Käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietti

Vieras
MIten käynnistys etenee..? Ensin ilmeisesti kuunnellaan vauvan sydänkäyrä ja tehdään sisätutkimus, mutta entä sitten?
Laitetaanko äitipolilla heti tippaan ja otetaan tabletteja. Joudunko heti osastolle tarkkailuun vai pääsenkö kotiin serailemaan tilannetta vai pitääkö minun olla salissa? Kuinka kauan käynnistyminen kestää? Mistä tiedän, onko synnytys lähtenyt käyntiin? Tehdäänkö alatutkimuksia tietyn ajan välein? Jos synnytys ei lähdekään käyntiin, joudunko kotiin? Milloin yritetään uudestaan? Voiko synnytys käynnistyä kotiuduttua? Meneekö vedet nopeammin kun käynnistetään?
Kokemuksia , please....

Niin paljon kysyttävää, niin vähän aikaa, enkä älynnyt kysyä mitään äitipolilla...

Itsellä käynnistettiin ja aamulla kun menin äitipolille otettiin juuri sydänkäyrä ja sitten ultra ja sisätutkimus. Sen jälkeen menin synnytyssaliin, jossa minulle annettiin puolikas ""käynnistystabletti"", missään vaiheessa en ollut tipassa. Päivän mittaan minulta otettiin useasti sydänkäyrä ja seurailtiin vauvan tilaa. Iltapäivällä antoivat toisen puolikkaan tabletista. Kätilö tarkisti pari kertaa kohdunkaulan tilanteen. Yöksi en enää päässyt kotiin. Seuraavana aamuna lääkäri tarkisti kohdunkaulan tilanteen ja antoi luvan jatkaa käynnistystä ja sain nyt kokonaisen tabletin. Ja edelleen usein olin päivän mittaan sydänkäyrällä. Iltapäivällä kolmen aikaan, mulla alkoi alaselkää juilia ja tunne tuli aaltomaisena ja aikaa myöten tunne vain voimistui. Viiden aikaan alkoi tulla ihan reilun tuntuisia supistuksia, synnytys oli käynnistynyt. Ei siitä voi erehtyä, kyllä sen tietää =). Avautuminen eteni nopeasti ja minulta puhkastiin kalvot ja illalla yhdeksän jälkeen syntyi poika. Synnytyksen käynnistyminen on hyvin yksilöllistä, joillakin se kestää päiviä ja joillakin aika pian lääkkeen annosta. Kannattaa mennä avoimin mielin sairaalaan ja kysellä kätilöiltä mieltä askarruttavia asioita. Mukaan kannattaa ottaa lukemista tms. sillä käynnistyminen saattaa odotuttaa.
=)

Meillä meni näin: Aamulla äitipolille, siellä verenpaineen mittaus, pissanäyte ja sydänääni- ja supistuskäyrää ½ tuntia. Sitten lääkärintarkastus (sisätutkimus) + ultra. Sen jälkeen minut vietiin osastolle, sain ruokaa, otettiin uusi käyrä ja laitettiin kohdunsuulle Cytotec-murunen. 2 tunnin välein otettiin käyrää, ½ tuntia kerrallaan ja 4 tunnin välein sain uuden Cytotec-murun, kohdunsuu tutkittiin aina ennen lääkkeen laittoa.

Kolmannen murun (ja rappusten kävelyn) jälkeen synnytys käynnistyi, eli säännölliset supistukset alkoivat. Kun supistukset tulivat 3 minuutin välein ja olivat jo tosi kipeitä, sain peräruiskeen ja petidiinipiikin. Lapsivesikin meni jossain välissä.. Sitten olikin kohdunsuu 3 cm auki ja siirryin synnytyssaliin missä sain epiduraalin, synnytys eteni sujuvasti ja 5 tunnin kuluttua oli vauva maailmassa.

Jos synnytys ei olisi käynnistynyt, olisin joutunut kotiin ja n. viikon kuluttua olisi ollut uusi yritys (vauva ei ollut vielä yliaikainen). Kyllähän se voi sitten kotona käynnistyä spontaanistikin. Tipassa minä en ollut ollenkaan, eli oksitosiinia sain vain yhden annoksen piikillä suoneen. Käynnistyksen hyvä puoli on juuri se että tilannetta tarkkaillaan koko ajan ja puudutukset yms. saa ajallaan.

Minulla näin. Aamupäivällä polille, jossa vauvan sydänkäyrää, minulta pissanäyte, verenpaine, sisätutkimus yms. Sitten vain perhehuoneeseen tippaan, tippaletku oli noin tunnin, jonka jälkeen meni lapsivedet, supistukset alkoivat. Illalla supistukset oli jo kipeitä ja käsivarteen annetuista ""puudutteista"" ei ollut minulle apua.
Puolen yön maissa siirryin saliin, jossa vihdoin sain epiduraalin (kun synnytys oli edennyt tarpeeksi, aikaisemmin annettuna olisi luulemma voinut hidastaa etenemistä). Sitten sain jopa hetkisen nukuttua, aamuyöllä supistukset sitten kovenivat ja aamulla poika syntyi.

Saimme olla mieheni kanssa perhehuoneessa kahdestaan synnytystä odotellessa, hoitaja kävi vain välillä katsomassa vointia, samoin lääkäri katsoi muistaakseni kahdesti tai kolmesti tuon kohdunsuun tilanteen.

Meillä siis käynnistys meni hyvin =)

Menin puol yksi osastolle jossa pääsin omaan huoneeseen. Sain 13.10 suun kautta puolikkaan prostaglandiinitabletin jonka jälkeen meni reilu tunti kun kivuliaat supistukset alkoivat ja muuttuivat heti säännöllisiksi. Siinä vaiheessa olin 4cm auki (sairaalaan tullessa 2,5 cm auki ennen kuin synnytys käynnistettiin) Saliin pääsin 15.45 ja vauva syntyi 20.04. Siinä välissä puhkaistiin kalvot ja sain epiduraalin sekä oksitosiinitipan, ettei epiduraali veisi tehoja supistuksista. Kokonaiskesto synnytyksessä 5h 39min ja jäi hyvä fiilis koko hommasta...

mä menin kontrolliin polille ja ottivat osastolle seuraavan aamun käynnistystä varten. sain siis olla osastolla käynnistyksen ajan. Siellä tarkkailtiin käynnistymistä sydänkäyriä ottamalla ja muutaman kerran sisätutkimuksella, joiden perusteella sitten siirrettiin saliin kun olin tarpeeksi paljon auki. Osastolla ollessani en ollut lainkaan tipassa, en siis saanut mitään muuta lääkistystä kuin sen käynnistystabletin suun kautta. Sain liikkua/syödä ihan normaalisti. Jos supparit on kovin kivuliaita kannattaa kysyä niitä kaurapusseja/palloja yms mitkä voi helpottaa kipua. Mulle niitä kätilö ei tuonut eikä tarjonnut enkä ymmärtänyt niitä pyytää.riippuu kätilöstä. Miehen olis kuulemma tarvinnu soittaa vasta sitten kun saliin pääsisin mutta soitin jo ennemmin paikalle, oli kivempi ""kärsiä"" kun oli toinen siinä vieressä.

Saliin pääseminen oli taivaallista, sain ilokaasut, epiduraalit ja sitten synnytystä vauhdittavan tipan. Hienosti meni. En pelkäisi seuraavaakaan käynnistystä.

Mun aikana oli muutama äiti joita alettiin käynnistää yhtä aikaa mun kanssa, heillä ei käynnistynyt ja jäivät osastolle uutta yritystä varten.

Mulla käynnistys tapahtui tipan kanssa. Aamulla menin äitipolille ja otettiin paineet ja käyrät. Sitten puoli kymmenen aikaan siirrettiin synnytyssaliin ja siellä laitettiin tippa ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja puhkaisi kalvot. Aluksi tuntui että mitään ei tapahdu ja tippaa lisättiin aina välillä. Joskus vähän ennen kahta sain ilokaasua ja kolmelta kun vuoro vaihtui tuntui että tarvitsisin jo muutakin apua. Tilattiin lääkäri antamaan spinaalipuudutus,lääkäri tuli ja puhdisti selän,samalla rupesi tuntumaan että olisikin jo vauva tulossa. Kätilö katsoi tilanteen ja olikin jo täysin auki.oli viimeisen reilun puolen tunnin aikana auennut n. Kuudesta cm kokonaan. En sitten saanut spinaalia vaan ponnistamaan. Vauva syntyi 15.34 ja koko synnytys sujui ilokaasun avulla.

itsellä koitettiin käynnistää synnytys viime keskiviikkona, ekana päivänä sain jonkun tabletin murun tonne alapäähän, mitään ei tapahtunut.seuraavana päivänä 3 tablettia suun kautta ja ei mitään. pari kivutonta supistusta mutta siinä kaikki. nyt taas kotona ootellaan josko pikkukaveri haluais itse tulla mutta ei merkkiäkään.perjantaina osastolle uuteen yritykseen. sitkee on pikkunen ,ei taida haluta pakkasiin ;)

Yhteistyössä