Kaverit tunkee kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möömöömöö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möömöömöö

Vieras
Mun täytyy saada avautua tästä. Mulla on muutama kaveri, jotka tunkevat mulle (yö)kylään ainakin kerran viikossa, joskus useammin. Mulla ei muuten ole mitään sitä vastaan, on ihan kiva kun käydään kylässä, mutta tuntuu ettei nämä tyypit koskaan osta kaupasta mitään syötävää mukaansa vaan jotenkin olettavat että ruokin heidät. Olemme kaikki opiskelijoita että ihan samanlainen taloudellinen tilanne on meillä kaikilla, eli ylimääräistä rahaa ei ole mielin määrin.

Yksi kavereista erityisesti on sellainen, että jos tulee illemmalla vasta, niin melkein heti sanoo että "mulla on nälkä, en oikein ehtinyt käymään kaupassa niin voisiks mä ottaa jotain sun jääkaapista". Ottaa pannuun kun kyseinen tyyppi on isokokoinen niin sillä ei nälkäkään ihan pienestä lähde. Sit saatan kuulla esim. kun käyn vessassa että ruokakaappeja availlaan eli hakee jotain vielä lisää itselleen sen lisäksi mitä on jo saanut. Olen huomauttanut tälle kaverille, että saa tänne tuoda ruokaakin tullessansa kun se näyttää hyvin kelpaavan ja kun yhden hengen taloudessa mulla ei yleensä hirveästi ylimääräistä jääkaapissa muutenkaan ole. Yleensä se vaan sanoo vaikeena jotain tyyliin "niin" tai "joo" mutta tosi harvoin lopulta ostaa itse jotain. Lisä-ärsytystä luo se, että hän jaksaa rutista aina myös siitä kuinka rahat on tiukalla ja on köyhä ja mä oon niin onnekas kun mulla on rahaa, jolloin kyllä muistutan hänelle että saan tasan saman verran opintotukea ja -lainaa kuin hänkin. Argh!!

Toinen kaveri taas joskus mulle saattaa jotain rahaa heittääkin, ja usein suunnittelee että käy sitten ennen jossain syömässä ennen kun tulee mulle yöksi, mutta lisää kuitenkin aina "vai satuks sä laittamaan ruokaa" jolloin tasan tulee syömään mun ruokia. Joskus on jopa mennyt suoraan hellalle tullessaan ja tokaissut että "ihanaa, kanaa!" kun oon just itelleni paistanut ruokaa ja se vaan menee ottamaan siitä.

Kolmas taas on todella läheinen kaverini, joten asiasta sanominenkin on vaikeaa, mutta hän tietää kyllä että minua ärsyttää nämä toisten kaverien tavat. Siltikin minä olen se jolla hengaillaan ja myöskin syödään.

En tiedä miten minun pitäisi asia näille kavereilleni ilmaista, mutta tuntuu vähän pahalta että on melkein aina itse maksajana kun on ruuasta kysymys. Toisaalta mietin että olenko itse ahdasmielinen jos tämä asia häiritsee minua niin paljon. Äh...

Ärsyyntymisesi on ymmärrettävää, varsinkin kun olet pienituloinen opiskelija. Sitä ihmettelen, miten sinulle on niin vaikeaa tästä puhua ja kaikista vaikeinta sille läheisimmälle, jolle luulisi olevan kaikista helpoin asiasta puhua.

Jos kyläilyt on ennalta sovittuja, silloin kannattaa sopia ruokailustakin ennakkoon. Jos kaveri kysyy sinulta, "laitatko ruokaa?", niin voit vaikka vastata, että joo, tehtäiskö vaikka pitsaa. Mulla on pohja-ainekset ja ananasta, toisitko sinä jauhelihaa? Tähän tyyliin minä olen opiskeluaikoina ja usein myöhemminkin ruokailut kaverien kesken sopinut, eli jo etukäteen sen, mitä toinen tuo. Se on sille toiselle tietysti myös huomattavasti kivempi näin, kuin että jälkikäteen urputat että olisit nyt tuonut ruokaa mukanasi.

Ex tempore -kyläilyt on vähän haastavampia, sillä kieltämättä tuntuu vähän pikkumaiselta jos jostain leivänpalasista alkaa toista laskuttamaan. Siis jos syödään vaan joku pieni ja edullinen iltapala, ei mitään kunnon ruokaa. Etkö sinä voi sitten tehdä vastakyläilyjä ja syödä vuorostasi näiden kaverien luona iltapalaa?

Suurimmasta osta ihmisiä tulee hyväksikäyttäjiä, kun kohtaavat tarpeeksi kiltin ihmisen, joka ei osaa sanoa ei. Vinkkinä: vaikka seisoisi päällää ja tekisi kaiken, mitä muut pyytävät, sinua ei rakasteta yhtään enempää - päin vastoin.

• Tykkää
Reactions: Kais ja papumössö
Mä en olisi yhteyksissä tuollaisiin ihmisiin. Toki voit vain sanoa, että tästä lähtien sun luo tullessa täytyy aina olla omat ruoat mukana, koska sulla ei ole varaa ruokkia muita. Ja jos sua risoo toi itsensä kutsuminen kylään, niin voit toki sanoa vaikka, ettet halua nähdä sinä päivänä. Haluat opiskella tms.

Kaverisi eivät osaa vielä huolehtia itsestään niin kuin sinä osaat, joten he tulevat kun et pidä puoliasi ja kuppaavat sinulta ruuat ja yösijat. Mitä pelkäät, koska et uskalla sanoa yhdellekään suoraan? Ei ole väärin puhua rahasta ja jakamisesta silloin, kun kaikki ovat täsmälleen samassa elämäntilanteessa. Jos et osaa puhua, niin kirjoita. Asian voi hoitaa aivan järkevästi ja todeta, että haluat rahaa heidän osuudestaan pärjätäksesi. Kohta loppuvat ruuat sinultakin, jos suostut olemaan jonkin sortin huoltaja/äitipuoli kavereillesi.

Jos kaverisi siitä loukkaantuvat, niin se menee ohi. Jonkun viikon mököttävät ja toivon mukaan sitten tajuavat.

Sano suoraan, vaikka saattaisivat loukkaantua. Ei sun tarvii kavereita ruokkia kerta toisensa jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Amelie Le Mort
Kaverisi pitävät sinua äitinään. Todella härskiä käytöstä, itse en tuollaista katselisi hetkeäkään. Opettele pitämään puolesi, jämptisti mutta ystävällisesti, siitä on järjettömän paljon hyötyä sinulle tulevaisuudessa.

Mä ehkä vetäisin rajan esim. leipään tuossa tapauksessa. Eli olisi ok ottaa vaikka leipää, mutta ei ruokaa ellei siitä ole etukäteen sovittu. Jos kaveri on suuntaamassa sitä kanaa kohti niin sanot vaan että sori, siinä on mun huominenkin ruoka, jos syöt sen niin mä olen huomenna sitten kokonaan syömättä. Sille rahasta rutisijalle, rutise takaisin samalla mitalla. Sano vaikka, että sulla ei ole rahaa käydä kaupassa ennen seuraavaa opintotukea ja että nää ruuat on riitettävä sinne asti.

Mulla oli opisekeluaikana seinänaapurin kanssa vuoroin vieraissa-sopimus, että vuoronperään käytiin syömässä toisillamme. Ruokaa kun tekee samalla vaivalla kahdelle kuin yhdelle. Eli vuorotellen kokattiin ja toinen tuli aina syömään. Sitäkin voisit kokeilla, eli seuraavan kerran sanot että okei, syödään tänään meillä, mä tulen huomenna teille syömään, mitäs ajattelit laitella?

• Tykkää
Reactions: Kais ja papumössö
Ja sanon nyt tämänkin, että kuulostaa siltä, etteivät nuo vierailijat kunnioita sinua eivätkä pidä ystävänä. He ovat vain hyväksikäyttäjiä.

No en nyt noin sanoisi, ehkä kaverit vaan kuvittelevat että ap on vieraanvarainen ja tarjoaa mielellään, kun ei kykene puhumaan asiasta edes kysyttäessä. Siitä on ehkä syntynyt myös aloituksessa mainittu väärinkäsitys, että aloittajalla olisi paljon enemmän rahaa kuin näillä kavereilla.

Siis tämäkin: "Toinen kaveri taas joskus mulle saattaa jotain rahaa heittääkin, ja usein suunnittelee että käy sitten ennen jossain syömässä ennen kun tulee mulle yöksi, mutta lisää kuitenkin aina "vai satuks sä laittamaan ruokaa" jolloin tasan tulee syömään mun ruokia."

Miten ihmeessä kysymyksestä voidaan päätyä siihen, että ap vastentahtoisesti tarjoaa ruokaa? Hänen ei tarvitsisi edes itse ottaa vaikeaksi kokemaansa asiaa esille, riittäisi kun vastaisi totuudenmukaisesti joko a) en tee, käy vaan syömässä etukäteen, b) teen, mutta siitä riittää vain minulle, joten käy syömässä tai tuo omat ruokasi taikka c) tehdäänko vaikka pitsaa, toisitko paketin jauhelihaa mukanasi?

Mutta sen sijaan ap ilmeisesti säännönmukaisesti vastaa "Joo, voin tehdä" tuntien asiasta ärtymystä ja haukkuen vielä selän takana tämän kaverin toiselle kaverille. En käsitä.

No en nyt noin sanoisi, ehkä kaverit vaan kuvittelevat että ap on vieraanvarainen ja tarjoaa mielellään, kun ei kykene puhumaan asiasta edes kysyttäessä. Siitä on ehkä syntynyt myös aloituksessa mainittu väärinkäsitys, että aloittajalla olisi paljon enemmän rahaa kuin näillä kavereilla.

Siis tämäkin: "Toinen kaveri taas joskus mulle saattaa jotain rahaa heittääkin, ja usein suunnittelee että käy sitten ennen jossain syömässä ennen kun tulee mulle yöksi, mutta lisää kuitenkin aina "vai satuks sä laittamaan ruokaa" jolloin tasan tulee syömään mun ruokia."

Miten ihmeessä kysymyksestä voidaan päätyä siihen, että ap vastentahtoisesti tarjoaa ruokaa? Hänen ei tarvitsisi edes itse ottaa vaikeaksi kokemaansa asiaa esille, riittäisi kun vastaisi totuudenmukaisesti joko a) en tee, käy vaan syömässä etukäteen, b) teen, mutta siitä riittää vain minulle, joten käy syömässä tai tuo omat ruokasi taikka c) tehdäänko vaikka pitsaa, toisitko paketin jauhelihaa mukanasi?

Mutta sen sijaan ap ilmeisesti säännönmukaisesti vastaa "Joo, voin tehdä" tuntien asiasta ärtymystä ja haukkuen vielä selän takana tämän kaverin toiselle kaverille. En käsitä.
Mä käsistin sen niin, että ap on juuri tekemässä ruokaa itselleen, kun kaveri tulee ex tempore visiitille, eikä kehtaa sanoa ei, koska ruoka on kuitenkin jääkaapissa näkyvillä. Eihän tämä asia muutu ennen kuin ap sanoo siitä, mutta ei se silti oikeuta kaverien loisimista. Olisi täysin eri asia, jos he olisivat työssäkäyviä. Silloin on normaalia tarjota.

Yhteistyössä