Kaverin 2v 8kk ei osaa puhua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan mietin vaikka mitä se mulle kuuluu...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kunhan mietin vaikka mitä se mulle kuuluu...

Vieras
Siis aivan käsittämätöntä mongerrusta, ei sitä ulkopuolinen ei sitä kyllä ymmärrä. Ei sano juuri mitään sanoja oikein eikä puhettakaan edes mistään alkeellisista lauseista (hyvä jos kaksi sanaa sanoo peräkkäin).
Kuuntelin tässä yksi päivä kun kaverini puhui tälle lapselleen ja se oli jotain ihan käsittämätöntä lässytystä, kaikille sanoille oli joku ihme vastine.

No, sitten toisen kaverini 2v 4kk puhuu todella sujuvasti (sanoo jopa r- kirjaimet) ja puhuu sivulauseitakin. Mielestäni erittäin hyvin kehittynt ikäisekseen.
Onko tämän ikäisillä todellakin näin valtava ero puheen kehityksessä vai onko tämä kaverini "a" pilannut omalla ättätättä- kielellään lapsen puheen kehityksen?
Ajattelin vaan, että kun lapsi oppii puheen muilta kuulemalla ja sitten jos omassa perheessä, missä vietetään aikaa suurin osa (lapsi ei ole hoidossa), puhutaan tällaista 1- vuotiaiden kieltä, niin eihän se nyt ole ihme ettei oikeita sanoja opi...?

Mun kummityttökään ei osaa vielä puhua kunnolla, tulee jotain "äiti" tms. yksinkertaisia sanoja muutamia mutta muuten puheesta ei ymmärrä. Tyttö täyttää ensi kuussa 3v... isoveljillään oli myös viivästynyttä puheenkehitystä, en usko että "lässyttämällä" lapselle jotenkin pilaisi puheen kehityksen, toiset vain oppivat myöhemmin. =)

Kuten itsekin totesit, puhe kehittyy eri tahtiin.
Meidän 2,5v kuuluu niihin ättätättä-lapsiin, mutta olen kuullut, että jonain kauniina päivänä saattaa tapahtua ihme ja lapseni puhuu yhtä hyvin kuin naapurin Kalle :D

Sitten on he, joilla oikeasti on jotain häikkää :/

Meillä 2,5v tyttönen joka sanoo ehkä visi sanaa, harvemmin niitäkään. Höpöttelee omaa kieltään, kommunikointi välillämme tapahtuu lähinnä viittomin. Ja kyllä meillä puhutaan ihan aikuisten kieltä, ollaan lueskeltu lapsille ihan vauvasta asti paljon ja muutenkin satsattu tuohon puhepuoleen. Aina ei vaan saa kaikkea mitä haluaa.

Eli en menisi vanhempia syyllistämään näissä(kään).

Lasten puheen kehityksessä voi olla todella paljon eroa, että sinänsä kuullustaa ihan normaalilta nuo mainitsemasi erot.
Se, kuinka paljon vaikuttaa tuollainen lässytys puheeseen, niin vaikuttaahan se tietysti. Ihan pienelle vauvalle tuollainen "lässytys" , ei toki tarvitse sanoja muutella tyyliin " voi hellanlettas, kato ku pieni söpö koilanpentu", mutta äänensävyn ja -painon muutos on vain hyväksi vauvan myöhemmälle puheenkehitykselle (tutkittu juttu).
Mutta sitten kun lapsi jo tapailee sanoja, on ensiarvoisen tärkeää sanoa sanat juuri kuinka ne on.
Mä oon joutunut useamman kerran huomauttamaan meidän 8v tytölle, että sano sanat oikein pikkuveljelle (2.5v). Tyttö kun käyttää itsestään samaa nimeä, mitä pikkuveli sanoo hänestä eli ärrät puuttuu jne.

Onhan niissä eroja. Mutta ei se kai kovin suositeltavaa ole puhua jollain "omalla" kielellä.. siis ettei ne edes tarkoita mitään oikeasti esim. jos lapsi sanoo perunaa vaikka duddu ja äiti käyttää samaa sanaa aina niin lapsi kuitenkin luulee et se sitten on oikea sana ja näinollen oppii väärin.
Mut sellanen tavallinen lässytys on ihan ok..

Meillä esikoinen oppi puhumaan alle vuotiaana ja 1½v puhu ihan kunnolla lauseilla jne.
Kun taas kuopus oppi n. 3 vuotiaana "vasta".

Kaverini oppi puhumaan 5v. Ei ollu sitä ennen asiaa ja sen jälkeen asiaa onkin riittänyt, sellainen räpätäti siitä tuli :laugh:!

Kummitustyttöni 5 v puhuu kyllä mutta kovin epäselvästi varsinkin jos innostuu. Lapset ottaa oman aikansa.

Eikös just ollut jossain juttua tostä lapselle "lässyttämisestä" ja se vauvakielellä puhuminen olisi hyvä lopettaa kun lapsi on vuoden vanha.... näin jotenkin muistan ton jutun.

Meillä on paris kk tullu älytön määrä sanoja lisää ja jopa muutamia 2 sanan lauseita - mä oon varmaan huono äiti ku en o asiasta stressannu vaan ajatellu et puhuu sit ku puhuu. Jos vanhempiinsa tulee niin ei sit o hetkeekään hiljaa ku sen alottaa, joten mitä myöhemmin sitä parempi :xmas:

Ei ole ainakaan kertonut että olisi todettu jotain "vikaa" neuvolassa tai muuten. Mutta just tuota tarkoitin, että äitikin (ja vissiin isäkin) käyttää näitä korvikesanoja kokoajan ja paljon, esim. just toi em. peruna olis vaikka se duddu jne.
Mutta voihan olla, että tuo toisen kaverini nuorempi tapaus on vain einstein tai jotain :)
Ei ole lähipiirissä muita vertailutapauksia.

Mutta eikö nyt kuitenkin olisi hyvä puhua sanoja niiden oikeilla nimillä? Tuntuu ettei se jokeltelu ainakaan puheen kehitystä voi auttaa, varsinkin jos lapsi viettää päivät äidin kanssa.

Niin sitä tässä vielä mietin, että puhui sitä lapselle kuinka vaan, kyllä ne aikanaan oppii sen oikean kielen (enpä ole kenenkään koululaisen kuullut puhuvan vauvakieltä), mutta mitäs sitte kun hoitovapaa pian päättyy, äiti menee töihin ja lapsi päiväkotiin, niin kukaan ei ymmärrä sen puheesta mitään, ei varsinkaan toiset lapset ja syntyy turhia konflikteja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole ainakaan kertonut että olisi todettu jotain "vikaa" neuvolassa tai muuten. Mutta just tuota tarkoitin, että äitikin (ja vissiin isäkin) käyttää näitä korvikesanoja kokoajan ja paljon, esim. just toi em. peruna olis vaikka se duddu jne.
Mutta voihan olla, että tuo toisen kaverini nuorempi tapaus on vain einstein tai jotain :)

Mutta eikö nyt kuitenkin olisi hyvä puhua sanoja niiden oikeilla nimillä? Tuntuu ettei se jokeltelu ainakaan puheen kehitystä voi auttaa, varsinkin jos lapsi viettää päivät äidin kanssa.

Tietenkään jokeltelu ei tee hyvää ja siksi itse näiden hitaasti puhumaan oppivien lasten aknssa haluan olla tarkka kielestä. Tosin mikään lässyttely ei ole tähän suuhun ikinä osunut, teki pahaa jo kesällä kun jotkut lässyttelivät tuon koiranpenikan suloisuudelle... :ashamed:

Mutta noista "vioista", vanhemmat ei aina halua eikä jaksa kaikille toitottaamitä neuvolassa ollaan sanottu Villen puheenkehityksestä. Joskus sitä haluaa vaan kavereiden seurassa lykätä nuo asiat pois ja keskittyä muuhun, noilla lapsen ongelmilla kun on ikävä tapa toisinaan vaivata mieltä. Toisaalta voi olla että neuvolassa ona vaikka kiinnitetty huomioa asiaan, mutta se on vanhemmille kova paikka eivätkä halua uskoa koko juttua ja siksi pyyhkivät sen pois.

Yhdellä kaverilla on muuten hassu tapa ruveta lässyttämään lapselleen silloin kun on (vieraampia) vieraita käymässä, muuten puhuu ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja halipula:
Eikös just ollut jossain juttua tostä lapselle "lässyttämisestä" ja se vauvakielellä puhuminen olisi hyvä lopettaa kun lapsi on vuoden vanha.... näin jotenkin muistan ton jutun.

Samaa olen kuullut. Meillä isompi opetteli puhumaan 1 vuotiaana luonteelle ominaisesti eli kysyi joka sanasta vielä varmistuksen 'niin mikä se oli?'. Opin aika nopeasti sanomaan uudet sanat kahteen kertaan, joista toinen Selvästi ääntäen. Muutamankin kerran sain avoimessa päiväkodissa kuulla, miten olen liian kunnianhimoinen opettaessani poikaa puhumaan :D :D Vanhempi oppi tosi nopeasti puhumaan ja puhui alusta asti selvästi. Nuorempi ei opetellut puhumista samalla tavalla, joten en minäkään toistanut sanoja samalla lailla. Hän opetteli sanat tavallaan siinä sivussa, kuuntelemalla muita. (joo, luonteenomaista hänelle muutenkin) Oppi puhumaan myöhemmin, yrittää puhua nopeammin ja on välillä epäselvä. Käyttää murresanoja enemmän. Nyt ikää 2,5 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tietenkään jokeltelu ei tee hyvää ja siksi itse näiden hitaasti puhumaan oppivien lasten aknssa haluan olla tarkka kielestä. Tosin mikään lässyttely ei ole tähän suuhun ikinä osunut, teki pahaa jo kesällä kun jotkut lässyttelivät tuon koiranpenikan suloisuudelle... :ashamed:

Mutta noista "vioista", vanhemmat ei aina halua eikä jaksa kaikille toitottaamitä neuvolassa ollaan sanottu Villen puheenkehityksestä. Joskus sitä haluaa vaan kavereiden seurassa lykätä nuo asiat pois ja keskittyä muuhun, noilla lapsen ongelmilla kun on ikävä tapa toisinaan vaivata mieltä. Toisaalta voi olla että neuvolassa ona vaikka kiinnitetty huomioa asiaan, mutta se on vanhemmille kova paikka eivätkä halua uskoa koko juttua ja siksi pyyhkivät sen pois.

Niin no eihän sitä voi tietää, mutta OLETTAISIN näin (ainkin jos itselläni olisi vastaava tapaus, lopettaisin vauvakielen heti, jos todettu muutenkin puheen viivästymää tms.)

Yhteistyössä