Käytetyn auton ostaminen, mihin kiinnittää huomiota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Olen ostamassa ensimmäistä omaa autoani, käytettynä ja olisinkin udellut että mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Autoon ei ole nyt valitettavasti varaa laittaa kuin muutama tonni (säästin alunperin käsirahan ja sitten selvisi etten voi saada lopulle rahoitusta, koska olen ä-lomalla vakityöpaikasta) mutta toivoisin silti löytäväni perusauton jolla pärjäisi nyt vuoden verran.

Antakaa siis vinkkejä, koska olen ihan kokematon näissä asioissa!

Pyydä jotain luotettavaa tuttavamiestä hankkimaan sulle auto joka maksaa noin 85% siitä mitä korkeintaan maksaisit. Sitten pyydä häntä ostamaan nettikaupasta yleisimpiä kuluvia osia (jarrut, nivelet, suodattimet jne) loppurahalla (500€) ja viemään auton jonnekin pienelle edulliselle yleiskorjaamolle. Siellä auto saa varmuudella uutta osaa ja moni mahdollinen vikakohta voi selvitä kun autoa laitetaan.

Ei sulla osi ketään tuttua joka ymmärtäis autoista? Lähteen mukaan autokauppaan. Mä käytän aina ajoneuvoasentajaveljeäni.

Netistäkin voi googlata esim. tyyppivikoja jos on jo tiedossa joku auto, jota suunnittelet ostavasi. Omistajien määrä on yks hyvä vertailukohde: jos auto on kiertäny monella, siinä on varmaan jatkuvasti jotain vikaa. Muutaman tonnin autoissa on uudempia ja vanhempia ja aikalailla merkin laadun mukaanhan se menee: luotettavammat merkit on kalliimpia pidempään.

Itse en ostais muutaman tonnin raskalaista enkä Fiatia, myöskin Opeleista pysyn kaukana. Ja kaikista amerikkalaisista (esim. Chrysler) pysyn erossa! Hyviksi ja kestäviksi olen kokenut vanhemmista autoista Volvot, Toyota Corollan, Seat Toledon.

Yhteistyössä