Kehtaanko pyytää ystävältä lainaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
miehellä tili vasta kuun 25pvä. ja meillä ei muuta rahaa kuin 60e. siihen asti:( Tytölle pitää ostaa kauramaidot ja nekin jo maksaa viikossa:/ Niin että oletteko te ketään joskus lainanneet ystäviltänne rahaa? Mikä on ollut heidän reaktionsa? En ole koskaan lainannu keltään ystävältä. vanhemmiltani josku, muta nyt eivät voi auttaa...
Siis ihan ruokarahoja siihen 25pv. asti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miehellä tili vasta kuun 25pvä. ja meillä ei muuta rahaa kuin 60e. siihen asti:( Tytölle pitää ostaa kauramaidot ja nekin jo maksaa viikossa:/ Niin että oletteko te ketään joskus lainanneet ystäviltänne rahaa? Mikä on ollut heidän reaktionsa? En ole koskaan lainannu keltään ystävältä. vanhemmiltani josku, muta nyt eivät voi auttaa...
Siis ihan ruokarahoja siihen 25pv. asti.

Paljonko on "ruokarahoja 25pv. asti"? Kyllä mä voisin hyvältä ystävältä lainata tiukan paikan tullen ja mun ystävät voivat multa pyytää lainaa ja lainaankin heille, jos mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22244785:
Paljonko on "ruokarahoja 25pv. asti"? Kyllä mä voisin hyvältä ystävältä lainata tiukan paikan tullen ja mun ystävät voivat multa pyytää lainaa ja lainaankin heille, jos mahdollista.

No nyt meillä siis se 60e.... Että varmaan riittäis jo saisin lainaan saman verran. Vaippoja kyllä kanssa pitää ostaa ja ne maksaa, hmm.... No luulen silti et se riittäis.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
No nyt meillä siis se 60e.... Että varmaan riittäis jo saisin lainaan saman verran. Vaippoja kyllä kanssa pitää ostaa ja ne maksaa, hmm.... No luulen silti et se riittäis.

Riippuu varmaan, keltä ystävältä lainaat. Jos kaverisi ei käy töissä tuo voisi olla aika iso summa pois perheen ruokarahoista. Työssäkäyvälle tuo on aika pieni summa. Itse voisin kyllä ystävälle tuon verran lainata.

No sanoisin että on mun paras ystävä kyllä. Kyllä minäkin lainaisin jos joku multa kysyis ja mun oma rahatilanne silloin Ok. Harmittaa ihan sikana et ollaan nyt näin köyhiä:( Mut nyt ei mahda mitään.
Itse voin olla vaik laihiksella ,kunhan nuo 3 lasta saavat vaan masunsa täyteen...

[QUOTE="vieras";22244829]No jos miehesi on töissä niin voi hakea sellaisen.[/QUOTE]

Ei saa pankista niin nopeesti et kerkeis tähän hätään. Omani tilasin 25.8, ei ole vielä tullut. Pankista luvattiin että ens viikolla tulis kotiin..

Miksette kysy rahalainaa jommankumman vanhemmilta? Sinne minä ainakin ensimmäisenä katseeni ja kysymykseni suuntaisin jos olis rahatilanne noin tiukka. Sitten jos ei vanhemmat voi/halua lainata niin sitten vasta kysyisin kaverilta.

Saisikohan pankista luottokorttia nopeammin jonkin pikkuluoton, mikä lie käyttöluotto on nimeltään? Ottaisi vain sen verran kuin oikeasti tarvii, eli vaikka max. satasen

Mä ottaisin ennemmin vipin, vaikka oikeasti en kenellekään sellaista voisi suositella. Siis ennemmin ottaisin vipin kuin lähden kerjäämään rahaa ystäviltä. En kehtaisi ystävältäkään pyytää lainaa ilman että maksaisin korkojen kera takaisin, joten sama kait se maksaa vippifirmalle korot. Mutta tämä äärimmäisessä hädässä ja kun olisin 101% varma että pystyn vipin takaisn maksamaan.

Totta kai kehtaa kysyä kaverilta, kunhan vain korostaa, että ei ole pakko suostua. Ja tietysti ehtona on myös se, että tiedät maksavasi takaisin heti kun voit. Jos kaveri lainaa, niin hyvätapaista olisi tietysti rahan mukana palauttaa joko vähän ekstraa tai sitten mielummin kiitoksena joku pieni juttu, suklaarasia tms.

Musta olis ihan naurettavaa, jos mun ystävillä olis väliaikaisesti tiukka rahatilanne ja ne lähtis ennemmin hakemaan pikavippiä tai käyttöluottoa kuin pyytäis multa ilmaista lainaa. Ja en tosiaankaan odottais mitään ekstroja takaisinmaksaessa, mutta jos itse joutuisin lainaamaan, palauttaisin kyllä ystävälle korkojen kera.

En ymmärrä mistä lähtee sellaiset asenteet, ettei sais ystävältä tuollaista edes pyytää. Onko se ylpeyttä vai mitä ihmettä?

Kyllä mä ainakin lainaisin. Sitä varten ystävät on että auttavat hädässä. Tietysti et osta kuin tärkeimmät ja maksat velkasi heti takaisin, ei mitään tupakkaa, alkoholia tms ostoskoriin. Mieluummin mä lainaisin kaverilleni kun antaisin sen ottaa jonkun pikavipin järjettömällä korolla!

Meillä on muutaman kaverin kanssa YYA-sopimus, jonka puitteissa lainaaminen on sallittua. Ja helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kehtaako kysyä. Ja on myös helppo sanoa, jos ei halua/voi lainata.

Yhteistyössä