Kehitysvammadiagnoosi aikuisiällä

  • Viestiketjun aloittaja shokissa
  • Ensimmäinen viesti
shokissa
Kävin tutkimuksissa lukuisien vaikeuksieni vuoksi. Luetun ymmärtäminen, laskemisen vaikeudet ja vaikeudet hoitaa kaikkia arjen asioita. Lopullinen diagnoosi oli vähän järkytys. Lievä kehitysvamma!

Minulla on lapsia ja olen naimisissa. Selvisin peruskoulusta rimaa hipoen. Peruskoulun jälkeen moni koulu keskeytyi ja vaikeudet alkoivat. Vaikka jokin ala olisi ollut muuyen kiinnostava, niin vastaan tuli tilanteita joista en selvinnyt. Eniten niitä tuli laskemiseen liittyen. Kehitysvammadiagnoosiini liittyy dyskalkulia. En ymmärrä myöskään monimutkaisia byrokraattisia kiemuroita. Erilaiset kaavakkeet ja virastokäynnit ovat vaikeita. En tulisi toimeen ilman miestäni!
 
shokissa
Lapsuudessani peruskoulusta saattoi selvitä hatarin perustein. Nykypäivänä ei enää onnistuisi. Ennen vain joitakin pidettiin tyhmempinä ja joitakin nerokkaampina. Sen suuremmin vaikeuksia ei tutkittu. Korkeintaan jätettiin luokalle. Jos olisin syntynyt tähän aikaan lapseksi, olisin saattanut saada kehitysvammadiagnoosin jo lapsuusiällä. Ei ole mukavaa saada tietää vasta aikuisena oman äo:n olevan normaalia matalampi.
 
vierailija
yhessä asiassa voin lohduttaa kukaan ei tajua byrokraattien kieltä ja metkui.

Mut nythän sulla on sitten aikaa kokeilla uusia juttui joista voi löytyy joku juttu mis oot timanttia sitten?. lisäks ei siellä koulussa niinkää älyllä pelata vaan kellä on hyvä nippeli nappeli tieto ja muisti sitten voi sen toistaa mallikkaasti opettajalle.

jokainen osaa varmasti soveltaa itse jos esim gradua tekisit kun kerrot vaan mitä itse oelt mieltä siitä asiasta.

ja voisikko kokeilla esi msellasta mallia jos sua kiinostais joku homma et oot vanhemman työntekijän matkassa ja kyselet siltä ja katot miten se sen homman hoitaa ei siihen mitään kouluja tarttis ees kun sen työn oppis. tää yhteiskunta vaan on tehty sillain vinosti ja hitaimman kautta mallilla unohtaen et kaikki ei opi sitä homma paperilla. joku vois saada hyvätkin psygologin paperit olemalla työssä koko ajan matkassa jnee jnee..

se ei väälttämättä susta tyhmää tee jos yhteiskunta on tyhmästi rakenettu muista se.
 
vierailija
Jos nyt jotain lohduttaa niin kirjoitat ja analysoit ihan fiksun kuuloisesti. Mutta olishan tuollainen diagnoosi aika pommi. Älä anna sen liikaa määrittää itseäsi.
 
vierailija
Pitäisi ottaa huomioon, että ÄO-testi on aikalailla suppea ja mittaa lähinnä ihmisten hoksottimien NOPEUTTA.

Aika moni ihminen selviää tilanteesta kuin tilanteesta, jos vain annetaan tarpeeksi aikaa / rauha työskentelyyn. Mutta tämä ei valitettavasti ole mahdollista nopeutta arvostavassa nyky-yhteiskunnassa. :-(
 
vierailija
Komppaan edellistä! Ei se luku- ja laskutaito jne ole kaikki kaikessa. Tekstisi perusteella vaikutat kyllä ihan älykkäältä. Eiköhän kehitysvamma voi olla vaan tietyssä osassa aivoja, vaikuttaen tiettyihin osa-alueisiin esim. avaruudellinen hahmottaminen jne. Ei tarkoita ettetkö muuten voisi olla ihan "normaali" tai jopa keskivertoihmistä älykkäämpi. Kuten sanottu, älä anna sen määrittää itseäsi :) Ja kehitysvammahan tarkottaa vaan sitä että tiettyihin vaikeuksiin johtaneet aivojen ongelmat on tulleet jo varhaiskehityksessä. "Kehitysvammalla" on vaan semmoinen kaiku, että ihminen on kaikinpuolin jotenkin jälkeenjäänyt, kun sana yhdistetään vaikea- ja monivammaisiin (jotka hekin tietysti voivat olla toisissa asioissa keskivertoihmistä parempia, se vaan ei niin helposti näy päällepäin). En ole asiaan perehtynyt, niin en tiedä missä kehitysvammaisuuden määrittelyn raja kulkee. Mutta eikö esim. Prinsessa Victorialla ole dysleksia ja joku ihme häiriö että ei muista ja tunnista ihmisten kasvoja? Tuohon vielä joku muu hahmotusvaikeus, niin ei ole kaukana lievästä kehitysvammaisuudesta käytännössä, vaikka sitten ongelmat olisivatkin perinnöllisiä eikä kehityshäiriöstä johtuvia (en siis tosiaan tiedä kehitysvammaisuuden määritelmiä, kunhan pohdiskelen) :)
 
vierailija
Siis komppaan toissaedellistä, taas kerkesi joku väliin kun sanoin noin ;P

Komppaan edellistä! Ei se luku- ja laskutaito jne ole kaikki kaikessa. Tekstisi perusteella vaikutat kyllä ihan älykkäältä. Eiköhän kehitysvamma voi olla vaan tietyssä osassa aivoja, vaikuttaen tiettyihin osa-alueisiin esim. avaruudellinen hahmottaminen jne. Ei tarkoita ettetkö muuten voisi olla ihan "normaali" tai jopa keskivertoihmistä älykkäämpi. Kuten sanottu, älä anna sen määrittää itseäsi :) Ja kehitysvammahan tarkottaa vaan sitä että tiettyihin vaikeuksiin johtaneet aivojen ongelmat on tulleet jo varhaiskehityksessä. "Kehitysvammalla" on vaan semmoinen kaiku, että ihminen on kaikinpuolin jotenkin jälkeenjäänyt, kun sana yhdistetään vaikea- ja monivammaisiin (jotka hekin tietysti voivat olla toisissa asioissa keskivertoihmistä parempia, se vaan ei niin helposti näy päällepäin). En ole asiaan perehtynyt, niin en tiedä missä kehitysvammaisuuden määrittelyn raja kulkee. Mutta eikö esim. Prinsessa Victorialla ole dysleksia ja joku ihme häiriö että ei muista ja tunnista ihmisten kasvoja? Tuohon vielä joku muu hahmotusvaikeus, niin ei ole kaukana lievästä kehitysvammaisuudesta käytännössä, vaikka sitten ongelmat olisivatkin perinnöllisiä eikä kehityshäiriöstä johtuvia (en siis tosiaan tiedä kehitysvammaisuuden määritelmiä, kunhan pohdiskelen) :)
 
vierailija
Hei!
Mä luulen että alkushokin jälkeen sä 'unohdat' ton diagnoosin ja jatkat eloa kuin ennen. Toki varmaan työasioita tai töitä etsiessä pitää ottaa huomioon nää vaikeudet. Kellekkään lährisille ym.sun ei tarvi tota kertoa, koska jos sä oot tota ollu aina ni eihän yio diagnoosi sua miksikään muuta ihmisenä. Jos joku joskus ihmettelee arjessa sun vaikeuksia ni sanot että sulla nyt tutkitusti ON niitten kanssa oikeita vaikeuksia... Lapsillekaan sun ei tarvi kertoa, ei ne sillä tiedolla mitään tee, hämmentyy vaan.

Ja salaisuus: jos vaikka minä menisin johonkin tutkimuksiin, saattaisin saada saman diagnoosin, koska samanlaisia vaikeuksia. Mutta on kaks ammattia mulla joissa pärjään ja lapsiakin ja mies ja siis kukaan ei tiedä mun vaikeuksista mitään. Olen siis normaali kansalainen. Ja luulen että on muitakin tällaisia iso liuta. Et ole yksin, minä en ole yksin. Me kyllä porskutetaan!!
 
näppylä
Minua kiinnostaisi tietää , minkä alan lääkäri tuon dg on antanut ja mitä varten on sitä dg lähdetty hakemaan ?
Ja millä dg tarkalleen tuo mieltämäsi kehitysvamma diagnoosi ?

Ihmisillä on paljon noita erilaisia oppimisvaikeuksia, niitä ei olla "ennenvanhaan" osattu /viitsitty seuloa jos on pärjännyt edes jotenkuten.Vain ne jotka eivät pärjänneet tuen avulla tai erityis tai apu luokalla , tutkittiin.

Kaikki me tunnetaan joku joka ei ole ollut penaalin terävin kynä, se ei kuitenkaan tarkoita etteivätkö ole pärjänneet elämässä. Vaikuttaa että sinulla on elämäsi ihan reilassa ?
 
vierailija
No kyllä vähän kyseenalaistaisin tuon diagnoosin. Kyllä lievä keva olisi huomattu jo lapsuudessa. Saatat olla pikemminkin heikkolahjainen. Jos ei ole matemaattisia taitoja, niin ei se mikään kehitysvamma ole. Sinulla voi olla myös adhd, asperger, autistisuutta, masennusta tms. Kaikki nää pitäis tutkia ennen kevaa. Eikä ne testitulokset ole aukottomia. Voi olla muutenkin yleissivistyksen puutetta joissain kysymyksissä, tai ei vaan muista kun opinnoista niin kauan aikaa.
 
vierailija
Komppaan edellistä! Ei se luku- ja laskutaito jne ole kaikki kaikessa. Tekstisi perusteella vaikutat kyllä ihan älykkäältä. Eiköhän kehitysvamma voi olla vaan tietyssä osassa aivoja, vaikuttaen tiettyihin osa-alueisiin esim. avaruudellinen hahmottaminen jne. Ei tarkoita ettetkö muuten voisi olla ihan "normaali" tai jopa keskivertoihmistä älykkäämpi. Kuten sanottu, älä anna sen määrittää itseäsi Ja kehitysvammahan tarkottaa vaan sitä että tiettyihin vaikeuksiin johtaneet aivojen ongelmat on tulleet jo varhaiskehityksessä. "Kehitysvammalla" on vaan semmoinen kaiku, että ihminen on kaikinpuolin jotenkin jälkeenjäänyt, kun sana yhdistetään vaikea- ja monivammaisiin (jotka hekin tietysti voivat olla toisissa asioissa keskivertoihmistä parempia, se vaan ei niin helposti näy päällepäin). En ole asiaan perehtynyt, niin en tiedä missä kehitysvammaisuuden määrittelyn raja kulkee. Mutta eikö esim. Prinsessa Victorialla ole dysleksia ja joku ihme häiriö että ei muista ja tunnista ihmisten kasvoja? Tuohon vielä joku muu hahmotusvaikeus, niin ei ole kaukana lievästä kehitysvammaisuudesta käytännössä, vaikka sitten ongelmat olisivatkin perinnöllisiä eikä kehityshäiriöstä johtuvia (en siis tosiaan tiedä kehitysvammaisuuden määritelmiä, kunhan pohdiskelen)
Nyt olet käsittänyt sanan "kehitysvamma" ihan väärin. Prinsessa Victoria on lukihäiriöinen, mikä on voinut tehdä etenkin kielten oppimisesta vaikeaa. Se ei kuitenkaan ole vielä kehitysvammaisuutta.

Kehitysvammaisuudella tarkoitetaan jo paljon isompia ongelmia kuin oppimisen vaikeuksia tai vaikkapa tarkkaavaisuuden häiriötä. Kehitysvammaisuudessa henkilön älykkyysosamäärä on niin madaltunut, ettei saavuta normaalissa opetuksessa edes keskinkertaisia arvosanoja.

Aloittaja kirjoittaa hyvin kehitysvammaiseksi. Moni saa aikuisena diagnoosin lukivaikeuksista tai ADHD:sta, jota ei ymmärretty lapsuudessa. Niitä voidaan aikuisiälläkin hoitaa.
 

Yhteistyössä