Käynnistyksestä / kohdunsuun kypsyttelystä kysyisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piippa

Uusi jäsen
06.07.2007
21
0
1
Edessä olisi siis tuo yllämainittu tilanne. Kokemusta vastaavasta ei ole, vaikka en ensimmäistä vaavia odotakaan. Perusasiat kyllä tiedän, eli tablettia suuhun ja sitten odotellaan josko jotain tapahtuisi.

Kaipaisin käynnistyksen / kohdunsuun kypsyttelyn läpikäyneiden kommentteja ja kertomuksia siitä mitä minulla ja masuasukilla on odotettavissa. Onko kipeämpää kuin "normaalisti käynnistynyt" synnytys. Mitä on tehty, jos tabletit eivät ole tehonneet. Jne ... mitä mieleenne vain tuleekaan.

Kiitokset jo etukäteen!!

Piippa + masuasukki 38+5

Itsellä käynnistettiin synnytys rv 42+1. Sain yhteensä 3 tabletin murusta kyseisenä päivänä suun kautta. Supistuksia (kivuttomia) oli ollut jo useampana päivänä, nyt niihin sitten saatiin potkua eli alkoivat myös tuntumaan. Itsellä ei ollut mitenkään raju käynnistys vaan supistukset kovenivat pikku hiljaa. Koko synnytyksen kestoksi laskettiin reilu 18h. Sain myös oksitosiinia synnytyssalissa supistusten koventamiseksi. Tyttö syntyi lopulta imukupilla pitkittyneen synnytyksen, sydänääntenlakujen ja ison koonsa (ei vielä silloin tiedossa)vuoksi.

Jos ekana päivänä eivät tabletin muruset (1/4 tbl) eivät olisi auttaneet, seuraavana päivänä olis otettu 3 x 1/2 tablettia. 3.päivänä olisivat sitten laittaneet tabletin suoraan kohdunsuulle. 4.päivänä olis ollut tauko. Ainakin näin siis Taysissa.

Afu ja tyttö 3 viikkoa 2 päivää

Mulla käynnistettiin raskaus sen jälkeen kun lapsivedet oli menneet.Supistuksia tuli ihan kipeitäkin,mutta niistä ei ollut mitään hyötyä. Klo 12 sain tabletin kohdunsuulle ja iltapäivällä alkoi tuntua supistuksia,puoliltaöin synnärinpuolelle. Sain sitten yöllä epiduraalin ja liian paljon,joten supistukset loppuivat. Tämän jälkeen käynnistettiin uudellen tipalla... tämän jälkeen alkoi tulla omia supistuksia ja lääkkeellä aiheutettuja ja kipu oli aika kauhee. Yöllisen liiallisen epiduraalin annon takia, kyseinen aine ei sitten enää minulla auttanut, vaan jouduin tuvautumaan ilokaasuun. Lopulta poika syntyi imukupilla klo 15, 27 tuntia tabletin oton jälkeen. Eli meillä meni kaikki poskelleen ja synnytys oli ensikertalaiseksi todella rankka - 21 tuntia ja kaksi tuntia pelkkää ponnistusvaihetta. Ponnistusvaiheessa mulle annettiin tota supistuksia tekevää ainetta suoraan suoneen huomattavan paljon enemmän kuin kyseisessä sairaalassa suositellaan. Meillä kun oli lopulta ongelma,ettei poika meinannut millään mahtua ulos,vaikka painoi vain 3,9 kg.

Samaan aikaan sisällä oli nainen jolla oli yritetty käynnistystä kolme kertaa - turhaan. Lapsin syntyi keisarinlaikkauksella.

Mulla aloitettiin käynnistys rv:lla 38 seonneen verenpaineen takia. Sain ensin suun kautta ½ tbl 3xpv, mitään ei tapahtunu, konekaan ei tunnistanut yhtään supistusta. Myöhemmin tbl puolikkaan kohdunsuulle, vieläkin ilman tulosta. Tätä käynnistelyä kesti 4 päivää, sitt neljännen päivän iltana heräsin käymään vessaan, ja siellä jysähti se eka (ja ainoa), ihan kauhea supistus... Hyvä kun takas sängylle pääsin. Huonekaveri soitti apua, kätilöt tuli ja tsekkas ja sano, ett 2cm oon auki. Petille ja kipin kapin synnytyssaliin. Perille kun päästiin olinkin jo 10cm auki. Ite synnytyksessä jouduin vähän jarruttelemaan kun napanuora oli vauvan kaulan ympärillä, mutt muuten ite toimitus siitä ekasta supistuksesta laskettuna kesti 41 minuuttia. Eli syöksysynnytys oli mun kropan vastaus pillerikäynnistykseen.

Olen kuullut, ett tosi monella toi toimii vallan upeasti, tälläset tapaukset kun mulla, ovat niitä harvinaisuuksia tilastoissa.

Lopputulos koko hommasta: Meille syntyi ihana reipas likka, joka edelleen pitää hurjaa vauhtia yllä (nyt melkein 4v)! Mä jouduin synnytyksen jälkeen leikkuriin, kun sain emättimeeni hurjan repeämän ja menetin 5½litraa verta koko hässäkässä. Mutt nopeasti toivuin, ainakin fyysisesti. Henkisesti - pelot tulivat vasta jälkeenpäin. "Mitä ois voinu tapahtua". Varsinkin pikkukakkosta odottaessa asia painoi mieltä usein. Pikkukakkonen mulla käynnistettiin puhkaisemalla kalvot, ja se olikin sellanen normaalimpi, ei-niin-kivulias, 2 tunnin synnytys.

Tsemppiä sulle synnytykseen, kaikki menee varmaan ihan hyvin ja saat kohta ihanan vauvelisi syliisi!!!

No mä en ihan tarkaan muista, kun tästä on kohta se neljä vuotta aikaa, mutta laitanpa jotain kokemuksia kuitenkin..

Mulla ei oikeestaan ollu supistellu koko raskausaikana ja mut passitettiin äitipolille yliaikaiskontrolliin rv42. Lääkäri totes, että paikat täysin kypsymättömät, mut aletaan kypsytteleen eli siis osastolle. Puolikas tabletti samana päivänä kielen alle. Seuraavana päivänä taas tablettia ja tuntui jo hieman nipistelyjä alaselässä (ihan kuin menkkakipuja) ja ihmettelin vaan miehelle, että tämmösiäkö ne paljon puhutut kauheet synnytyssupparit onkin :whistle:

Nooh, Illalla kahdeksan aikaan sit meni yläveet ja alko tosissaan tapahtua. Yön aikana aukesin 6 senttiin, mut tää meni jossain horroksessa (en tiiä mitä tabuja ne mulle syöttivät) ja aamulla viiden aikaan synnytyssaliin. Kivut oli tässä vaiheessa jo aika hirveet: epiduraalin halusin, vaikka olin aiemmin uhonnut, että vedän luomuna koko homman ;)

Salissa kivut helpottivat, kun olin vihdoin saanu puudutuksen, mutta loppujen lopuksi jouduin hätäsektiooon (johon tuolla käynnistyksellä ei varmaan mitään tekemistä ollut eli en jaksa tarkemmin siihen mennä ). Terve tyttö syntyi siis 42+2 eikä mulle mitään traumoja tosta käynnistyksestä jäänyt. TOSIN toivon kyllä, että tällä kertaa synnytys lähtis ihan itsekseen käyntiin ja päättyisi normaaliin alatiesynnytykseen..

Tsemppiä sulle koitokseen :flower:

mulla käynnistettiin tipalla. kontrollissa olin auki 3cm eikä kaulaa jäljellä. supistukset alkoi tuntua n.2 tuntia tipanlaitosta ja siitä 4 tunnin päästä vauva syntyi. oli raju synnytys. ilmeisesti tuo käynnistystapa riippuu kohdunsuun tilanteesta,jos ei tarvi kypsytellä niin tehdään tipalla.

Mun kaikki synnytykset ovat käynnistetty. Ensimmäinen tipalla (ei kiva kokemus) ja seuraavat tableteilla kohdunsuulle. Tipan kanssa supistukset alkoivat kyllä ja loppuivat sitten -> päätyi leikkaukseen. Ensimmäinen tableteilla käynnistely vei 6päivää! No ainakin sain levätä sairaalassa... =) Toinen, joka käynnistettiin tableteilla käynnistyi nopeammin ja vauva oli jo seuraavana päivänä kainalossa.
Mulla lähtötilanteet olivat sellaiset, että tipalla oli jo kohdunsuu vähän pehmennyt, mutta ei auki yhtään ja tableteilla (kohdunsuulle) käynnistettiin kun tilanne oli täysin kypsymätön.
En osaa vastata onko käynnistetty kivuliaampaa vai ei. Monenlaisia mielipiteitä olen kuullut, suuntaan ja toiseen. Mulla ei yhtään ns normaalia synnytystä takana! Mutta synnytykset ovat kyllä nopeutuneet joka kerralla. Ja helpottuneet. Tavallaan.........

Mulla käynnistettiin rv 41+5 kohdunsuulle laitettavalla tabletilla. Klo 13 sain sen ja kätilöt sanoivat, että ei tämä tällä yhdellä lähde, sitten 6h päästä laitetaan toinen ja saattaa muutama päivä mennä...
No klo 18 alkoi supistukset ja klo 00 sain epiduraalin ja 01 meni vedet. Tipalla vauhditettiin jossain välissä ja tyttö syntyi 10 min ponnistuksen jälkeen 03.
Hyvä kokemus jäi, ainoa mitä mietin oli, että oisko synnytys kuitenkin käynnistynyt joka tapauksessa ilman tota kapseliakin vai sekö sitä vauhditti, mut sitä nyt ei koskaan saa tietää!
Synnytyksen kesto oli yhteensä 9,5h.

Yhteistyössä