Keinohedelmöityksellä alkanut raskaus riskialttiimpi

Mrs Shillelagh

Aktiivinen jäsen
05.04.2008
15 931
2
36
Kansainvälinen
http://www.iltalehti.fi/terveys/2010011310920982_tr.shtml

Keinohedelmöityksellä alkanut raskaus riskialttiimpi
Keskiviikko 13.1.2010 klo 11.05
Koeputkihedelmöitys lisää usein raskauden riskejä.

Lääkäripäivillä puhuneen naistentautien erikoislääkärin Hannu Martikaisen mukaan keskenmenon riski on tavallista korkeampi ja muun muassa veristä vuotoa ilmenee normaalia enemmän.

Raskauden aikana äidit käyttävät myös sairaalan palveluja normaalia enemmän ja vauva syntyy usein keisarileikkauksella.

Suurin riski on raskauksissa, joissa sikiöitä on monta. Sen sijaan yksisikiöiset raskaudet sujuvat yleensä hyvin.

Suomessa raskauden riskejä pyritään vähentämään siirtämällä kohtuun vain yksi alkio. Suomessa monisikiöraskauksien osuus on noin kymmenen prosenttia, kun joissakin maissa se voi olla yli 40 prosenttia. Jos sikiöitä on monta, ennenaikaisen synnytyksen riski nousee.

Suomessa syntyy koeputkihedelmöitysten avulla vajaat 2 000 lasta vuodessa.

STT

Tuo pätee kaikkiin muihin paitsi raskauksiin jotka on tehty henkilölle jolla ei ole luonnollisia vaikeuksia lisääntyä tai jonka "vika" on esim. vaikka munasarjoissa vain.

Aika loogistakin. Jos ihmisellä on joku vika kohdussa, hormoneissa, välitysainekuluissa, munasoluissa, siittiösoluissa ja tämän takia "pakko hedelmöitetään" niin on odotettavissa että ongelmia tulee todennäköisemmin jos onnistuu näin raskautumaan.

Vaikka mulle tehty IVF raskaudet niin en varmasti ole riskiryhmää. Mulle tehty terveeseen kehoon terveillä soluilla ja alkioilla. Eikä siis sen takia etten voisi muuten lisääntyä. Ainoa este on noi metalliklipsit jotka juuri IVF hoidolla ohitettiin.

Eikö näin olekkin:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitiyslomalainen, miksi sinulle on tehty sterilisaatio, vaikka olit lapseton? Yleensä tekevät vain, jos 30 v. ja lapsiluku täynnä?

Koska olin ennen sterilisaatiota saanut sairaalasta jo ilmaiseksi hormonikierukan ja se ei toiminut ja viimeisin ehkäisy cerasette ei toiminut. En ala tarkentamaan miksi ei toiminut -Lääkäreille tarkentelin :(
Apteekin kumittomat kondomit eivät kestäneet yhtään mitään jne.
Sain sterilisaation lääkäreiden suostumuksella koska mulle oli kokeiltu kaikki sen aikaiset ehkäisykeinot tuloksetta... Tai no sanotaan että todella huonoin tuloksin.

Sterilisaatio on aivan mahtava ehkäisy! Ei tarvitse tykyttää vaarallisia hormoneja kehoon 24/7 kuten monet joutuvat vielä nykypäivänä tekemään ja kaikkihan tietää hormonien syöpä- ym. mieliala, vuoto ja parinvalintaongelmat ja sitten ne vielä maksaa.

Voin suositella:).

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Siis sä käytät sterilisaatiota ehkäisynä?

Joo. Mutta hain sitä ainakin 4 vuoden ajan. Ettei se ihan läpihuutojuttu ole saada nuorella iällä sitä ( olin 26 ) . Mitään tieteellisiä testejä ja labrakokeita ei tehty joten lääkärit myönsivät sen lopulta vain sanaani ja näkyviin "oireisiin" luottaen. Joita en nyt halua tarkentaa ällösyistä :-p
Muistaakseni tarvittiin kahden lääkärin puolto asiaan.

Minulla sanottiin etten voi saada sitten enää lapsia mutta tiesin jo silloin yhtä hyvin kuin nykyäänkin ettei se mene sillä lailla. Totta kai lapsia voi saada jos on valmis maksamaan hoidot itse. En siis saa tietenkään valtion tukea lapsettomuushoitoihin ja ei se ole haitannutkaan.

kirurgiteräs.. ei liukene elimistöön.
Vaarallisempaa on vaikkapa syödä luumuja =) => säilöntäaineiden jäämiä vaikka pesisi.
Vaarallisempaa on asua kaupungissa jossa raskaat metallihiukkaset tunkevat keuhkoihin päivittäin ja verenkiertoon jne.

Minä lukeudun helposti raskautuviin, onhan mulla siitä todisteena kohta 3 lasta.
Ekaa yritettiin useampi vuosi (okei, joku saa päähänsä, etten olekaan helpsti raskautuva), mutta luomuna se tärppäsi.
Seuraavaa sitten yritettiin vajaa vuosi, kun päätettiin, että nyt tutkitaan kummassa se vika on.
Minusta ei löytynyt mitään vikaa, kaikki toimii normaalisti.
Mieheltä löytyi vikaa spermasta (ei siittiöistä, vaan aineesta, jossa nämä siimahännät lilluvat)
ja heti ensimmäinen ICSI hedelmöitti kaikki!! kerätyt munasolut ja yksi niistä siirrettiin. Plussasin.
Sitten meni kuukausia, liki 3 vuotta, kun päätimme käyttää pakkaseen jääneitä alkioita. Siirto luonnon mukaiseen kiertoon tuotti taas plussan.
Tällainen on kaiketi hedelmöityshoidoissa äärettömän harvinaista, että nainen raskautuu näin helposti. =)

Yhteistyössä