Kaveri oli lähellä kuolemaa sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, että miten siltä kaverilta on kuukautiset tulleet tai edes se sikiö sinne vatsaan alunperin päätynyt jos kerran röörit ovat niin tiukasti ummessa ettei jälkivuoto pääse ulos lainkaan?

Eikös siellä kohdunsuulla ole odotusaikana ns. limatulppa, joka pitää paikat tiiviisti "kiinni"?

Limatulppa ei ole mikään tappi, joka pitää paikkoja kiinni, vaan limatulppa on estämässä minkäänlaisten bakteeriston pääsemisen kohtuun.

Alkuperäinen kirjoittaja sitten isi vasta kun vauva on syntynyt leikkaa napanuoran:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja PROVOOOOOOOO:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaalissu:
Mun ystäväni joka on myös sukulaiseni meinasi myös kuolla sektion jälkeen, hänelle nimittäin jäi saksen mahaan ja huomattiin vasta viikko sektion jälkeen. En tuota itsekään uskonut kun mulle koitti kertoi ja näytti sitten röntgenkuvat jossa sakset näkyivät.

ööh...MITÄ NE TEKI SAKSILLA SIELLÄ LEIKKAUS SALISSA????

no ehkä leikkuu sakset hei haloooo.......

niin siiis mitä ne saksilla leikkaa, mahan auki vai.. *repeen nauruun*

ymmärtääkseni niitä saksia käytetään just jonkin kerroksen leikkaamiseen, iho viilletään veitsellä, mutta sisällä kai leikellään. ainakin saksien nakse kuuluu kesken leikkauksen

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus puhuu:
Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh :
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Voiko noin tosiaan tapahtua?!?Mietin vaan että eikös tuo jälkivuoto ole aika oleellinen osa vauvan syntymää tai siis sen jälkeistä aikaa... :/

kyllä mielestäni vuotaa ihan luonnostaan ja ensimmäisten tuntien aikana sairaanhoitajat käyvät painelemassa mahaa aikas reippaasti että kaikki tulee vaan ulos... minulla itse 4 sektiota takana ja kyllä tiedän mitä se on. ketään ei varmaankaan jätetä kuiviltaa makaamaan osastolle!!!!???

Siis tällä kaverilla oli jäänyt alapäässä röörit umpeen. Kaipa ne sektionkin yhteydessä aukeavat tavallisesti ihan itsestään, varma en ole. Kaverilla jouduttiin siis kohdunsuu ronkkimaan auki jollakin metallisella vehkeellä, jotta sieltä pääsi mitään valumaan pois.

Kyllä kalvoihin tehdään sektiossa reikä, jotta vuoto pääsee ulos. Joskus joudutaan avaamaan uudestaan em. syystä

Siis kyllä ne kalvot poistetaan sieltä kohdusta eikä vain pelkästään reikää tehdä sektiossa. Kohtu kuivataan hyvin eikä sektiossa pääse mitään "roippeita" jäämään kohtuun, jos vain lääkäri edes jotain osaa.

Ja tuosta vuodotta olemisesta. Kyllä tosiaan voi olla niin, ettei sektion jälkeen tule ollenkaan jälkivuotoa, mutta se on harvinaista. Ja tuon ap:n ystävän kohdalla olisi kyllä pitänyt kätilöiden kiinnittää huomiota kipuun (eikös ollutkin kipuja...?). Kivun syy pitää aina selvittää eikä vain lääkitä päivästä toiseen. Alussa toki kipua onkin paljon, mutta hälyytyskellojen pitäisi soida, jos kipu yltyy tai ei vähene. Lääkäri olisi pitänyt pyytää ultraamaan. Olen pahoillani ap:n ystävän puolesta. Onneksi ei sentään kuollut!

kyllä minulla ainakin jäi ekasta sektiosta ja myös toisesta...toisesta avattiin vatsa uudestaan ja kuivattiin kunnolla.kyllä ne lääkäritkin voi huolimattomia olla.

No sinun tapauksissa sitten on tosiaan ollut huolimaton lääkäri. Omassa sairaalassani en ole törmännyt vastaaviin tapauksiin. Toivottavasti leikannut lääkäri sai palautetta! Olisit tehnyt hoitovirheilmoituksen.

Limatulppa ei ole mikään tappi, joka pitää paikkoja kiinni, vaan limatulppa on estämässä minkäänlaisten bakteeriston pääsemisen kohtuun.

Mutta jos limatulppa on paikallaan ja pitää bakteerit ulkona, niin eikö se samalla myös pidä veren sisällä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mutta jos limatulppa on paikallaan ja pitää bakteerit ulkona, niin eikö se samalla myös pidä veren sisällä?

Kun, ei se veri lähde sieltä painovoiman vaikutuksesta, vaan hormonien, jotka supistavat kohtua. Limatulppa ei sitä verentuloa estä, jos kohtu alkaa supistelemaan. Siis ei tässä tapauksessa ole röörejä aukaistu metallihärvelillä, vaan on tehty kaavinta.
Mieti nyt vaikka yhtäkkistä istukan irtoamista pienillä viikoilla, silloinkin veri tulee ulos, vaikka melko varmasti limatulppa on jämäkästi paikoillaan.

lisään tähän vanhaan ketjuun "oman kokemukseni" sektiosta, synnyin runsaat 25 vuotta sitten, äidilleni tehtiin hätäsektio, koska sydänääneni oli romahtanut kesken synnytyksen. Hätäsektio tehtiin nukutuksessa, ainut vain, ettei äitiäni keritty nukuttamaan, kun maha jo vedettiin auki, eikä luonnollisesti puuduttamaankaan, äitini muistaa kovan viiltävän kivun ja lääkärin joka huutaa "ei vielä!" maski naamalle ja unta palloon... Hoitovirhe siis tapahtui ja toipuminen oli hidasta, sekä äidilläni, että minulla.

Yhteistyössä