joka tilasi tuon selvityksen).

Eihän ne tietenkään avaa järjestelmiään, miksi avaisivat? Muutenhan muutkin pääsisi leivän ääreen.

Yleensa isot toimittajat tarjoavat jopa tappiolla tarjouskilpailussa, jotta pääsevät laskuttamaan järkyttäviä summia muutos- ja ylläpitoduunista seuraavat 10v.

[QUOTE="dada";26934696]Konsulttina on hyvä olla :D[/QUOTE]

Miksi konsulttina on hyvä olla? Esim Accenture maksaa tosi huonoja palkkoja, ei ylityökorvauksia. Ei se raha tipahda konsulttien taskuun.

Suurempi ongelma kuitenkin on miten järjestelmiä käytetään, osataanko niitä käyttää niin että ne todella tehostavat toimintaa.

Yllättävän monessa järjetelmässä on loppukäyttäjä unohdettu täysin... sitten kun järjetelmä otetaan käyttöön ja käyttäjät esittävät ihan selkeitä puutteita, niin voi voi... nille ei voida mitään kun tulee niin kalliiksi... olisikohan pitänyt ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Ai niin joo, käyttäjiltä ei ole kysytty mitään.

[QUOTE="vieras";26934681]Mitä tarkoitat tietovarastolla? Sairaalan potilastietoja?

Vai ohjelmistotoimittajan rakentaa ohjelmistoa?[/QUOTE]
Kaikkia niitä tietokantoja, joita sairaaloissa on. Ja erityisesti ongelmaa on juuri potilastietojen saatavuudessa kuten esim sellainen, että näkyykö jossain järjestelmässä tieto siitä, että potilaalla on MRSA tai jokin lääkeaineallergia vai näkyykö se ainoastaan siinä järjestelmässä, minkä tietokantaan se on tallennettu. Ja niille, joille se ei näy, on vaan voi voi, ikävämpi juttu. Tiedon kuitenkin pitäisi näkyä kaikille, jotka sitä tietoa työssään tarvitsevat ja niissä järjestelmissä, joita he työssään käyttävät. Ei liittymien ja rajapintojen tekeminen vaikeaa ole, ongelma on pääasiassa siinä, että isot toimijat eivät anna tehdä omiin järjestelmiinsä liittymiä eivätkä itse tee rajapintoja. Mä olen yhtä erään asiakkaan toivomaa liittymää yrittänyt saada aikaiseksi jo parin vuoden ajan, mutta toisen (yllättäen ison kansainvälisen yrityksen) järjestelmän toimittaja ei ole halukas siihen, että liittymä heidän järjestelmäänsä tehtäisiin. En voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn ja sanoa asiakkaalle, että homma ei etene ennenkuin se toinen toimittaja sallii järjestelmäänsä pääsyn ts tekee sen rajapinnan, jota voin integraatiossa käyttää.

[QUOTE="vieras";26934871]Yllättävän monessa järjetelmässä on loppukäyttäjä unohdettu täysin... sitten kun järjetelmä otetaan käyttöön ja käyttäjät esittävät ihan selkeitä puutteita, niin voi voi... nille ei voida mitään kun tulee niin kalliiksi... olisikohan pitänyt ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Ai niin joo, käyttäjiltä ei ole kysytty mitään.[/QUOTE]

Esim tuo Epic on suljettu järjestelmä, eikä siihen voi tehdä muutoksia.

Meillä on töissä ruodittu tätä myös. Olen töissä kotimaisessa keskisuuressa it-yrityksessä, jonka hinnat valitettavasti eivät millään pärjää hintakilpailussa artikkelin yriyksille. Toisaalta meiltä saa huolellista, inhimillistä ja täysin suomalaista palvelua. Jaksan vuodesta toiseen ihmetellä, miksi ihmeessä valtion ja kunnan maksamissa it-järjestelmissä mokataan aina uudelleen ja uudelleen.

[QUOTE="a.p";26934796]Eihän ne tietenkään avaa järjestelmiään, miksi avaisivat? Muutenhan muutkin pääsisi leivän ääreen.

Yleensa isot toimittajat tarjoavat jopa tappiolla tarjouskilpailussa, jotta pääsevät laskuttamaan järkyttäviä summia muutos- ja ylläpitoduunista seuraavat 10v.[/QUOTE]
Juuri näin!

[QUOTE="a.p";26934781]Mun mielestä on vaan järkkyä, kun taas uutta "puolueenta" selvitystä eli tekemässä firma, joka ilmeisesti tulee toimittamaan uuden susijärjestelmän HUS:lle. Nämä hankkeet menevät hyvä veli-järjestelmän mukaan, mutta kukaan ei pane vastaan (accenturen vanha CEO istuu Sitrassa, joka tilasi tuon selvityksen).[/QUOTE]

Tästä täysin samaa mieltä. Vastahan jossain myös uutisointiin, kuinka jossain vaiheessa on yritetty perustaa "valtion it-virasto", joka jatkossa tekee päätökset ja softat. Yllättäen tätä ehdottaneilla henkilöillä oli kovat kytkökset kyseissä artikkelissa mainittuihin firmoihin. Onneksi ei mennyt läpi.

[QUOTE="vieras";26934871]Yllättävän monessa järjetelmässä on loppukäyttäjä unohdettu täysin... sitten kun järjetelmä otetaan käyttöön ja käyttäjät esittävät ihan selkeitä puutteita, niin voi voi... nille ei voida mitään kun tulee niin kalliiksi... olisikohan pitänyt ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Ai niin joo, käyttäjiltä ei ole kysytty mitään.[/QUOTE]
Tässä on yksi asia, mitä loppukäyttäjät eivät ole tulleet ehkä ajatelleeksi. Mä olen tehnyt ohjelmia, joita on alusta asti määritelty ja suunniteltu nimenomaan loppukäyttäjien kanssa yhdessä. Olen käynyt useita kertoja tutustumassa sairaalan niihin yksiköihin, joille järjestelmä tulee. Seurannut paikan päällä yksikön toimintaa ja esittänyt kysymyksiä (joita olen itsekin ent sairaanhoitajana arvellut olevan merkityksellisiä). MUTTA... kun sitä järjestelmää eivät käytä ainoastaan loppukäyttäjät vaan jossain vaiheessa projektia tulee mukaan tilastonikkarit. Ne, jotka tarvitsevat sairaalan talous- ym johtajille jos jonkinlaista kuutiota ja käppyrää sairaalan tuottavuudesta, läpimenoajoista yms. Kun kaikki se läjäytetään mukaan loppukäyttäjien kanssa suunniteltuun ohjelmaan, joskus toimittajana itsekin miettii, että voi v***ttu. Yhdessä projektissa mulle jopa ehdotettiin, että hoitajathan voivat tehdä itse sql-kyselyitä. Juu, niin varmasti :D

• Tykkää
Reactions: Wolt
Käytettävyysongelmat johtuvat monesti myös siitä että ihmisillä on erilainen logiikka joiden mukaan järjestelmän tulisi toimia. Jokaiselle sopivaa käyttöliittymää ei ole olemassa. Asiakkaan loppukäyttäjiä on monesti ollut projektipalavereissa mukana mutta käytäntö on osoittanut että siitä ei tule mitään. Yleensä paltsut kuluvat siihen kun käyttäjät keskenään kinastelevat pitääkö etunimikenttä olla ennen sukunimeä vai toisinpäin. Ajankäytön tehokkuuden kannalta onkin järkevämpää että palavereissa on mukana vain IT-asiantuntijoita ja asiakkaan IT-heebojen tehtävänä on tuoda heidän käyttäjiensa näkemykset mukaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että julkisen sektorin asiakkaat (joihin myös sairaanhoitopiirit kuuluvat) ovat kaikkein vaikeimpia. Päätökset syntyvät hitaasti koska monesti selkeät vastuuhenkilöt puuttuvat asiakkaan puolelta ja asioita pyöritetään byrokratian rattaissa.

[QUOTE="a.p";26934880]Jos järjestelma on susi, eikä se sovellu tarkoitukseen (epärehellinen puolueellinen selvitys), niin sitä on vaikea käyttää tehokkaasti.[/QUOTE]

Totta. Tietyllä tavalla puhun varmasti vähän eriasiasta. Niin kilpailutuksessa kuin ohjelmistoja laadittaessa tai parannettaessa ei yleensä tosiaan oteta huomioon sitä loppukäyttäjää tai jos otetaankin niin kysytään niiltä jotka vähintään harrastaa it-alaa, ei niiltä jotka pääsääntöisesti käyttävät järjestelmää ja jotka joutuvat sen jokatapauksessa opettelemaan.

Koulutus terveydenhuolto maailmassa on sitten taas kokonaan toinen juttu. Koulutus ehkä parhaassa tapauksessa annetaan muutamalle kymmenesosalle käyttäjistä, sitten lopetetaankin jo toinen toistaan "näin se muistaakseni meni" jne. Kaikkein vähäisimmälle jäävät ne jotka koulutusta eniten tarvitsisivat.

Minä en nyt yhtään tiedä minkälaisista rajapinnoista on kysymys.

Mutta monta kertaa, suurissa järjestelmissä ei haluta päästää yhtää mitään ylimääräistä on-line järjestelmien tietovarastoihin, sillä ne saattavat vaarantaa on-line-järjestelmän toimivuuden.

Tätä varten rakennetaan sitten joko on-line-tietovaraston peilaus, johon voidaan päästää muitakin järjestelmiä tai tietovarastointiratkaisu, jota päivitetään vaikka sitten koko ajan, esim. lokituksen perusteella.

Jotenkin en usko siihen, ettei isot toimittajat halua päästää / tehdä rajapintoja. He vaan tarvitsevat asianmukaisen tilauksen ko. hommasta.

Suomessa mielestäni monissa paikoissa ongelma on se, että tilausoikeudet on ties vaikka missä ja kenellä. Kukaan ei huolehdi strategioista. Ja firmojen ja julkishallinnon ohjelmistot hajoavat käsiin, samaa asiaa tehdään lukemattomilla eri tavoilla, pahimmassa tilanteessa saadaanesim. erilaisia myyntilukuja eri järjestelmistä. Ja tämä kaikki vain siksi, kun softamyyjät pääsevät yksi toisensa jälkeen myymään kaiken maailman softia eripuolille organisaatiota. Aika harvassa paikassa kaikki softan ostominen on hallinnassa, ja yrityksellä tai julkishallinnon organisaatiolla on olemassa toimiva it-strategia.

En tunne tarkkaan sairaaloiden sovelluksia, mutta eikös näitäkin käytä huomattavan monta eri osastoa ja yksikköä. Kaikilla näillä on tietysti erilaiset tarpeet ja samaan softaan ympätään tämän takia lukuisa määrä erilaisia ominaisuuksia.

Tässä vaiheessa olisi hienoa, että jokainen käyttäjä voisi muokata itselleen omanlaisen etusivun, jolle valita tärkeimmät toiminnot, kuten iGooglessa. Tämä taas veisi aikaa ja vaatii sitä että käytettävyys ja tiedon järjestäminen softaan on tehty todella helpoksi. Eli aika vaativa tavoite sanoisin. Puhumattakaan jos toteutus on kaukana ulkomailla ja loppukäyttäjiä ei ole kukaan projektiin osallistuva taho edes tavannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26934973:
Tässä on yksi asia, mitä loppukäyttäjät eivät ole tulleet ehkä ajatelleeksi. Mä olen tehnyt ohjelmia, joita on alusta asti määritelty ja suunniteltu nimenomaan loppukäyttäjien kanssa yhdessä. Olen käynyt useita kertoja tutustumassa sairaalan niihin yksiköihin, joille järjestelmä tulee. Seurannut paikan päällä yksikön toimintaa ja esittänyt kysymyksiä (joita olen itsekin ent sairaanhoitajana arvellut olevan merkityksellisiä). MUTTA... kun sitä järjestelmää eivät käytä ainoastaan loppukäyttäjät vaan jossain vaiheessa projektia tulee mukaan tilastonikkarit. Ne, jotka tarvitsevat sairaalan talous- ym johtajille jos jonkinlaista kuutiota ja käppyrää sairaalan tuottavuudesta, läpimenoajoista yms. Kun kaikki se läjäytetään mukaan loppukäyttäjien kanssa suunniteltuun ohjelmaan, joskus toimittajana itsekin miettii, että voi v***ttu. Yhdessä projektissa mulle jopa ehdotettiin, että hoitajathan voivat tehdä itse sql-kyselyitä. Juu, niin varmasti :D

Meillä muuten tehdään "itse" sql -kyselyitä.

Tosin sen tarvitsemamme tyyppilausekkeen toimittaa tarvittaessa ohjelman toimittanut it-firma :D

... ja emme työskentele terveydenhoitoalalla :)

Yhteistyössä