Keikkalääkärit prkl

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Piti käyttää vuosikasta lääkärillä. Omalääkäri on lopettanut (no yllätys!), seuraaja aloittaa vasta ensi viikolla. Yritin siinä sanoa, että meille nyt kelpaa kuka tahansa lääkäri. Mutta eihän se niin mene. Minä olen naiivisti luullut, että omalääkärijärjestelmä olisi jonkinlaisen potilassuhteen vuoksi kehitetty, mutta psknmarjat. Systeemin tarkoitus on vain jakaa potilaat resursseille eli lääkäreille.

No, meillä voi kuitenkin tehdä niin, että mennään terveyskesksukseen, jossa sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen ja etsii sitten jonkun lääkärin ottamaan potilaan vastaan ylimääräisenä. Oikein ystävällinen ja asiansaosaava hoitajamies arveli, että lapsi tarvisee lääkärikäynnin. siinä melekin korvat punaisena itsekin sitten kuuntelin, kun terveyskeskuksessa työskentelevä koppava keikkalääkäri kieltäytyi ottamasta ylimääräistä potilasta (tämä meidän sairas 1-vuotiaamme), koska hänelle ei makseta kuin listatuista potilaista. Mulle tuli niin paha mieli. Hoitaja pahoitteli, ja neuvotteli sitten yhden toisen lääkärin meitä auttamaan. Meidän asiamme vei ehkä viisi minuuttia plus paperityöt.

Meillä on kyllä lapsella vakuutus, mutta minä olen toisaalta sitä mieltä, että julkiset palvelut pysyvät pystyssa vain niitä käyttämällä. En halua, että Suomesta tulee sellainen yhteiskunta, että vain rahalla saa hoitoa. Huoli taitaa olla nyt jo turhaa. Sellainen yhteiskunta tästä on tullut.

En ole sitäkään mieltä, että kenekään pitäisi tehdä työtä pelkästä kutsumuksesta, mutta kyllä musta terveyskeskuksessa työssä oleva keikkalääkäri vois mennä itseensä ja miettiä, mitä varten se ehnkilökunta siellä oikein on.

Teetkö itse ylimääräiset työt ilman palkkaa? Ehkä ei ollut ensimmäinen kerta, kun lääkärille tarjotaan ylimääräisiä töitä? Ei sekään ammatti ole mitään hyväntekeväisyyttä. Ok, tylsä juttu ja tyhmä lääkäri (jos oikeasti 5 min meni), mutta välillä on niin kiire, ettei ehdi edes pissalle työpäivän aikana. En ole lääkäri.

lääkärien työmäärän ja kaiken sen p.askan mitä niiden päälle syöjetään, niin en yhtään ihmettele, että eivät halua tehdä päivääkään /tuntia/minuuttiakaan ylimääräistä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teetkö itse ylimääräiset työt ilman palkkaa? Ehkä ei ollut ensimmäinen kerta, kun lääkärille tarjotaan ylimääräisiä töitä? Ei sekään ammatti ole mitään hyväntekeväisyyttä. Ok, tylsä juttu ja tyhmä lääkäri (jos oikeasti 5 min meni), mutta välillä on niin kiire, ettei ehdi edes pissalle työpäivän aikana. En ole lääkäri.

Oli tilanne mikä hyvänsä, niin ei asiakkaan/potilaan tarvitse kuulla paikan byrokratiasta. Ei ravintolan asiakaskaan halua kuulla että kokilla on peruttu vapaapäivät tai tarjoilijan tipit on hukattu.

Tässä meidän tk:ssa on selalinen käytäntö, että hoitajan ohjaamat ylimääräiset potilaat kuuluvat lääkärin hoitovastuuseen. Ymmärtäisin niin, että tuo on otettu virkasuhteisten työjärjestelyissä otettu huomioon. Hoitajan mukaan myös keikkalääkäreillä on sama ohjeistus, mutta tämän meitä "palvelleen" keikkalääkärin mukaan näin ei ole.

Ja hei: kyllä minä teen työpäiväni aikana paljonkin sellaista, mitä ei ole minun toimenkuvassani määritelty. Sitä kutsutaan meidän työpaikalla joustoksi.

Tässä meidän tk:ssa on selalinen käytäntö, että hoitajan ohjaamat ylimääräiset potilaat kuuluvat lääkärin hoitovastuuseen. Ymmärtäisin niin, että tuo on otettu virkasuhteisten työjärjestelyissä otettu huomioon. Hoitajan mukaan myös keikkalääkäreillä on sama ohjeistus, mutta tämän meitä "palvelleen" keikkalääkärin mukaan näin ei ole.

Ja hei: kyllä minä teen työpäiväni aikana paljonkin sellaista, mitä ei ole minun toimenkuvassani määritelty. Sitä kutsutaan meidän työpaikalla joustoksi.
Kohtaantoristiriita?

Hesarissa oli juttua lääkärien osa-aikatyöstä ja rusinat pullasta -meiningistä. Kommenttiosiossa esitettiin kysymys, että missäköhän vaiheessa tämä alkaa näkyä lääkärien arvostuksessa. Ihan hyvä kysymys. Vuodesta toiseenhan lääkärit ovat arvostetuimpien ammattilaisten joukossa koska heidät nähdään sekä älykkäinä ja osaavina että myös hyväntekijöinä. Eli se mielikuva pyyteettömästi ihmisiä auttavasta sankarista on tiukassa.

Yhteistyössä