Kaveri syö joka ilta herkkuja ja lihoo lihomistaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkelm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkelm

Vieras
Tempaisee omien sanojensa mukaan joka ilta, siis todellakin joka ilta litran jäätelöä ja karkkia, suklaata tai keksejä tuon jäätelön lisäksi. Käy myös Hesessä vähintään kerran viikossa syömässä Mega-aterian.

Jokainen tietty elää miten haluaa, mutta kaverin mies ja lähipiiri on tosi huolestuneita tuosta syöpöttelystä.

Yksi kaveri otti asian hienovaraisesti esille sillä seurauksella, että välit meni poikki. Samoin myös tää kaverin mies on "tuntenut nahoissaan", jos on yrittänyt puuttua tuohon älyttömään mässäilyyn.

Taitaa olla sanomattakin sevää, että ylipainoa on todella paljon ja siitä johtuvia vaivoja sitäkin enemmän, alkaen kuorsauksesta ja päättyen tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja väliinmahtuu aika lailla oletetusti päin persettä olvat veriarvot.

Voiko tuohon kukaan puuttua tai ohjata vaikkapa jonnekin ravitsemusterapeutille? Jos löytysi joku tuki ja apu asiaan, koska ei tuollainen syöpöttely ole tervettä millään tavalla. Kamalaa vain katsoa vierestä, kuinka ihminen tuhoaa oman terveytensä. Ja millaisen vaikutuksen hän toiminnallaan antaa omille lapsilleen?!

Onhan tuo ikävää, mutta muutoksen pitää lähteä hänestä itsestään. Luulisin, että hänellä on jotenkin paha olla ja syö siksi, mutta eipä sille ulkopuolinen paljon voi. :(

• Tykkää
Reactions: Caram
TAitaa olla ahmimishäiriö tms joku muu syömishäiriö.

Olisko sen voinut laukaista jokin? Tai onko vaikka ennenkin ollut, mutta nyt pahentunut?

Hankalaahan se on, kun nuohan on sellaisia juttuja mitkä pitää setviä siellä päänsisällä ja tarttis ammattiapua. Ei taida ravitsemusterapeutti auttaa, vaan ihan syömishäiriöihin liittyvä hoito. En itse tiedä noista sen kummemmin, mutta ihan lääkärin kautta varmaan saisi lähetettä eteenpäin. Ja toki se ravitsemusterapeuttikin on hyvä kertomaan miten syödään, mutta ei se auta jos ne ongelmat on päänsisällä.

Näkisin kyllä, että tuo on sellainen mihin pitäisi puuttua. KUka muu jos ei läheiset?

Kiukkuinen, tai siis "huonot hermot" tuo omaa. Kai hän jollain elämän osa-alueilla onnellinenkin on.

Mutta sun teorian mukaan ihminen saa tuhota itsensä, jos kokee olevansa onnellinen näin tehdessään?
Sun teorian mukaan sulla on oikeus puuttuu oikeustoimikelpoisen ihmisen elämään sillä perusteella, että syö väärin sinun ideologiasi mukaan?

Ja ensimmäiseen vastaan: aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen tasan päättää, miten elämänsä elää/päättää.

Sun teorian mukaan sulla on oikeus puuttuu oikeustoimikelpoisen ihmisen elämään sillä perusteella, että syö väärin sinun ideologiasi mukaan?

Ja ensimmäiseen vastaan: aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen tasan päättää, miten elämänsä elää/päättää.

Oikeastiko meinaat että syö väärin vain mun ideologian mukaan? Taitaa sulla olla samanlainen ruoka-aineympyrä.

Jos ihminen on vaaraksi itselleen, täyttyy josain määrin pakkohoitokriteerit. Miksi vakava syömishäiriö ei täytä näitä kriteereitä? Ja milloin tärkeästä ja rakkaasta ihmisestä ei saa ja voi välittää ja kantaa huolta?

Mutta sun teorian mukaan ihminen saa tuhota itsensä, jos kokee olevansa onnellinen näin tehdessään?

Mikäs teoria tuo muka on?

Vapaa maa. Kukin elää kuten tahtoo.

Jos kyse on sairaudesta tai oireesta, koettaisin olla avuksi, mutta muuten ei ole oikeastaan mitään mitä voisit tehdä. Voit toki kannustaa terveempien elintapojen puoleen, mutta varaudu välien katkeamiseen. Sitä paitsi vaikea uskoa, että ko. ihminen ei tietäisi ruokailutottumuksiaan suositusten vastaisiksi.

Oikeastiko meinaat että syö väärin vain mun ideologian mukaan? Taitaa sulla olla samanlainen ruoka-aineympyrä.

Jos ihminen on vaaraksi itselleen, täyttyy josain määrin pakkohoitokriteerit. Miksi vakava syömishäiriö ei täytä näitä kriteereitä? Ja milloin tärkeästä ja rakkaasta ihmisestä ei saa ja voi välittää ja kantaa huolta?

Juttu on niin, että sinulla lienee jonkinsorttinen mielenterveysongelma. Et voi kaverisi syömisiin puuttua vaikka kuin haluaisit.

Voit olla varma, että minkäänlaiset pakkohoitokriteerit eivät täyty ennen kuin ystäväsi suurin piirtein viiltelee valtimoitaan psykoosissa; epätervelliset ruokailutottumukset ovat valinta, oma valinta.

Jos kyseessä on sairaus ja sen oireilu (jonkinlainen ahmiminen, tunnesyöminen), voit tietenkin koettaa ohjata hoitoon, mutta pakottaa et sinne voi.

Huolen kantaminen ja toisen pakolla muuttaminen ovat hieman eri asioita, katsos.

Juttu on niin, että sinulla lienee jonkinsorttinen mielenterveysongelma. Et voi kaverisi syömisiin puuttua vaikka kuin haluaisit.

Toki, mulla ja kaikilla kaverin muilla kavereilla ja kaverin läheisillä. Hulluja ollaan kaikki kun asia huolestuttaa.
4baf06a14a8095b6488c6447ef891fb7_b3b4216919.jpg

Tiedän kokemuksesta, että ei ole helppoa seurata vierestä aikuisen läheisen mahdollista syömishäiriötä, mutta kun kyse on aikuisesta, asialle ei voi tehdä juuri mitään. Pakkohoitokriteeri täyttyy vasta jos katsotaan, että henkilön ymmärrys on hämärtynyt tai hän on vaaraksi muille. Aikuinen saa olla itselleen vaaraksi. Voit olla tukena, keskustella ja tarjota apua, mutta muutos lähtee hänestä itsestään.

Jos hän ei halua muutosta, ei häntä voi siihen pakottaakaan. Vaikka voisitkin joksikin aikaa sulkea hänet pakkohoitoon, niin on hyvin todennäköistä, että sama jatkuisi heti kun pakkohoito loppuisi, jos hän ei itse ollut halukas tai valmis muutokseen. Ole siis vain ystäväsi tukena ja valmis auttamaan sitten kun hän on itse valmis muutokseen.

Toki, mulla ja kaikilla kaverin muilla kavereilla ja kaverin läheisillä. Hulluja ollaan kaikki kun asia huolestuttaa.

No voihan teitä huolestuttaa, mutta mitä muka käytännössä voisitte tehdä?

Alkoholismi on sentään selvä sairaus, mutta ei ketään aseteta pakkohoitoon jatkuvan pämppäämisenkään takia. Niidenkin läheiset kantaa huolta, mutta ei ole oikeastaan mitään mitä tehdä - paitsi jutella, kysellä ja ohjata tarvittaessa hoitoon mikäli henkilö itse on myöntyväinen.

Minkä verran se syö noita keksejä ja karkkia jäätelön lisäksi? Ei tuo välttämättä ole mitään syömishäiriötä, koska syömishäiriössä yksi tärkeä oire on myös se että syöminen salataan muilta ihmisiltä. En oo koskaan kuullut kenestäkään ahmimishäiriöisestä joka kertoo kaikille kuinka paljon syö. Ja ahmimishäiriöisten syömismäärät on ihan valtavia, tuo kerta viikossa Hesessäkin on ihan normaalia

ylensyöminen on oire...ei auta hoitaa vaan oiretta, vaan pitäs päästä kiinni oireiden takana luuraavaan syyhyn/syihin. se taas on helpommin sanottu kuin tehty. Syömisestä haetaan ja se tuo jonkunlaista hyvää oloa--eli miten sinä voisit osaltasi lisätä ystäväsi kokemaa hyvää oloa?? sitä voit miettiä tietysti..jotta sitä hyvää oloa ei tarvitse hakea syöpöttelystä. taustalla voi olla myös huono itsetunto jne jonka vuoksi ei välitä ajatella terveyttään pitkällä aikatähtäimellä.

Moraalisaarnat tai muut terveyshöpinät ei auta, hän tietää varmasti kuitenkin miten olisi järkevää toimia, mutta jostain syystä hänellä ei ole motivaatiota tai voimia toimia niin.

[QUOTE="vieras";27412214]Tiedän kokemuksesta, että ei ole helppoa seurata vierestä aikuisen läheisen mahdollista syömishäiriötä, mutta kun kyse on aikuisesta, asialle ei voi tehdä juuri mitään. Pakkohoitokriteeri täyttyy vasta jos katsotaan, että henkilön ymmärrys on hämärtynyt tai hän on vaaraksi muille. Aikuinen saa olla itselleen vaaraksi. Voit olla tukena, keskustella ja tarjota apua, mutta muutos lähtee hänestä itsestään.

Jos hän ei halua muutosta, ei häntä voi siihen pakottaakaan. Vaikka voisitkin joksikin aikaa sulkea hänet pakkohoitoon, niin on hyvin todennäköistä, että sama jatkuisi heti kun pakkohoito loppuisi, jos hän ei itse ollut halukas tai valmis muutokseen. Ole siis vain ystäväsi tukena ja valmis auttamaan sitten kun hän on itse valmis muutokseen.[/QUOTE]

Lisään vielä, että tässä minun lähipiirini tapauksessa kyseessä oli anoreksiaepäily. Oli todella kamalaa seurata vierestä miten ennen iloinen ja punaposkinen nainen muuttui laihaksi, harmaaksi ja kuihtuneeksi. Olin huolissani, en ymmärtänyt ja välillä olin jopa vihainen. Kerran lounaalla minusta tuntui, että halusin ottaa häntä olkapäistä kiinni ja huutaa, että "helvetti, syö!". En kuitenkaan sanonut mitään, koska tiesin, että ei se auttaisi mitään.

Hän onneksi toipui tästä aikanaan, mutta ei se ollut todellakaan helppoa kun halusi auttaa, mutta ei voinut tehdä mitään.

söin samalla lailla silloin kun kävin läpi vaikean masennuksen :( lihosin puolessa vuodessa 10 kiloa. toiset laihtuu masentuneena, mutta mä ahmin siihen ahdistukseen ja masennukseen.

eli kaverillasi voi olla masennusta tai muuta ahdistusta taustalla. en usko että kukaan tervejärkinen syö noin suuria määriä joka ilta.

Tempaisee omien sanojensa mukaan joka ilta, siis todellakin joka ilta litran jäätelöä ja karkkia, suklaata tai keksejä tuon jäätelön lisäksi. Käy myös Hesessä vähintään kerran viikossa syömässä Mega-aterian.

Jokainen tietty elää miten haluaa, mutta kaverin mies ja lähipiiri on tosi huolestuneita tuosta syöpöttelystä.

Yksi kaveri otti asian hienovaraisesti esille sillä seurauksella, että välit meni poikki. Samoin myös tää kaverin mies on "tuntenut nahoissaan", jos on yrittänyt puuttua tuohon älyttömään mässäilyyn.

Taitaa olla sanomattakin sevää, että ylipainoa on todella paljon ja siitä johtuvia vaivoja sitäkin enemmän, alkaen kuorsauksesta ja päättyen tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja väliinmahtuu aika lailla oletetusti päin persettä olvat veriarvot.

Voiko tuohon kukaan puuttua tai ohjata vaikkapa jonnekin ravitsemusterapeutille? Jos löytysi joku tuki ja apu asiaan, koska ei tuollainen syöpöttely ole tervettä millään tavalla. Kamalaa vain katsoa vierestä, kuinka ihminen tuhoaa oman terveytensä. Ja millaisen vaikutuksen hän toiminnallaan antaa omille lapsilleen?!

Minä juon sokeria limua muutaman litran viikossa, lisäksi herkuttelen joka päivä, en nyt litraa jäätelöä,mutta puolikkaan mutakakun tai pikkulevyn suklaata... tai pari tuplaa tai puolikkaan dallaspitkon.

ja olen normaalipainoinen(olen siis vuosia joka ilta herkutellut ja painan 55kg)

Uskon että kaverias ärsyttää se kun tullaan neuvomaan, vaikka varmasti itsekin tietää lihavuuden haitat. Kukapa ei nykypäivänä tietäs että liikalihavuus on epäterveellistä. Anna asian olla ja kaverin itse päättää tuosta asiasta.

Mulla on joitakin ylipainoisia ystäviä ja ei kyllä tulis mieleenkään mennä saarnaamaan asiasta, tietävät hyvin itsekin. En minäkään erityisemmin pidä siitä jos mulle saarnataan tupakoinnin haitoista, yleensä tiedän tupakasta paljon enemmän kuin sellainen joka ei polta.

Uusimmat

Yhteistyössä