*KÄYRÄT KURKUT*

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
sarjassamme turhia aloituksia:

muistatteko lapsuudesta käyrät kurkut. Ne jotka katosivat EU-jäsenyyden myötä. A-luokan kurkkuhan on suora. Mitä tapahtuu nykyään niille käyrille kurkuille? "eliminoidaanko" ne jo kasvuvaiheessa? Menevätkö ne elintarviketeollisuuden käyttöön? Syökö viljelijä ne itse? Kaupassa niitä käyriä kurkkuja enää näy.

Entäpä miksi nykyään joka toisessa paprikassa on sisällä "salamatkustaja". Eli sellainen pienempi paprika. Mistä se johtuu? miksi niitä ei ennen ollut? Vai oliko ja minulla on vain käynyt hyvä tuuri paprikoiden suhteen?

Joskus ravintolaharjoittelussa ollessani törmäsin kananmuniin joissa oli kaksi keltuaista. Munat tulivat isoissa kennostoissa ja järjestäen jokaisessa oli kaksoiskeltuainen sisällä. Muistaakseni se johtui kuulemma rehusta jota kanoille syötettiin. Pitääkö tämä paikkansa? Miksi kaupasta ostetuissa kanamunissa ei koskaan ole ollut kahta keltuaista? Olenko vain hyvällä onnella siunattu?

Ja lopuksi: MIKSI ihmeessä ihminen ajattelee tällaisia turhia asioita? :D

Mie olen törmännyt yhessä munapaketissa useampaan 2 ja 3 keltuaiseen munaan...Eikä siitä ole kauaakaan!

Sen lisäksi, 90-l. loppupuolella olin kurkkutarhalla kesätöissä..Ja muistan kun käyrät kurkut eroteltiin joukosta ja ne meni kurkunkasvattajan ja työntekijöiden suihin. Eli ei myyntiin.. =)

Paprikoiden salamatkustajiin olen myös törmännyt joskus, mutten ole pannut merkille, että kuinka usein.. :D

Kaatikselle ne kurkut menee tai henkilökunnalle. Joskus nitä myydään kasvihuoneilta 2-luokan kurkkuina.

Just tänään luin lehdestä, kun kana on nuori kaksosmunia tulee usein, tai sitten on vaan taipumusta niin kuin ihmiselläkin.

paprikoista en tiä mittään.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mie olen törmännyt yhessä munapaketissa useampaan 2 ja 3 keltuaiseen munaan...Eikä siitä ole kauaakaan!

Sen lisäksi, 90-l. loppupuolella olin kurkkutarhalla kesätöissä..Ja muistan kun käyrät kurkut eroteltiin joukosta ja ne meni kurkunkasvattajan ja työntekijöiden suihin. Eli ei myyntiin.. =)

Kurkkujen arvoitus on ratkennut!!! kiitos sinulle :flower:

Meillä kans joskus oli paprikan sisällä vauvapapsika, nyt tyttö kysyy joka kerran et saadaanko me vauva ku ostetaan paprikoita :headwall:
Ja mua ärrrsyttää kamalasti justtuo et kurkut on nykysin tikkusuoria, parraita on aina ollu hieman käyrät ja ohkaset, nyt saa vaan suoria ja paksuja |O

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Just tänään luin lehdestä, kun kana on nuori kaksosmunia tulee usein, tai sitten on vaan taipumusta niin kuin ihmiselläkin.

.
Nuori kana ei osaa vielä säädellä munantuotantoaan, siksi sille sattuu mokia. Munat voi olla jättimäisiä, kahdella keltuaisella ja sitten seuraavaan munaan ei riitä aineksia ja tulee pieni muna.
Mulla oli joskus kanoja, jotka sain sellaisesta paikasta, että ne oli saanut vain kauroja, ei ollenkaan kalkkia, ne muni nahkamunia, kunnes kalkki alkoi vaikuttamaan.

Yhteistyössä