käynnistys+verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peppi

Vieras
Onko kellään käynnistetty synnytystä korkean verenpaineen takia? Menen huomenna tarkastukseen äitipolille, koska verenapaine on heitellyt viimeisen parin viikon aikana 140/100 asti välillä ollut tosin alempi. Nyt on menossa 40+3 viikko. Eli vauva on jo kypsä syntymään. Kuinka herkästi synnytys käynnistetään? Entä onko käynnistetty synnytys todellakin kipeämpi kuin luonnollisesti alkanut? Neuvolantäti sanoi, että voin vaatia käynnistystä, mutta jotenkin olisi kiva jos synnytys alkaisi luonnollisesti. Tokihan pitää ajaltella vauvan että minun terveyttä. Pissa on ollut puhdas eikä myöskään turvotusta ja pääkipua ole ollut.

Nuo viikot ja nuo paineet, niin kyllä kannatta ihan oman ja vauvan turvallisuuden vuoksi vaatia sitä käynnistystä.

Minulla on kokemusta yhdestä itsestään käynnistyneestä ja kahdesta oksitosiinitipalla käynnistetystä synnytyksestä. Eipä ole suurta eroa ollut kipujen määrässä. Käynnistetyssä synnytyksessä kipuihin vaikuttanee aika paljon se, miten kypsät/epäkypsät paikat ovat lähdössä.

Minulla on kaikissa raskauksissa ollut aika korkea verenpaine raskauden loppupuolella, n. 180/110. Yhtäkään synnytystä ei ole verenpaineen takia käynnistetty, koska minulla tai vauvalla ei ole ollut mitään hätää. Yksi synnytys käynnistettiin viikolla 41 + 3, mutta syynä olivat omat kivut, ei verenpaine. Aika usein jouduin äitipolilla ramppaamaan kontrolleissa verenpaineen takia, mutta vauvat kasvoivat ihan hyvin eikä valkuaista tullut pissaan.

Minustakaan käynnistetty synnytys ei ollut sen kummempi kuin itsestään käynnistyneet. Oikeastaan se oli kaikkein helpoin ja ennen kaikkea nopein. Selvisin siitä ilman minkäänlaista kipulääkitystä 6 tunnissa.

käynnistettiin juu, verenpaine heitteli samoja lukemia loppuviikoilla ja kun raskaus oli vähän yli 40vko niin lääkäri päätti käynnistää. Edellisellä viikolla kun kävin tarkistuksella käynnistystä ei haluttu tehdä kun kohdunkaula ei ollut yhtään vielä pehmentynyt mutta viiko sen jälkeen (ja yksien tanssihäiden :), tilanne oli alkanut jo luonnostaan edeteä hieman. Jollain tabletilla käynnistettiin ja synnytys kesti 8h. Ei pahoja kokemuksia. JOs oot prenataalisella osastolla käynnistyksen ajan, muista pyytää apuja jos supparit kivuliaita mutta ei ne ylitsepääsemättömiä ole. Homma helpottaa kummasti kun pääsee sitten saliin ""tositoimiin"" ja saa puudutteet(jos haluaa).

Yhteistyössä