Alkuperäinen kirjoittaja kokemus puhuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh :
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/
kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???
Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.
Kyllä kalvoihin tehdään sektiossa reikä, jotta vuoto pääsee ulos. Joskus joudutaan avaamaan uudestaan em. syystä
Siis kyllä ne kalvot poistetaan sieltä kohdusta eikä vain pelkästään reikää tehdä sektiossa. Kohtu kuivataan hyvin eikä sektiossa pääse mitään "roippeita" jäämään kohtuun, jos vain lääkäri edes jotain osaa.
Ja tuosta vuodotta olemisesta. Kyllä tosiaan voi olla niin, ettei sektion jälkeen tule ollenkaan jälkivuotoa, mutta se on harvinaista. Ja tuon ap:n ystävän kohdalla olisi kyllä pitänyt kätilöiden kiinnittää huomiota kipuun (eikös ollutkin kipuja...?). Kivun syy pitää aina selvittää eikä vain lääkitä päivästä toiseen. Alussa toki kipua onkin paljon, mutta hälyytyskellojen pitäisi soida, jos kipu yltyy tai ei vähene. Lääkäri olisi pitänyt pyytää ultraamaan. Olen pahoillani ap:n ystävän puolesta. Onneksi ei sentään kuollut!