Käytetäänköhän minua tässä vain hyväksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pauliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pauliina"

Vieras
Jäin taas kerran ihmeissäni kuin nalli kalliolle - ystäväni teki jälleen kerran oharit ja perui sovitun tapaamisen. Jäin miettimään täyttääkö tää meidän ystävyys hyväksikäytön tunnusmerkit.. Mitä mieltä olette?

Yhteydenpito on todella tiivistä sillon, kun hänellä on päällä jokin kriisi, mikä milloinkin. Hän on koko ajan "langan päässä" ja ehdottelemassa tapaamisia, lenkkitreffejä, kahvittelua jne. Kun hänellä menee hyvin hänestä ei kuulu. Ehkä pitäisi olla sitten silloin ihan onnellinen hänen puolestaan..? No, ei se silti mukavalta tunnu. Olen kuin mikäkin leelian lepotuoli ja terapeuttina hänelle ja kun joskus itse tarvitsisin rankan päivän taikka viikon päätteeksi ystävän seuraa hän tekee oharit. Tänään ilmoitti, ettei jaksa tavata, on niin kovin väsynyt ja lapset kun ovat hoidossa niin päätti katsoa vaan telkkaria. Minä olin jo ehtinyt järjestää lapsenvahdin tapaamistamme varten.

On todella turhautunut ja hyväksikäytetty olo. Miksi minä en antaitse ystävän tukea silloin kun sitä tarvitsisin, mutta vastaavasti minun on oltava käytettävissä kun ystävä sitä kaipaa. Olen oikeastaan aika raivoissani koko tilanteesta, jälleen kerran...

Joo, hän ei kyllä itse sitä välttämättä tajua, vaan on tottunut niin itsekeskeiseen elämään.
Jotkut ihmiset vaan taitaa olla semmoisia, että vievät aina enemmän kuin antavat.
Itse en enää jaksa olla tuommoisten ystävä. Tarpeet ne on mullakin.

Ei HYVÄ ystävä käyttäydy noin. Anna maistaa omaa lääkettään. Älä tarjoa olkapäätäsi, kun hän sitä seuraavan kerran tarvitsee.
Olisin hyvin loukkaantunut moisesta käytöksestään. Se jatkuu, jos annat sen jatkua.

Jos sulle tulee huono mieli toisen käytöksestä, niin silloin sulle tulee huono mieli. Ei siihen tarvita hyväksikäyttöleimaa tai meidän muiden mielipidettä. Sulle taitaa olla vaikea pitää omia rajoja ja uskoa omia tunteita? Lyhyenä elämänohjeena: jos jokin tuntuu sinusta pahalta, on muutos tarpeen. Ihan sama mitä muut sanovat asiasta.

Jos tapaamisenne vaatii etukäteen valmistelua niin kuin lapsenvahdin varaamista, on aivan aiheellista antaa hänelle palautetta. MAailmassa on asioita, joita ei tarvitse niellä.

Oikean ystävän tunnistaa siitä että hän on olemassa myös silloin kun kaikki sujuu mukavasti. Yhteyttä pidetään vaikkei olisi mitään kriisiäkään, voidaan ihan vaan sopia tapaamisesta rennon jutustelun merkeissä.
Oikeassa ystävyyssuhteessa ei mietitä "kumpi on kuunteluvuorossa" tai kummalla on yhteydenottovuoro.

Yhteistyössä