Kehtaisitko sinä toimia näin jouluaattona ollessasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulu on taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulu on taas

Vieras
anoppilassa perheesi kanssa jouluvietossa, että jaatte vain lapsille omat pakettinne ja mitä olette toisillenne ostaneet ja appivanhemmille ei mitään?

Tuota olen miettinyt, kun he niin monasti ovat "toitottaneet", että ei mitään lahjoja tarvitse. Tässä syksymmälläkin kun veimme kesälomareissulta heille muutaman tuliaisen (osastoon syötävät ja juotavat), niin sanoivat, että eivät tarvitse niitä ja jäävät heiltä täysin käyttämättä. Tuotiin tuliaiset takaisin kotiin ja annamme niitä nyt muille joululahjoiksi. Eiköhän jotkut niistä taatusti ilahdu.

Niin kai se on nyt syytä niin jouluna toimia, että ei heille yhtään mitään. Itsellä on ainakin joulubudjetti nyt niin käytetty, että en pysty mitään pientäkään ostamaan ja en tiedä mitä mies aikoo tehdä, en ole kysellyt. Ja mitä edes pientäkään ostamaan, kun ovat jo monesti niin sanoneet, etteivät tarvitse mitään.

Tosin jos kuulostan töykeältä, en sitä ole. Ajattelin tietysti joululaatikot tehdä ja joitain leivonnaisia. Ei tarvitse anopin kokata ja helpottaa hänen hommiaan.

Ajattelin tietysti joululaatikot tehdä ja joitain leivonnaisia. Ei tarvitse anopin kokata ja helpottaa hänen hommiaan.

Ennemin kokisin hieman töykeäksi sen että viesti ei selvästi olisi mennyt perille (=minua ei olisi edes kuunneltu) jos päinvastaisista toiveista huolimatta saisin lahjoja.

Ruokalahjoistakin ainakin laatikoista yms. kannattaa varmasti sopia etukäteen, ettei käy niin että anoppi on ne jokatapauksessa ehtinyt jo tekemään.

Tässä syksymmälläkin kun veimme kesälomareissulta heille muutaman tuliaisen (osastoon syötävät ja juotavat), niin sanoivat, että eivät tarvitse niitä ja jäävät heiltä täysin käyttämättä. Tuotiin tuliaiset takaisin kotiin ja annamme niitä nyt muille joululahjoiksi. Eiköhän jotkut niistä taatusti ilahdu.

.

pistää hiukan miettimään, millaisia tuliaisia te olette vieneet jos jäävät käyttämättä mutta kelpaavat muille lahjoiksi.

koska ihan oikeasti, en minäkään halua saada tuliaisina tai lahjoina jotain jouluteetä, koska meillä ei kukaan juo teetä, tai mitään karmeaa suklaa- tai kardemummakahvia. esimerkiksi.
niitä on kaappi täynnä jo valmiiksi.

lahja tai tuliainen pitäisi olla sellainen että siitä on vastaanottajallekin jotain iloa. mokia tietysti sattuu mutta en minäkään veisi anoppilaan mitään stockan herkkukoria koska ne ranskalaiset pikkuleivät ja viikunahillot ei todellakaan kuulu heillä ruokavalioon

Makukaakaota ja - kahvia veimme tuliaisiksi.

Joululahjoiksi olemme ennen laittaneet mm; suklaata ja kurkkukarkkeja ( appi pitää niistä ). Joku joulu laitettiin yksi mukava sarjakuvakirja ( Mauri Kunnas Piitlesit tms.). Että ihan perusjuttuja, ei mitään erikoisuuksia.

Jos on sanottu, ettei lahjoja toivota, niin silloin voi olla hyvin ilman. Mieluummin vie jotain joulusyömisiä, joita voi porukalla syödä. Nykyisin tavaraa on liikaa, joten turhat lahjat joutavt ensimmäisenä pois kaappeja täyttämästä.

Varmaan tarkoittavat, etteivät halua lahjoja.

Mikäli teillä on pieniä lapsia, käärisin pakettiin vaikka sitä suklaata, koska lapsille tulee monesti paha mieli,
jos mummi ja ukki eivät saa yhtään lahjaa. Tuon selityksen pitäisi mennä läpi isovanhemmillakin.

Varmaan tarkoittavat, etteivät halua lahjoja.

Mikäli teillä on pieniä lapsia, käärisin pakettiin vaikka sitä suklaata, koska lapsille tulee monesti paha mieli,
jos mummi ja ukki eivät saa yhtään lahjaa. Tuon selityksen pitäisi mennä läpi isovanhemmillakin.

Tämä on hyvä pointti. Muistan itse lapsuudestani miten kurjalta tuntui kun mamma ei saanut lahjoja juuri ollenkaan, vaikka muut sai. Sitten yritin epätoivon vimmalla askarrella vaikka mitä pahvitopeloita, mutta aina koin kurjaa mieltä kun ne oli vaan sellasia mun tekemiä eikä mitään "oikeita" lahjoja.

Voihan sitä tietenkin yrittää anopille selittää että lahja hankitaan ettei lapselle tule pahamieli. Itse kyllä yrittäisin opettaa lapselle että aikuinen ei tunne oloaan kurjaksi, vaikkei lahjoja saisikaan.

Mieltääkö lapsi suklaa rasiaa tai vastaavaa oikeaksi lahjaksi, varsinkaan jos anoppi päättää mieluummin tarjota sen muille kuin syödä itse?

Yhteistyössä