Käytännön vinkkejä punktioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raakku

Jäsen
14.11.2007
33
0
6
On tätäkin varmaan monta kertaa jo puitu tällä mutta kun ei löytynyt... Ainakaan nopeasti etsittynä. Kiitos jos joku viitsii vinkkeillä!

Miten siis valmistautua punktioon? Levollista mieltä mukaan ja pelot matkalla roskiin, joo, mutta käytännössä??? Satakunta tyhmää kysymystä pyörii mielessä vaikka tuo tekninen puoli onkin selvitetty.

Lueskelin tuossa ohjetta, oloasu ja eväät mukaan... Siis häh, maistuuko ruoka jo siellä lepäillessä vai miestäkö siellä vielä pitäisi ruokkia? Ja oloasu? Miten isoksi turpoaa? Kauanko siellä pitää olla ja pystyykö tulemaan kotiin julkisilla (miehen kainalossa tietysti :heart: ) vai onko oma auto välttämätön? Kaikki muutkin käytännön ohjeet otan ilolla vastaan!

Ette varmaan arvaa että tää on mun eka kerta punktiossa... :whistle:

Mulla annettiin ohje, että pitää mennä syömättä ja juomatta. Pistin hiukka löysemmät housut, et jos sattuu olee maha kipee. Ei kyl sillo heti ollu, ehkä kuitenkaan farkut ei oo paras vaihtoehto. Tuntia ennen toimenpidettä piti ottaa 1g Panadolia. Varasin myös Buranaa kotiin. Pelotti kovasti, mutta koko aika kertoivat mitä tekeevät ja aina sai lisää lääkettä, kun tuntui kiepeältä. Noista eväistä en kyl tiiä. Kyllä meille ihan klinikan puolesta tarjottiin kahvit ja leipää. Juoda pitää muistaa toimenpiteen jälkeen. Tyhjät munasarjat täyttyy nesteellä ja nestettä voi kertyä vatsaonteloon muutenkin, se on sitten tietysti verenkierrosta pois. Tällöin voi heitellä suola-arvotkin, eli viscy olisi paras. Punktion jälkeen ehdottelin miehelle, että nyt mennään syömään pihvit. Vähän aikaa lepäiltyäni saatiin lähteä kotiin. Kun nousin sängystä tuli aivan tolkuttoman paha olo. Ulos mennessä tuntui, että nyt lentää yrjö. Jäipä pihvit syömättä. Onneksi tuo huono-olo meni vajaassa 30 minuutissa ohitse. Mutta olin tyytyväinen, että omalla autolla oltiin. Että en ehkä ruuhkabussiin lähtisi. Loppupäivä sitten vain makoilin, vaikka olo oli hyvä. Hoitaja painotti, että vaikka olo olisi kuinka hyvä pitäisi seuraava viikko ottaa rauhassa, että munasarjat saisi levättyä. Kipuihin saisi ottaa Burana+Panadol- yhdistelmää. Klinikaltakin lähtiissä antoivat 400Buranaa ja 1g Panadolia.

Mua mietitytti kanssa toi kun eka kerta oli. Pelottikin aivan kauheesti. Eivät meinanneet tippaa saada kun suonet oli hävinny. Mut ei jääny kammoo ja voisin toisenkin kerran mennä. Tietty toivon, ettei enää ikinä tarvitse tätä kaikkea kokea.
Tsemppiä sinulle punktioon! Hyvin se menee!

Heips Raakku!

Noi ohjeet tuntuu kauheesti vaihtelevan paikoittain. Mulla on ollut molemmat punktiot aamuysiltä ja kummallakin kerralla on kehotettu ja jopa suositettu syömään normaalisti aamupala, koska aikaa saattaa lepäilyineen kaikkineen mennä klinikalla parikin tuntia.

Pari kolme tuntia ennen punktioo olen ottanut Burana nelisatasen. Sitten seuraavat onkin olleet rauhoittava ja kipulääke suoneen klinikalla.

Itselläni on mennyt kummallakin kerralla aikaa toimenpidehuoneessa 20-25 minuuttia. Toi sisältää kaikki alku-ultrat ja kanyylinlaitot - itse "neulominen" on kestänyt siinä 10-15 minsaa. Lääketokkurassa aika kuluu hirmu nopeasti vaikka tuo pitkältä ajalta kuulostaakin. Oon koittanut olla mahdollisimman rennosti ja hengitellä syvään, niin kyllä sen on hyvin kestänyt. Pahimmat oli viime kerralla ne neulan nippaisut - muu meni melkein huomaamatta.

Punktion jälkeen pääsin lepohuoneeseen, jossa oli särkkäriä, mehua ja keksejä. Mies kävi suorittamassa oman osuutensa.
Lopuksi käytiin lääkärin juttusilla, sain ohjeet varoa muutaman päivän kovaa rehkimistä, sovittiin alkionsiirto ja sain vielä särkkäriä mukaan.

Tuon jälkeen menin suoraan kotiin nukkumaan. Pää oli vielä pitkään aika sekavan oloinen siitä rauhoittavasta.
Turvotusta ei tullut, kun vasta seuraavana päivänä kummallakaan kerralla. Punktion jälkeen särkylääkettä kannattaa ottaa parina ekana päivänä melkein ennakkoon - ei tuu sitten niin inhottavaa oloa.

Mäkin olin tyytyväinen, että oltiin omalla autolla. Sen verran tosiaan lähtiessä vielä päässä heitti ja alaosasto oli arka. Jos onkin julkisella liikenteessä, niin kannattaa lepohuoneessa viettää aikaa niin kauan, että on hyvä olla. Kokonaisuudessaan meillä kului klinikalla tunti ja kolme varttia.

Toivottavasti näistä kokemuksista on jotain apua. Tsemppiä :hug:

Kiitos vinkeistä, ne auttoi! Lisääkin toki otan mielelläni vastaan.

Hassua miten nuo käytännöt vaihtelee, mulla oli ohjeissa että 6 tuntia pitäisi olla syömättä ja juomatta ennen toimenpidettä. Ja eväät suositeltiin ottamaan mukaan vaikka klinikalla on tarjolla kahvia yms. Ihmettelinkin että pitäskö täs ottaa varalta lämpölaukullinen lasagnea mukaan ja piknikkori vai mitä ihmettä tuo tarkoittaa..? No jos yrittäis pärjätä ilman, on siinä kauppa vieressä johon voi miehen lähettää jos alan nääntyä nälkään. :laugh:

Tuota punktion jälkeistä aikaa mä mietin kans ja täältä jo kyselinkin sairasloman pituudesta. Lääkäriltä vielä kysyin asiaa vielä sen jälkeen ja 5 päivää on se normaali saikku mutta sen jälkeen pitäs vielä suunnilleen viikon verran välttää kovaa rasitusta ja urheilua. On vaan tuo työ aika lailla urheiluun verrattavaa (vaikken jumppaohjaaja olekaan) niin mietin miten uskaltaa juosta yms.? Ja kykeneekö edes?

Huh, kylläpä taas mietityttää vaikka lupailin itelleni etten ottais mitään stressiä tuosta etukäteen. :headwall: Joopa. :laugh:

Mulla kesti tuo punktion jälkeinen paineinen olo noin viikon. Siihen saakka istahtamisesta lähtien joka tärähdys tuntui ilkeeltä, joten en ite ainakaan olis esim. juoksemaan tai hyppimään voinut lähteä.

Alkionsiirto on yleensä 2-3 päivää punktiosta. Munasarjat ultrataan silloin ja yleensä ne on vielä aika turvonneet. Kannattaa silloin kertoa tuosta työnkuvastasi ja kysäistä mahdollisuutta saikun lisäykseen.

Jeps, kyllä nää asiat mielessä pyörii. Mäkin lähdin tähän toiseen kertaan silleen, etten yhtään ajattele asiaa. Pistelyt ja punktioaika menikin liiemmälti pohtimatta, mutta sen jälkeen kun alkio lähti klinikalta matkaan tuntuu, etten sekuntiakaan oo pystynyt normaalisti toimimaan ja ajatteleen :D Jännittää niin kovasti se lopputulos.

Heippa!

En tiedä joko ehdit punktiossa käymään mutta tässä mun käytännön vinkit: Hoidossa ollaan siis Naistenklinikalla Helsingissä.

-löysät vaatteet(mulla ainakin oli maha kipeä molempien kertojen jälkeen)
-Vesipullo mukaan(en tiedä mitä lääkettä antavat mutta mulla loppu syljen eritys pariksi tunniksi ja tunne inhottava,vesi auttoi)
-Eväät saatiin pienen levon jälkeen klinikalta (teetä,leipää,jogurttia mies sai juoda kahvia niin paljon ku halus)
-Ota esilääke! Riippuen varmaanki sun munasolumäärästä mutta mulla viimeksi 45 (follikkelia) ja sitä edellisellä kerralla 22 joten kipeää tekee...Esilääke hieman auttaa.
-Varaa Panadolia kotiin.multa kiellettiin ehdottomast Buranan käyttö koska se voi estää alkion kiinnittymisen??
-Miehelle luettavaa,koska aikaa menee levätessä toimenpiteen jälkeen n.2h

Siinäpä ne tärkeimmät.Toivottavasti oli apua!Ja onnea hoitoihin! :)

Yhteistyössä