Käyttäisitkö vielä 2006 vanhaksi menneitä mausteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja roska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

roska

Vieras
Siivoilin tuossa eilen maustekaappiani ja äitini sitten tuli meille ja kauhisteli kuinka heitän hyviä mausteita roskiin :O
Kerroin että nämä on mennyt 2006 jo vanhaksi vaan hänen mielestään niitä voi vielä hyvin käyttää ja kauhulla pyöritteli päätään kuinka heitän roskiin hyviä mausteita biojäteastiaan.
Ja sain saarnan siitä että
"ei ihme kun teillä ei koskaan ole rahaa kun mausteetkin heitetään roskiin"
Nyt sitten sain vielä aamulla kun äiti soitti kuulla saarnan siitä kuinka ne menin heittämään "hyvät mausteet ja leivontatarvikkeet" roskiin.
Siis ymmärrän että äiti itse elää toimeentulotuen varassa ja sen ettei olisi hyvä heittää roskiin mutta oikeasti,
voiko noita muka vielä käyttää näin vastaisuuden varalta kysellen?
Siinä oli mausteiden lisäksi vanhaa tummaa kakaota, tomusokeria, kuivahiivaa kuin purkki nomparelleja + näitä mausteita.

Ja minä kun vielä jätin semmoiset mausteet kaappiin joista nyt en tiedä pitäisikö nekin heittää pois joissa oli viimevuoden päiväys ollut,
eli heitin vain nuo vanhimmat pois.

Käyttäisin, mutta makuahan niissä ei ole niin paljoa kuin "tuoreissa" kuivamausteissa.

Kaakaossahan taitaa olla jonkin verran rasvaa (?), joten sen varmaan heittäisin menemään. Sokeri, suola ja kuivamausteet eivät taida piloille mennä ajan saatossa kuitenkaan.

No en. Viime vuonna vanhaksi menneitä olen käyttänyt. Anoppilassa viime joulun aikaan kokkailtiin miehen kanssa ja siellä oli kaapissa vuonna 1998 vanhaksi mennyt valkopippuri. Yöks.

Huh :D Ja minulla kun alkoi nyt omatunto soimaan kun niin kovan saarnan sain äidiltäni.
Uskalla edes ajatella kuinka vanhoja äidillä itsellään nuo mausteet on, tosin hänellä on hyvin vähän kun ei juuri kotonaan ruokaa tee joten kyllähän se silloin pysyy maustekaappikin siistinä eikä tarvi vanhoja heitellä roskiin.

Monissa tuollaisissa tuotteissa parasta ennen ei merkitse mitään, se vain pitää olla paketissa. Valmiiksi jauhetut mausteet toki laimenevat ja saattavat muuttaa makuaan ja siksi en niitä kovin kauaa päivämäärän jälkeen käyttäisi. Tomusokeria ja nonparelleja en heittäisi pois. Sokeri ja suola kun eivät mene miksikään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän riippuu tuotteesta;28769181:
Monissa tuollaisissa tuotteissa parasta ennen ei merkitse mitään, se vain pitää olla paketissa. Valmiiksi jauhetut mausteet toki laimenevat ja saattavat muuttaa makuaan ja siksi en niitä kovin kauaa päivämäärän jälkeen käyttäisi. Tomusokeria ja nonparelleja en heittäisi pois. Sokeri ja suola kun eivät mene miksikään :D

Entä 2006 vuodelta kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot?

Entä 2006 vuodelta kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot?

Rasvaa sisältävät tuotteet menevät helpommin vanhaksi, joten en käyttäisi monen vuoden takaa olevia liemikuutioita. Esim. kahvikaan ei säily pitkään juuri sen sisältämän rasvan takia. Jos juodaan vähän kahvia, niin kahvikin kannattaisi säilyttää pakastimessa. Jauhetut mausteet säilyvät noin pari-kolme vuotta, mutta esim. kokonaiset pippurit ja kanelitangot kestävät hyvinä useita vuosia.

[QUOTE="vieras";28769196]Kuivamausteista, yrteistä ym. lähtee vaan makua, eivät mene pilalle.[/QUOTE]

Huomasin kyllä.
Mutta onko siinäkään niin valtavan paljon itua laittaa valkosipulirouhetta 2kourallista ruokaan kun ohjeessa lukee 1rk ;)
Meinaan ei minulla ainakaan nuo mausteet nenääni käyneet että makukaan kovin paljon olisi tallessa enään 7vuoden jälkeen ;)

Maistamalla/haistamalla se selviää. Jos tuoksuu tai maistuu miltä pitääkin, niin säilytä. Jos ovat "väljähtäneet", niin heitä roskiin. Mauste joka ei maistu on kuin patteri jossa ei ole enää virtaa. Helpompi tosin hävittää.

Nyt siivoilen toista kaappia ja täällä on perunajauhot vuodelta 2009 ja vehnäjauhot vuodelta 2004 ja näkkileipiä 2006 (voiko niitä antaa hevosillekaan)
(häpeää- en ole kovin aktiivinen leipuri)

[QUOTE="vieras";28769252]Siis sinulla on kalaa, kanaa ja kasviksia, jotka ovat peräisin vuodelta 2006? :O[/QUOTE]

kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot

tarkoitti varmaan kalaliemikuutio kanaliemikuutio kasvisliemikuutio ja lihaliemikuutio
lyhenne kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot

kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot

tarkoitti varmaan kalaliemikuutio kanaliemikuutio kasvisliemikuutio ja lihaliemikuutio
lyhenne kala kana kasvis ja lihaliemikuutiot

No mä jo ajattelin :D

Mutta ei mitään "lyhenteitä" tarvitse käyttää vaan kirjoittaa oikein eli kala-, kana-, kasvis- ja lihaliemikuutiot. Tuollaisesta tavasta kirjoittaa väärin voi syntyä melkoisia väärinkäsityksiä.

• Tykkää
Reactions: Porho
5. Käytät vanhoja aineksia

Kappas! Kaapin perukoilta löytyi vanhoja yrttejä ja leivinjauhetta, niitähän voi käyttää, vaikka parasta ennen –merkintä meni umpeen vuonna 1996. Vanhojen kuivattujen yrttien ja mausteiden ja leivinjauheen käyttö saa ruokasi maistumaan vaisulta, eivätkä kakut kohoa toivotulla tavalla. Kuivattuja yrttejä saisi säilyttää kaapissa korkeintaan puoli vuotta. Sen jälkeen maku vaimenee. Kylmässä ja kuivassa säilytetty leivinjauhe kestää kolmesta kuuteen kuukauteen. Älä myöskään missään nimessä käytä vanhaa lihaa, juustoa tai viinejä.
http://www.mtv3.fi/makuja/minisaitit/artikkeli.shtml/2012/09/1619229/10-yleisinta-kokkausmokaa---varo-naita-virheita?kokkaamo/ajankohtaista

Juu, käyttelen joskus vuoden pari vanhaa kanelia tai curryä, mutta ton jälkeen sitten nakkelen roskiin.
Muuten mun mielestä tomusokeri maistuu vähän pahalle jos on huonosti suljettu vaikkei vielä olisi vanhaakaan, vai kuvittelenko?
Kaikki ne missä on tosiaan rasvaa, kaakaot ja tällaiset heittäisin pois, luultavasti niillä haaskaa loputkin kalliimmat ruoka-ainekset, ei se nyt hyvältä ruoka maistu vaikka heittäis purkillisen mauttomia yrttejä sekaan.

Samoilla linjoilla muiden kanssa. Heittäisin tosin salassa pois, en missään nimessä antaisi äitini nähdä ;)

Jos sulla on 7v vanhoja mausteita, niin kannattaa ehkä pysähtyä kaupassa miettimään, mitä oikeasti käytät. Osta vain sellaista.

[QUOTE="vieras";28769365]No mä jo ajattelin :D

Mutta ei mitään "lyhenteitä" tarvitse käyttää vaan kirjoittaa oikein eli kala-, kana-, kasvis- ja lihaliemikuutiot. Tuollaisesta tavasta kirjoittaa väärin voi syntyä melkoisia väärinkäsityksiä.[/QUOTE]

PilKun NussIJa ViiLaaJA ja miTä NiiTä Nyt OlikAAN

[QUOTE="noo";28769413]Samoilla linjoilla muiden kanssa. Heittäisin tosin salassa pois, en missään nimessä antaisi äitini nähdä ;)

Jos sulla on 7v vanhoja mausteita, niin kannattaa ehkä pysähtyä kaupassa miettimään, mitä oikeasti käytät. Osta vain sellaista.[/QUOTE]

Ongelma lähinnä se että tykkään tehdä kaikenlaisia eri ruokia, ja minä kun en sitten orjallisesti vain käytä valko tai mustapippuria tai vain suolaa tai vain lihaliemikuutioita (kuten äitini omasta kaapista nämä löytyy) vaan jos minulla on hyvä ruoka ohje niin kyllä minä sitten siihen oikeat mausteetkin katson ;)

Ongelma lähinnä se että tykkään tehdä kaikenlaisia eri ruokia, ja minä kun en sitten orjallisesti vain käytä valko tai mustapippuria tai vain suolaa tai vain lihaliemikuutioita (kuten äitini omasta kaapista nämä löytyy) vaan jos minulla on hyvä ruoka ohje niin kyllä minä sitten siihen oikeat mausteetkin katson ;)

Tottakai, kokkaan mäkin vaihtelevasti ja maustekaapissa on kymmenittäin eri mausteita. Mutta jos on 7 VUOTTA vanhoja, niin ehkä kannattaa myöntää itselleen, että ihan kaikkea ei käytä. Ja sitä ihan kaikkea äärimmäisyyttä ei joko kannata hankkia, tai sit kannattaa kokata vähän useammin monipuolisesti kaapin sisältöjä käyttäen ;)

[QUOTE="vieras";28769668]Mä olen ripotellut vanhoja kaneleita ja ehkä jatkossa muitakin mausteita mökin ympärille murkkuja ja hiiriä karkottamaan...[/QUOTE]

Nii, vanhat kanelit ja vanilliinisokerit (varsinkin kun joku on sattunut ostamaan kaappiin jo uudetkin) vois kyllä ripotella lattialle kun seuraavan kerran imuroi, ja siirtää vaikka siivouskomeroon ;)

[QUOTE="vieras";28769365]No mä jo ajattelin :D

Mutta ei mitään "lyhenteitä" tarvitse käyttää vaan kirjoittaa oikein eli kala-, kana-, kasvis- ja lihaliemikuutiot. Tuollaisesta tavasta kirjoittaa väärin voi syntyä melkoisia väärinkäsityksiä.[/QUOTE]

toki syntyy jos ei osaa käyttää päätään. Ihmetyttää tälläset yksinkertaisesti ajattelevat..