Käytättekö nenäsumutteita? Nenä tukossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elotar74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

elotar74

Aktiivinen jäsen
07.02.2008
187
66
28
Mulla on ollut nenä tukkoinen koko talven. Yhden kuurin sain poskiontelotulehdukseen, mutta ei se tähän tukkoisuuteen ole auttanut.
Oletteko te muut nuhanenät uskaltaneet käyttää nenäsumutteita (Nasolin, Naso-Ratiopharm yms.) vaikka niissä lukee, ettei suositella raskauden aikana???
Olen nyt rv 28, mutta nenän tukkoisuus jatkunut jo kolmisen kuukautta =(

suosittelen sarvikuonoa (nenähuuhtelukannu, apteekit myy noin 10 euron hintaan, sisällä ohjeet), mulle lääkäri sellasta suositteli kun olin poskiontelotulehduksen takia näytillä. en siis saanut lääkekuuria vaan parani nenähuuhtelulla alle viikossa. se on ihan helppoa vaikka kuulostaa hankalalta. oon huuhdellut sillä nyt muulloinki nenää ku se auttaa paljo tohon tukkoisuuteen mitä raskausaikana on johtuen limakalvojen kuivumisesta.

http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/54

Mulla on kanssa ollut nenä enemmän tai vähemmän tukossa monta kuukautta. Oletko kokeillut huuhdella nenäonteloita suolaliuoksella? Mä saan ontelot tyhjäksi ainoastaan sarvikuonon eli nenäkannun avulla. Suosittelen sen käyttöä etenkin illalla ennen nukkumaan menoa, niin ei tarvitse rohista. Mitään nenäsumutteita en ole käyttänyt. Tosin jotain öljysuihketta olen harkinnut, kun tuppaa noi nenän limakalvot myös kuivumaan tehokkaasti. Ei oo kivaa...

Eleanor 15+6

Heippa. Minun lääkäri ainakin käski käyttää nasolinia kun olin tuossa muutama viikko sitten kovassa kuumeessa ja muutenkin flunsassa. Sanoin lääkärille että kun siinä lukee että ei saisi käyttää niin hän sanoi että voi turvallisesti käyttää tilapisesti eli yöksi laitoin jotta sain nukuttua. En tiedä onko viikkojen määrällä vaikutusta asiaan minulla oli silloin noin 8 vko. Joitain lääkkeitä voi käyttää alku raskaudessa ja joitain loppu raskaudessa joten kysy omalta lääkäriltäsi että voitko tilapäisesti laittaa nasolinia yöksi. Älä kuitenkaan tee sitä omin päin aina kannattaa tarkistaa asia varmuuden vuoksi.

Ja sit voi kokeilla esim Nozoilia joka on rohdosvalmiste (apteekista saa). Se on 100% seesamöljyä. Mä käytän sitä joka ilta. Aiemmin syksyllä mä käytin lyhyen kuurin nasolinia kun olin sairaana. Lääkärikin totesi että sairaana voi tommosia käyttää, on parempi vauvallekin kun äiti voi hyvin.
On tosi yleistä että raskausaikana nenän limakalvot kuivuu, et ole siis yksin ongelmasi kanssa :hug:

Vasta nyt (rv 39+4) mun ei tarvi enää ihan joka ilta öljytä nenääni.

Mä olen ollut aivan pulassa suihkeiden kanssa. Olen käyttänyt koko raskauden ajan :ashamed: yöksi yhden suihkeen vaihdellen Nasolin, Otrivin, Naso-Ratiopharm tai Vick-suihketta, joita nimenomaan ei saisi käyttää 10 vrk kauempaa. Eräs korvalääkäri sanoi, että pitkällä käytöllä tuhoan limakalvoni ja tukkoisuus saattaa olla loppuiän vaiva. En kuitenkaan osaa hengittää suun kautta ja tuo on ollut ainoa keino. Huuhtelukannu on myös käytössä. Ilmankostuttimen hankinta auttoi paljon. Hurisee vuoteen vierellä.

Olin jo aivan epätoivoinen. Nyt kuitenkin on tapahtunut jotain ihmeellistä. Jo kaksi yötä ilman avaavaa suihketta. Päivisin käytän vielä Flixonase-suihketta, jolle siunauksen sain lääkäriltä.

Nenäkannuun keitän veden, jotta suola sulaa hyvin, sitten jäähdytän kylmäksi, jotta veden lämpö ei turvottaisi limakalvoja. Maitotuotteet jätin kokonaan pois (jostain luin, että turvottavat myös), syön kalkkia tabletteina. Hiilihapolliset juomat ja liian suolan poistin ruokavaliosta.

lutuliini 21+3

Yhteistyössä