Kehutaanko teitä neuvolassa äiteinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Yleensä minua ei ole erityisesti kehuttu tai haukuttu, mutta nykyinen 'täti' on pienintä vauvaamme tarkasteltuaan muutamalla kerralla antanut ymmärtää, että hänestä vauvamme on varsin hienosti hoidettu ja hyvin onnekas tapaus.

Tietenkin huonoitsetuntoisena ajattelen, että ei vaan terveydenhoitaja tiedä miten huono äiti oikeasti olen.

Mutta toisaalta, yllättäen huomaa, miten tiukassa tilanteessa kuitenkin kantaa ja antaa voimia se, että joku on nähnyt minussa jotain hyvääkin. :) Ehkä meidän kannattaisi kehua toisiamme enemmän?

Kyllä mua ainakin on kehuttu joka kerta, nyt lapsen ollessa hippusen isompi se ei enää tunnu miltään, mutta kun tyttö oli vauva niin se anto varmuutta ja tukea siitä että tekee asioita oikein...

???millä tavalla ne on kehunu??? Onko se kehu että vauvalle on ullut hyvin painoa ja iho on kaunis jne. En mä olen osannut noita ainakaan kehuina sillai ottaa vaan toteamuksina vaan.'

Vai sanooko ne teille että "olet hyvä äiti" ja "lapsi on hyvin kasvatettu"??

Kiva jos joitakin on kehuttu. Minulla on aiemmin ollut sellainen kokemus, että ei siellä äitiä paljon huomata. Kyllä siihen arkeen tarvitsee jotain henkistä tukea välillä kuitenkin.

Ja kun äidillä on niin paljon sellaista, mistä tuntee kuitenkin huonoakin omaatuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
???millä tavalla ne on kehunu??? Onko se kehu että vauvalle on ullut hyvin painoa ja iho on kaunis jne. En mä olen osannut noita ainakaan kehuina sillai ottaa vaan toteamuksina vaan.'

Vai sanooko ne teille että "olet hyvä äiti" ja "lapsi on hyvin kasvatettu"??

No meidän vauvalle neuvolantäti sanoi, että sinun asiasi ovat kyllä niin hyvin, etteivät mitenkään voisi olla paremmin. Tämän sanoi läksiäisiksi, vaikka aiemmin puhuimme esim vauvan kuivasta ihosta. Jotenkin otin tämän viittaukseksi vauvan hoitoon.

Lasten lääkäri sanoi mulle joskus että "olet niin kokenut ja hyvä äiti..." mutta mä en enää edes muista, mitä mun piti sillä perusteella tietää :saint:
Neuvolantäti taas sanoo aina, että vanhemmat on lastensa parhaita asiantuntijoita.

Minulle sosiaalityöntekijä kehui leikki-ikäistä lastani ja sanoi, että tytöstä oikein näkee, että hänta on hoidettu todella hyvin.

Oli seurannut häntä maanisdepressiivisen äitini hoitokokouksessa.

Itse olin todella otettu, kun olen saanut kestää paljon haukkuja ja arvostelua anopiltani.

On sanonu, kun toka lapsi oli vauva, et ei sustakaan uskois, et oot kahden pienen lapsen äiti, oot niin pirteen ja hyvinvoivan näkönen... ja olin kyllä oikeesti kuin pöllähtänyt ankka... :D

Alkuperäinen kirjoittaja äitivm1984:
Minulle sosiaalityöntekijä kehui leikki-ikäistä lastani ja sanoi, että tytöstä oikein näkee, että hänta on hoidettu todella hyvin.

Oli seurannut häntä maanisdepressiivisen äitini hoitokokouksessa.

Itse olin todella otettu, kun olen saanut kestää paljon haukkuja ja arvostelua anopiltani.

Sosiaalityöntekijä on varmaan nähnyt sen verran paljon, että osaa iloita siitä, että lapsella on kaikki kunnossa. Ja tuollaisessa tilanteessa, voi ajatella, että kun joudut äitiäsi tukemaan, hän halusi rohkaista vielä enemmän sinua jos sinulla on 'molempiin suuntiin' hoitosuhde suvussasi.

Mutta joka tapauksessa kiva että kehui.

Psykologi ja soskun setä sanoi kerran kun oli semmonen "jutustelutuokio" meillä esikoisen ollessa n. pari vuotias, että näkee miten hyvin olen lasta hoitanu. Otin sen siinä tilanteessa todella isona kehuna. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Psykologi ja soskun setä sanoi kerran kun oli semmonen "jutustelutuokio" meillä esikoisen ollessa n. pari vuotias, että näkee miten hyvin olen lasta hoitanu. Otin sen siinä tilanteessa todella isona kehuna. =)

Mulle on muo hoitava psykiatri ja psykologi sekä joskus kun käytiin A-klinikalla jossain pari keskustelussa miehen kanssa ensinäkin erityisen selvästi kytänny äiti-lopsi suhdetta ja toisekseen selkeästi osoittanu, että lapsi on ikäisekseen kehittynyt ja kaikinpuolin hyvin voiva, eli siis ovat kyllä antaneet mylnteistä palautetta, jos eivät nyt suoraan ole sanoneet "näkemiin, ai niin, näytät muuten olevan hyvä äiti" :D

On kehuttu useampien lääkäreiden, neuvolan, kuntoutustiimin, päiväkodin ym osalta. Täällä kai tapana olla kannustavia, mutta kyllä se silti kivalta aina tuntuu. =) Enemmän saisikin näissä jutuissa keskittyä kehumaan sitä mitä on tehty hyvin kuin tuijottamaan siihen missä olisi parantamisen varaa.

Mun pojalla on atooppinen ihottuma, joskus ärtyy aika pahaksikkin, kun pakkanen kiristyy ja ilma kuivenee. On todella työlästä pitää sen iho edes suurinpiirtein hyvänä. Kerran terkkari sanoi et pitääpä nyt oikeen kehaista, et hyvin on hoidettu ihoa. se lämmitti mieltä =)

On kehuttu, eniten silloin kun lapset olivat vauvoja. Nyt kun he ovat leikki-iässä niin kehut tulee yleensä lasten kautta äidille: lapsia kehutaan reippaiksi, keskittymiskykyisiksi, yhteistyökykyisiksi jne.
Viimeeksi, kun oli tytön 4 v neuvola ja pojan 2 v tarkistus, terkkari sanoi lopuksi että "sulla on homma hyvin hallussa" kun seurasi miten ohjeistin lapset pissalle, käsienpesulle ja pukemaan. :) Ja hammashoitajilta on aina tullut kehuja siitä miten lasten hampaista näkee että niitä on hyvin harjattu.

Meillä on sellainen mörökölli neuvolassa terkkarina, että kiitosta siltä ei juurikaan saa. Mut sen voi ottaa suurena kohteliaisuutena, jos lapsi selviää neuvolakäynnistä ilman lähetettä jonkinlaiseen terapiaan (fysio-, puhe- tms.).

Yhteistyössä