Kaveri soitti juuri minua avuksi työpaikalleen, onko minulla "oikeutta" mennä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MillaVanilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MillaVanilla

Aktiivinen jäsen
25.06.2010
1 972
0
36
Olin kuukausi sitten vielä samassa firmassa töissä kun hän nyt, mutta työsuhteeni loppui irtisanomiseen koeaikaan vedoten.

Kaveri on kuitenkin nyt siivoamassa yhden kaupan lihatiskiä ja hän arvioi että töitä olisi hänellä jäljellä vielä 6h ajan, joten hän kysyi jos voisin tulla auttamaan hommien teossa, koska tunnen paikan käytännöt. Kieltäydyin kuitenkin tällä kertaa, vaikka olisi tehnyt mieli mennä auttamaan (kamu on tehnyt jo 10h päivää ja se arvioitu 6h edessä).

Eli onko sallittua mennä auttamaan/seuraksi toisen siivouskohteeseen vai voiko siitä seurata jotain saktiota?

no ei kai se sallittua oo!enkä mä kyl hyvää hyvyyttäni edes menis!kerran olin kaverii auttaas rappujen siivoukses ja siitä palkkaa sain shoppailureissun tampereel =D

Kauppa on abc:n yhteydessä, joten sisään olisi päässyt, ja kaveri olisi luvannut maksaa palkkaakin minulle. Kieltäydyin kuitenkin ja neuvoin puhelimen välityksellä mitä pitää tehdä kun hänellä oli pari kohtaa epäselviä.

Muoks: Jäi kuitenkin mietityttämään että mitä tuollaisesta olisi voinut seurata, ja olisiko se ollut jollain tasolla sallittua...

Ei saa mennä! Mutta ystäväsi olisi myös velvollinen kertomaan pomolleen että joutuu tekemään 16h työpäivää! Meinaa se on kiellettyä tehä niin pitkää päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No hän kyllä saa potkut jos päästää sinut kauppaan sulkemisajan jälkeen.

Täytyy muistuttaa hänelle tuosta jälkikäteensitten kun hän on saanut hyvin nukuttua. Toivon vaan ettei hän koita ketään muuta saada avukseen, siis ihan perus kaveria joka ei ole firmalla töissä.

Joskus kyllä olen auttanut iltasiivouksis kaveria, mutta olen ollut saman firman kirjoilla samaan aikaan...
Mitä jos olisi tapahtunut joku onnettomuus, miten vakuutusasiat etc.
Nykyään ollaan aika tarkkoja ja tuo voisi olla jopa syy irtisanomiseen jos päästää ulkopuolisia työpaikalle ilman esimiehen lupaa tai yleistä hyväksyntää käytännölle.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
miksi pitäisi tehdä työtä työajan ulkopuolella?

tämä minuakin kiinnostaa...
eikö tekijöitä löydy - työttömäthän sanovat, että on vaikea päästä töihin, vaikka ottaisi mitä tahansa työtä vastaan.

olisi kiva tietää, mikä on totuus tässä tapauksessa

Yhteistyössä