Keinotekoiset makeutusaineet

  • Viestiketjun aloittaja tätä
  • Ensimmäinen viesti
tätä
Moi! Tietääkö kukaan voiko vuoden ikäiselle taaperolle antaa keinotekoisilla makeutusaineilla makeutettuja tuotteita, kuten esim jugurtteja yms..? Siis tuotteita joissa on käytetty esim. aspartaamia tai vastaavaa... Onko haitallista pienelle?
 
miuku81
Makeutusaineita ei suositella lapsille, eikä aikuisille sen enempää. Tietysti jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Mieluummin tavallista sokeria ja kaikista mieluiten hedelmäsokeria. Tuskin haittaa on jos silloin tällöin makeutusaineita saa, mutta jatkuvaan käyttöön en kyllä makeutusaineita ottaisi itsellenikään..
 
meillä
Mä syön itse makeutusaineita mut vuosikkaalle en ole niitä antanut. Me käytetään muuten jogurteista sitä valion, missä on 30prossaa vähemmän sokeria. Molempien herkkua! Kidius-jogurteista poika ei tykkää...
 
aspa
Samaa olen pohtinut. Itse käytän keinomakee, mutta lapseni kohdalla emmin. Olisiko kellään asiasta faktatietoa? Tutkimuksia tms. Tämä keskustelu kuulostaa tähän mennessä lähinnä mutulta.
 
Laura79
Välttäisin kyllä. Aspartaamia ainakin. Aspartaamin hajoamistuotteet ovat asparagiinihappo, fenyylialaniini ja metanoli. Fenyylialaniiniin liittyy kehitysvammaisuutta aiheuttava sairaus fenyyliketonuria, tosin se on hyvin harvinainen. Jos lapsella on tämä geenivirhe joka aiheuttaa ko taudin, fenyylialaniini kertyy aivoihin ja aiheuttaa kehitysvamman. Muistaakseni aikuisena elimistö käsittelee ainetta toisin ja sitten ei enää ole vaaraa vaikka nauttisi fenyylialaniinia.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja post: 33270409:
Samaa olen pohtinut. Itse käytän keinomakee, mutta lapseni kohdalla emmin. Olisiko kellään asiasta faktatietoa? Tutkimuksia tms. Tämä keskustelu kuulostaa tähän mennessä lähinnä mutulta.
Emmin on empiä, siis et voi olla varma. Aika karseeta😷
 

Yhteistyössä