Kaverini sätkäilee vaikka imettää? toisesta ketjusta tuli mieleen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uunaadee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uunaadee

Vieras
Tuossa yhdessä ketjussa sanottiin, että imetysaikana tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin raskausajan tupakointi. Mun kaveri polttaa vaikka imettää 8kk vauvaansa (ymmärtääkseni muutamana päivänä viikossa, pari tupakkaa päivässä). Sanoi mulle ihan kirkkain silmin, että ei ole niin haittaa, kun pitää vähintään neljä tuntia väliä ja ei polta joka päivä... luulee siis varmaan, että siitä ei oikeasti ole haittaa! Mitä liikkuu ihmisen päässä, joka raskausajaksi lopettaa ja vauvan kasvaessa aloittaa taas "harrastuksensa", joka on oikeasti vaaraksi? Parempi olisi lopettaa imetys kokonaan... ihme touhua.

No ei ole parempaa lopettaa imetystä! :( Siis ei tupakointi imetysaikana tietenkään ole lapselle hyväksi, mutta ei kyllä ole korvikeruokintakaan. Suomessa suositus taitaa olla, että jos polttaa alle 10 tupakkaa päivässä niin voi myös imettää.

[QUOTE="neo";24547378]No ei ole parempaa lopettaa imetystä! :( Siis ei tupakointi imetysaikana tietenkään ole lapselle hyväksi, mutta ei kyllä ole korvikeruokintakaan. Suomessa suositus taitaa olla, että jos polttaa alle 10 tupakkaa päivässä niin voi myös imettää.[/QUOTE]

Ja mikä siinä korvikeruokinnassa ei ole lapselle hyväksi? Kerropa se!

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24547459:
Äidinmaidosta saa kaikesta huolimatta (olettaen että syö monipuolisesti, ei oo kokoajan päissään tai polta ketjussa) paremmat ravinteet kuin korvikkeesta

Nii-in, mutta että korvikemaito olisi huonoksi lapselle on täyttä puppua. Kaikki ei vaan kykene imettämään syystä tai toisesta.

Nii-in, mutta että korvikemaito olisi huonoksi lapselle on täyttä puppua. Kaikki ei vaan kykene imettämään syystä tai toisesta.

Totta kai se tarkoittaa juuri sitä, että korvike ei ole lapselle hyväksi. Korvikkeessa on mm diabetekselle altistavia ainesosia ja siitä puuttuu paljon sellaista, mitä äidinmaidosta löytyy. Polttavan äidin vauva saa osakseen tupakanmyrkkyjä myös äidin hengityksestä ja vaatteisiin tarttuneesta savusta, imettävän äidin vauva saa sentään myös äidinmaidosta suojaa niitä infektioita yms vastaan mitä tupakalle altistuminen lisää.

[QUOTE="cate";24547720]Totta kai se tarkoittaa juuri sitä, että korvike ei ole lapselle hyväksi. Korvikkeessa on mm diabetekselle altistavia ainesosia ja siitä puuttuu paljon sellaista, mitä äidinmaidosta löytyy. Polttavan äidin vauva saa osakseen tupakanmyrkkyjä myös äidin hengityksestä ja vaatteisiin tarttuneesta savusta, imettävän äidin vauva saa sentään myös äidinmaidosta suojaa niitä infektioita yms vastaan mitä tupakalle altistuminen lisää.[/QUOTE]Älä puhu paskaa, mene trollaamaan johonkin nintendofoorumille mieluummin.

Pari tupakkaa päivässä ja vähintään 4h imetykseen väliä, joten mikä ongelma?? Äidinmaidossa nikotiinipitoisuus on korkeimmillaan n. 30min tupakoinnin jälkeen. 4h päästä sitä ei juuri taida olla.

Olisi tietysti ihanteellista mikäli äiti ei tupakoitsisi kun imettää, mutta tutkitusta tiedosta ilmenee, että:
Jos tupakoi satunnaisesti tai hyvin vähän, edut imetykselle ovat suuremmat kuin haitat. Nikotiinipitoisuus on suurin n. 20 min tupakoinnista, joten tulisi pitää 2-3h taukoa. Yli 20 tupakan polttaminen päivässä-->silloin vasta haitat suuremmat kuin hyödyt imetyksestä..

viinaakaan ei saa juoda jos imettää! Ei ees saunakaljaa! Tai jos juo niin vähintään viikko väliä imetykseen! Että mua riepoo ku mammoilla ei oo muuta tekemistä kuin kaivamalla kaivaa toisten huonotpuolet esiin. Kertokaas välillä jotain positiivista?

Mä voin alottaa: Saan olla kokoviikonlopun yksin vauvan ja elukoiden kanssa <3 (älkää vääntäkö et mulla on huonomies ku on meijät tänne jättänyt, taidan olla itte ens viikonlopun pois ja mies saa kattoo vauvaa, toivottavasti ei tuu traumoja!)

Yhteistyössä