Kaveri soitti ja murehti nimen viemisestä

Alkuperäinen kirjoittaja selleri:
Kaveri höpöttikin että antaisi saman nimen. Perään sanoi että sitten itse saa kulla aina matkimisesta.

Saa ehkä kuulla, mutta aina voi sanoa takaisin, että tämä päätettiin jo ennen kun sisko nappasi nimen kuin lihan kupista.

Mä just tänään ihmettelin miehelle, että miksi pitää "viedä toisten nimet". Eli meille tuli kiitoskortti miehen serkun lapselta, lakkiaiset oli keväällä. Ihmettelin sit, että miksi miehen toisella serkulla on tasan samanniminen lapsi. Heillä siis samat sukunimetkin. Jotenkin en voi olla ajattelematta, että vaikka etunimi onkin yleinen, on aika tökeröä kastaa oma saman nimiseksi kuin serkkunsa lapsi. (etenkin kun sukunimikin on sama)

Nimiä ei voi omistaa eikä varata.
Eikä ap:n ystävä voi tietää, saako koskaan sitä poikalasta jolle tämän nimen olisi antanut.
Tuskin kukaan antaa lapselleen nimeä siksi, että pääsee näpäyttämään siskoaan tms, vaan siksi että se nimi nyt vaan sattuu olemaan paras mahdollinen nimi lapselle.

Meidän tytöllä ja kaverini tytöllä on sama etunimi. Tosin heillä on ikäeroakin 10 vuotta. Kaverini tyttö vanhempi.
Silloin kun tytöllemme nimeä mietittiin varmistin ystävältäni onko hänellä mitään sitä vastaan jos tyttömme saa saman nimen.
Eipä ollut hänellä vastaan sanomista ja ystäväni tyttökin oli niin otettu pikku kaimastaan. :)

Ja sen lisäksi vielä tyttömme kolmas nimi on sama kuin kummityttömme etunimi.

Elikä kahden hyvän ystäväni tyttöjen etunimet ovat myös meidän tytön nimessä eikä ystäviäni tämä haittaa

Meidän lapsella ja vuoden nuoremmalla serkullaan on sama etunimi, ei ole meitä haitannut. Minkäs sille mahtaa jos vanhemmilla on samantyyliset mieltymykset, tuskinpa serkut aikuisina päivittäin ovat keskenään tekemisissä, ja jos olisivatkin niin mikäs siinä. Molemmat lapset on omalla tavallaan just nimensä näköisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttojuuri:
No ei voi, mutta onhan tuo silti tökeröä. Ei se paljon olisi tuolta kaverin siskoltakaan vaatinut jos olisi kysynyt voiko hän käyttää nimeä hyvällä omalla tunnolla ja loukkaako se ottaminen hänen siskoaan. Minusta tuo ei ole mitenkään päin hyvää käytöstä, varsinkin kun kyse on noin läheisestä ihmisestä kuin omasta siskosta :|

Mahtoikohan sisko edes muistaa, että kaveri on sanonut haluavansa tuon nimen pojalleen?
Meidän tytöllä on sama etunimi kuin reilua vuotta vanhemmalla serkullaan. Miehen sisko kysyi joskus, että mitkä nimet laittaisit tyttölapselle. Sanoin, että Melike, Aleyna tai Ilayda. No, heille syntyi tyttö ja tämän nimeksi tuli Melike Ilayda, ekana kutsuivat lasta Melike Aleynaksi mutta vaihtoivat tokan nimen ennen virallistamista. Meidän tytöstä tuli Melike Aleyna Maria, eikä asia ole koskaan ollut ongelma. Serkukset tosin asuvat eri maissa, ja Melike Ilaydan kutsumanimenä käytetään Ilaydaa, joten sekaannuksia ei ole sattunut.
Enkä mä ajattele, että mun tai miehen siskon olisi pitänyt jättää antamatta se kaikkein paras nimi omalle lapselle vain siksi, että meillä on samanlainen nimimaku =)
Lupiakaan kumpikaan ei kysynyt, ja olisin ihmetellyt jos multa olisi kysytty, sillä eihän mulla tuolloin vielä edes ollut tyttölasta, enkä voinut tietää saanko koskaan tyttöä.

Yhteistyössä