Kaveri ruinaa jatkuvasti rahaa itselleen ja lapselleen. Ilmeisiä elämänhallinnallisia ongelmia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Vähän alle 30v nainen, jolla on yksi lapsi. En tiedä, mitä tukia saa ja millä elää muutenkaan. Välillä käy töissä, lapsi jo yli 1v, mutta ei suostu pistämään hoitoon, opiskelee. Isän kanssa ei enää yhdessä, osallistuu kyllä lapsen elämään aktiivisesti.

Mua on alkanut suoraan sanottuna vituttaa jatkuva lainailu. Olemme molemmat siis opiskelijoita ja rahaa ei mullakaan miljoonia ole, mutta käyn töissä ja mulla on säästöjä ja osaan hallita menojani suhteessa tuloihini. Nyut sain kesäksi ekan oikean oman alan työpaikan ja kun opinnot alkaa olemaan gradua ja paria kurssia vaille valmiit, niin palkkakin on ihan ok..

Olen tarvittaessa lainnutkin tälle kaverille, kun hänellä on ollut oikeasti tiukkoja tilanteita, mutta kun hän ei tunnu tekevän asialle yhtään mitään, niin se on raivostuttavaa. Hänen opintonsa eivät etene, kun on lapsen kanssa kotona ja ei pääse osallistumaan tentteihin ja läsnäolopakollisille kursseille.

Hän suuttui aivan silmittömästi mulle, kun ehdotin, että laittaisi lapsen hoitoon ja ryhdistäytyisi. Alkaisi opiskella hoitopäivän ajan tavoitteellisesti ja etsisi jotain työtä lisäksi, jos rahaa menee niin paljon. En tiedä, mitä pahaa sanoin. Mutta eihän tuollainen vetelehtiminen ole normaalia.

Mun mielestä sä sanoit ihan asiallisesti.Jatkossa et lainaa sille rahaa yhtään.Sanot kun pyytää että mä myös opiskelen ja käyn lisäksi töissä että pärjään ja sulla on sama mahdollisuus.

Mulla on myös yks kaveri kenellä melkoisen vastaava tilanne paitsi, että töihin ei mene ja siirsi koulun jatkamistakin herraties kuinka pitkään. Koko aika pitää lainailla rahaa jostain ja silti on varaa rellestää ja shoppailla. Ei toki lainaa kavereiltaan mutta vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan sitäkin enemmän.

Saa joka kuukausi tietyn summan isoisältään rahaa ja nytkin oli ostanut sillä rahalla itselleen kengät ja ties mitä muuta. Seuraavaksi ajatteli pyytää lainaa useamman satasen, kun on tässä kesäkuussa kaikkea menoa (lue: pitää päästä bilettämään)! Ja pistää oman äitinsä maksamaan lapsensa synttäritkin, jotta itsellään jää enemmän rahaa omiin juttuihin... minä en vain voi ymmärtää :(

No et lainaa sille enää. Mutta toivottavasti säkin ymmärrät, että pienen lapsen yh äitinä ei ole aina herkkua ja rahat tiukilla Ja kaikki nyt ei vaan halua laittaa pientään hoitoon liian varhain, ehkä se kaveri hermostui siitä. En itsekään pistäisi 1v vielä hoitoon, kamala ajatuskin:(

Tuloerot johtuvat geeneistä
Keskiviikko 08.06.2011 klo 15:42 41 kommenttiaJaa Facebookissa
KUVA: Colourbox

Geenitekijät selittävät lähes puolet ansiotulojen vaihtelusta, selviää suomalaisesta kaksostutkimuksesta.

- Lääketieteessä kaksostutkimus on yleistä. Identtisiä ja epäidenttisiä kaksosia tutkimalla voidaan selvittää, mikä osuus geeneillä on sairauksien synnyssä. Nyt sovelsimme samaa lähestymistapaa taloustieteisiin: laskimme, mikä on perimän vaikutus tulotasoon, kertoo Högskolan på Ålandin rehtori Edvard Johansson.

Tutkijat arvioivat kaksosten ansiotulot koko heidän elinajaltaan laskemalla pitkän aikavälin tulojen keskiarvon. Tutkimuksessa selvisi, että identtisten kaksosten palkat korreloivat enemmän kuin epäidenttisten.

Tutkijoiden mukaan naisilla noin 40 prosenttia tulojen vaihtelusta johtuu geenitekijöistä, miehillä noin puolet.

Johansson esitteli tutkimusta Jyväskylän yliopiston järjestämässä taloustutkijoiden kesäseminaarissa keskiviikkona.

Kauppalehti

[QUOTE="essi";23943160]alle 3v:n paikka ei tod. ole hoidossa vaan kotona.[/QUOTE]

Mutta onko tässä tapauksessa nyt vaihtoehtoa? Kun kaveri on koko ajan auki ja mistään ei tahdo tulla mitään. Opinnotkaan eivät etene, kun ei pääse osallistumaan kursseille ja tentteihin. Ja kun opinnot eivät etene, niin työllistyminenkin siirtyy jatkuvasti. Minun mielestä järkevin ratkaisu olisi laittaa lapsi hoitoon ja laittaa opinnot ja opintotuki rullaamaan ja valmistua ja mennä töihin.

Sanoisin, että tilanteen ja kokonaisuuden mukaan.

Yhteistyössä