käyn etälukiota toista vuotta ja nyt on eka ongelma vastassa!! auttakaa mua:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iin-atuulia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iin-atuulia

Vieras
Kaikki on mennyt paremmin kuin odotin. Oon suorittanut mm. kemian, fysiikan, filosofian, äidinkielestä oon saanut jopa kymppejä mut nyt tökkäs historian ekaan kurssiin.
Aloitin sen jo viime keväänä mut jätin kesken, nyt otin uudelleeen sen heti syksyllä mut koe on vieläkin tekemättä. Uusintakoe päivä meni myös menojaan. koska en saa luettua tota kirjaa! en jaksa opetella vuosilukuja, siinä on aivan liikaa asiaa että osaisin kirjoittaa pitkiä essee vastauksia jostakin tietystä asiasta. Miten saan ton paksun kirjan painettua mieleeni? mikäköhän tossa ois tosi tärkeetä asiaa? kirja on eurooppalaisen ihmisen aikakirja. Opettaja ei antanut mitään vinkkejä koetta varten. koealueena on koko kirja.
Mua kiinnostaa historia kyllä kovastikin mut en jaksa mitään yksityiskohtia painaa mieleeni vaan asiat suurinpiirtein niin miten ne on. Huoh..

Mä en ole koskaan ollut kovin hyvä historiassa, isot kokonaisuudet hahmotan hyvin mutta just noi vuosiluvut ei jää niin hyvin mieleen. En koskaan lukenut kokeisiin kuin silmäilemällä, mutta ihan kohtalaisesti (kaseja tuli) pärjäsin. Ei se kirja ole kovin paksu, eikös siinä ollut aika palojn kuvia! :) Mieti niitä tehtäviä mitä kappaleiden tai alueiden jälkeen on. Mä kirjoitin 4 vuotta sitten niin tuosta kurssista on jo aikaa, harmi kun en enää muista mitä kysyttiin kokeissa :D

Saisko netistä jotain "vertaistukea"? esim. http://nuharupi.blogspot.com/2009/08/eurooppalaisen-ihmisen-aikakirja.html

No ensinnäkin, sä et koitakaan opetella kaikkea vaan haet sieltä tärppejä. Eli aiheita, jotka ovat ihmisen historiassa erityisen merkittäviä tai jotenkin taas ajankohtaisia. Älä opettele kaikkia vuosilukuja ulkoa, älä edes yritä. Tärkeimmät pitää osata mm Suomea koskevat rauhat ja maailmansodat, itsenäistymiset jne.
Opettele ymmärtämään asia, se punainen lanka. Kuka teki, mitä teki, miksi teki, milloin ( noin suunnileen edes) ja mitä siitä seurasi. Miten se vaikutaa sinun elämääsi nyt? Historiassa ei ole siinäkään tarpeen osata kaikkea nippelitietoa vaan kokonaisuuksia ja ymmärtää historian vaikutus ihmiskunnan nykyisyyteen.
Selviät kyllä kun vaan ryhdyt toimeen. Et samalla taktiikalla kun vaikka fysiikassa ( opetelemalla kaavat pilkun päälle) vaan ymmärtämällä asian. Minun teinitkin ovat selvinneet..

Harvemmin noissa historiankokeissa mitään vuosilukuja kysellään, toki jos haluaa niin voi niitä kirjotella. Riittää kun ymmärtää suuria linjoja, syy-seuraussuhteita jne. Hyvin pärjää vähemmälläkin.

Ja jos et ikinä mene kokeeseen, et voi myöskään päästä läpi. Läpi pääsyyn ei mahdottomia vaadita, ja ne opettajat ovat varmasti pöllömpiäkin versioita historiankulusta lukeneet. :)

Tsemppiä!

Yhteistyössä