Kehittyykö tytöt KAIKESSA poikia nopeammin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahdenkanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on esikoinen poika ja kuopus tyttö, ja tässä on muutaman kerran huomattu tytön oppineen jotain veljeään aikaisemmin, siis vauvavaiheessa. Hän esimerkiksi alkoi äänellä aikaisemmin, ja kävelemään oppi kymmenkuisena kun veljensä oppi vasta 1v2kk. He tuntuvat jo nyt olevan keskenään aika erilaisia, mutta ei nyt niin stereotypisiä kuitenkaan. Poika rakastaa autoja, se taitaa olla ainoa sellainen juttu.

Mutta tässä on iso mutta, sillä pojalla on huonohko näkö, ja ollut ilmeisesti aina. En tiedä, mitä laittaa näön piikkiin ja mikä taas on ollut hänen luonnettaan.

Meillä on poika ja tyttö yhden vuoden ikäerolla... Tyttö on siis nuorempi. En silti lähtisi sanomaan että se sukupuoli on se vaikuttava tekijä tuossa kehittymisessä, uskon että siihen liittyy niin paljon, lapsen luonne, isoveljen esimerkki ym.

Nämä meidän muksut mm. alkoivat puhumaan samaan aikaan. Esikoinen oli 2 ja kuopus 1. Esikoinen kyllä sitten kehittyi nopeammin siinä puheessa mutta ekat pari kuukautta puhuivat ihan yhtä hyvin :D Esikoinen väittäisi vieläkin varmaan ettei osaa pukea vaatteita päälleen jos en olisi tajunnut siinä kun sisko alkoi 1,5-vuotiaana pukemaan itse että "hitto, kyllä tuon 2,5-vuotiaankin pitää osata" ja osasikin siis.. Vaikka olin siihen asti aina pukenut hänet niin 1,5-vuotiaan alkaessa pukemaan itse iskin 2,5-vuotiaalle vaatteet eteen ja sanoin että ulos ei lähdetä eikä tehdä yhtään mitään ennen kuin on pukenut vaatteet päälle.... No niin vaan hän ihan oikeasti puki!! :D

Meillä on poika ja tyttö yhden vuoden ikäerolla... Tyttö on siis nuorempi. En silti lähtisi sanomaan että se sukupuoli on se vaikuttava tekijä tuossa kehittymisessä, uskon että siihen liittyy niin paljon, lapsen luonne, isoveljen esimerkki ym.

Nämä meidän muksut mm. alkoivat puhumaan samaan aikaan. Esikoinen oli 2 ja kuopus 1. Esikoinen kyllä sitten kehittyi nopeammin siinä puheessa mutta ekat pari kuukautta puhuivat ihan yhtä hyvin :D Esikoinen väittäisi vieläkin varmaan ettei osaa pukea vaatteita päälleen jos en olisi tajunnut siinä kun sisko alkoi 1,5-vuotiaana pukemaan itse että "hitto, kyllä tuon 2,5-vuotiaankin pitää osata" ja osasikin siis.. Vaikka olin siihen asti aina pukenut hänet niin 1,5-vuotiaan alkaessa pukemaan itse iskin 2,5-vuotiaalle vaatteet eteen ja sanoin että ulos ei lähdetä eikä tehdä yhtään mitään ennen kuin on pukenut vaatteet päälle.... No niin vaan hän ihan oikeasti puki!! :D

Meillä näin taisi käydä, en osannut vaatia esikoispojalta mitään. Haluaisin että tyttö saisi olla kauan pieni, itse kärsin omatoimisesta esikoisen roolista...

Meillä on esikoinen tyttö. Pikkuveljensä on kehittynyt huomattavasti nopeammin, kaikessa. Poika on kyllä kaikkia ikätovereitaankin edellä huimasti, kaikessa. Mä kyllä luulen, että tuo on yksilöllinen juttu ja tuo poika on vaan nopea oppimaan ja hyvä oikeestaan kaikessa. Jollain tapaa poikkeuksellinen.

Tää tuli ilmi myös koulun raportissa. Poika on nyt ollut 0-luokalla (vastaa suomalaista esikoulua, poika täytti juuri 7-vuotta). Oli melkein liiankin hyvä raportti. Siinä ei ollut mitään negatiivista. Täytyy nyt odotella vanhempainkeskustelua, niin kuulee tarkemmin, mitä mieltä opettajat ovat. Tuon arvioinnin perusteella poika on oikea unelma kaikessa suhteessa. Tykkää oppia ja on tiedoiltaan ja taidoiltaan edellä ikätovereitaan, viihtyy koulussa, on sosiaalinen, käyttäytyy hienosti, hyvä motoriikka, auttaa mielellään muita jne. jne. Pelkkää ylistystä koko raportti. Melkein huolestuttavaa.

1. kehittyikö tyttö vauva-aikana KAIKESSA/TIETYISSÄ asioissa poikaa nopeammin: eka hymy, istuminen, konttaaminen, kävely, tavaran pito kädessä
2. huomasitko selvästi, että tyttö kiinnosti äidin kasvot mutta poikaa liikkuvat mobilet, oliko tämä ihan stereotyyppisen selvää?
3. tyttövauvat ovat syntyessään poikia kehityksellisesti 4-6 viikkoa edellä, jos syntyvät siis samalla viikolla. "Osasitko" ajatella näin, vai huomasitko tällaista eroa ollenkaan, että tyttö olisi ikäänkuin vanhempi?
4. taaperoiässä: kehittyikö tyttö paljon OMATOIMISEMMAKSI, puki itse paljon aikaisemmin, jutteli paljon enemmän aikaisemmassa vaiheessa? Oliko poikasi sellainen "stereotyyppinen" laiska, "antaa-äidin-tehdä-kaikki"-tyyppi?
5. sosiaaliset taidot: onko tyttösi paljon "aikuismaisempi" sopimaan, kenen kanssa leikkii ja mitä leikitään ja järjestelemään sosiaalisia suhteita, ja poika vain remuaa kenen kanssa sattuu osumaan paikalle?

1. Kaikki nämä asiat poika oppi nopeammin kuin isosiskonsa aikanaan.
2. En huomannut eroa.
3. Pikemminkin päinvastoin meidän tapauksessa.
4. Tyttö oppi kyllä aiemmin puhumaan, mutta poika oli omatoimisempi alusta alkaen. Tyttö vieläkin pyrkii "passauttamaan" asioita.
5. Tällä hetkellä pitää paikkansa, mutta tyttöhän on pari vuotta vanhempikin. Kun ajattelen tyttöä samassa iässä, niin aika samaan tapaan toimi kuin poika nyt.

Lisään että herkästi vanhempi näkee sen, mitä hän haluaa nähdä. Oletin että pojat ovat huonoja verbaalisesti ja ehkä siksi pojan hienotkin lauseentaivutykset tulee jopa sivuutettua arjessa, vaikka häntä kuuntelenkin.

Nostelen.

Kuukausia onvierähtänyt ja näyttää siltä, että tytär on ihan samassa tahdissa kuin poikakin. Ääntelee hieman enemmän ja monipuolisemmin, mutta ei ole liikkunut yhtä paljon kuin veli.

Opettajaani näin eilen ja hän sanoi, että koulunaloituksessa pojat ovat noin 6kk jäljessä tyttöjä. Hän sanoi että ero tasoittuu VASTA lukiossa! Musta on vähän kornia, että jos se on totta niin miksi ihmeessä niitä poikia ei laitetavuotta myöhemmin kouluun jos kehitys on enemmän sääntö kuin poikkeus?