Käynnistetty

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnytys

Vieras
Tulin tuolta odottajien puolelta kyselemään kokemuksia käynnistetyistä synnytyksistä. Olisiko kenelläkään kertoa kokemuksia rv 36-38 käynnistetystä synnytyksestä? Eli ei siis yliaikaisuudesta johtuvasta, vaan esim. raskausdiabeteksen tai raskausmyrkytyksen takia ""etuajassa"" käynnistetystä. Onko oma kroppa pistänyt kovastikin vastaan? Minulla kohdunsuu jo hieman alkanut kypsyä, eli ihan nollasta ei olla lähdössä liikenteeseen, mutta silti mietityttää, että miten nopeasti/hitaasti käynnistys vaikuttaa. Yksilöllistä tietysti, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia vastaavasta.

Kiitoksia hirmuisesti vastauksista jo etukäteen!

Minulla käynnistyksiä kolme ja viikoilla 38-39, vasta-aineiden takia.

Kaksi viimeistä käynnistettyä synnytystä kestivät 9 h ja täsä viimeisessä vauvan sydänäänetkin heikkenivät ilmeisesti pitkittyneen synnytyksen johdosta. Synnytyksessä mukana lääkäri ja kätilö + yksi mieskandi.
Synnytys käynnistettiin melkein heti kun osastolle tulin eli jo päivällä ja illalla vietiin yhdeksältä synnytyssaliin. Kolmelta yöllä kätilö laittoi tipan kun ei oikein edistynyt ja sen jälkeen vasta alkoi todenteolla kohdunsuu aueta. Puolenpäivän aikoihin oli sitten jo lääkärikin mukana kun tosiaankin ne sydänäänet heikkenivät. Menin sitten sänkyyn kun lääkäri aikoi ottaa verinäytteen vauvan päästä muttei ehtinyt, poika päätti lopultakin tulla maailmaan. 10 pisteen poika vaikka menikin heti keskolaan verenvaihtoon.

Ensimmäisessä käynnistyksessä 19 vuotta sitten laitettiin geeli suoraan kohdunsuuhun ja se aiheutti jatkuvat supistelut, ei mitään välilä ja synnytskin kesti vain 2h 45 min. Toinenkin käynnistys
aloitettiin geelillä muttei laitettu suoraan kohdunsuuhun vaan viereen ja tippa laitettiin sitten aamulla. Vielä kymmenen vuotta sitten synnytys käynnistettiin geelillä.

Mulla käynnistettiin synnytys rv 37+4, kun vesien menosta oli mennyt vuorokausi. Oli siis 1cm auki, kaulaa 2cm. Lääkegeeli laitettiin kohdun suulle ja 30min päästä alkoi pienet supistukset. Pari tuntia tästä supistukset kovenivat, väli 4min. Olivat kuitenkin vielä siedettäviä. Muutaman tunnin päästä olo kävi sietämättömäksi ja väli oli 1-2min. Silloin auki 3cm -> synnytyssaliin. Siellä epiduuralin voimin jatkettiin ja tyttö syntyi illalla. Synytyksen kesto oli 8h 30min. Ei siis mikään pitkä ekakertalaiselle. En kokenut käynnistystä mitenkään pahana, mun mielstä asiat meni hyvin omalla painollaan.

-SAnttu rv 27+1 ja tyttö 13kk

Odotuspuolella yksi sivu taaksepäin ""käynnistäminen""(tällä hetkellä) on mm. minun kokemukset käynnistyksestä.
Kroppa ei ollut kovasti vastaan.
Kolme käynnistystä takana, joista kaksi raskausajan diabeteksen, nopeiden aikaisempien synnytysten ja pitkän matkan takia käynnistettyjä.
Käynnistettyjen synnytysten kestot: 2h30min (paraservikaalipuudutus), 6h20min(spinaalipuudutus) ja 1h20min(en tarvinnut, eikä ehtineetkään mitään kivunlievitystä antamaan).

Mulla takana 1 luomu ja 2 käynnistettyä.Sanon että käynnistetty on kipeempi,mutta nopeempi.Viimeisin tuli 2,5 tunnissa,esikoinen tuli luomusti 6 tunnissa.

En mene sanomaan kumpi ""kivampi"",molemmat omalla tavallaan ok.

Kyllä ne kivut kestää,lopputulos on joka merkitsee!!Onnea sulle tulevaan!!

mulla käynnistettiin eka raskauteni rv 41. Cytotec tabletti laitettiin pe iltana klo 19, supistukset alkoivat pe-la yönä noin kahden aikaan ja vauva syntyi su aamuna. Eli kesti suhteellisen pitkään. Synnytyssalissa olin 8 tuntia.

mulla käynnistettiin, annettiin suun kautta tabletti aamukuudelta ja toinen 4 tunnin päästä muistaakseni. Lähti käyntiin, supparit kivuliaita mutta kestettäviä (ei oo muista synnytyksistä vertailukohtaa). Synnytyssaliin pääseminen oli iso helpotus. SYnnytys kokonaisuudessaan kesti 8h, ponnistus 1/2h. Meillä kanssa sydänäänet heikkeni hetkeksi mutta johtui lyhyestä napanuorasta :). Eppari tehtiin. Ei pahoja kokemuksia.

Minula käynnistettiin synnytys 36 viikolla raskausmyrkytyksen takia. Käynnistys aloitettiin 36+3viikolla, cytotek kohdunsulle. tuolloin kohdnsu oli täysin suljettua kanava tallella. Käynnistys tablettja jouduttiin laittamaan kaikkiaan 4 enenkuin synntys kunnolla lähti käyntiin, supistukset alkoivat kunnolla 36+4 ja lapsivesi meni 36+5, samana päivänä lapsikin syntyi. varsinainen syynytys kesti lapsiveden menosta 5.5h mikä oli varsn sopiva tahti. En kokenut snnytystä erityisen rajuksi, tosin ilokaasua a epiduraalia käytin kivunlevitykseen.
Osastolla tuli seurattua yksi jos toinenkn käynistys ja näköjään toiset käynnistyvät eksta tabletista mutamassa tunnissa ja toisella synytys ei käynnisty kymmenennelläkään. Keskimmärin 3-4 tablettia eli 1-2 vrk käynnistymiseen näytti menevän.

Käynnistys 38+0 lapsiveden tihkumisen takia. Yhden tabletin sain aamulla. Enempää eivät uskaltaneet antaa, kun puolelta päivin tuntui, että jotain tapahtuu. Kahden aikaan tuli säännöllisiä supistuksia n. 5 min välein. 3-4 aikaan jo parin minuutin välein. Synnytyssaliin pääsin vasta puoli viiden viiden aikaan. Kovasti epäilivät siinäkin vaiheessa, että noinkohan on tosi kyseessä. Olin edelleen vain 3 cm auki. Kalvot puhkaistiin salissa. Tyttö syntyi kuitenkin klo 18. Puudutuksena spinaali.

Minullekin sanottiin vain, että ""älä hätäile, voi mennä kolmekin päivää"". Annosta oltaisiin vain lisätty. Ei mielestäni sen rajumpi kuin ei käynnistetty synnytys. Myös esikoisen synnytys ei ollut kovin pitkä n. 7 h.
Ahdistavaa oli kun ei yhtään tiennyt kuinka kauan siihen tosiaan menee. Ja sitten se, kun kukaan ei oikein uskonut, että asiat eteni niin nopeasti.

Yhteistyössä