Kaveri kinuaa jatkuvasti rahaa lainaksi. Opinnot kesken, ei töitä ja toinen lapsi tulossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinna katkeaa ihan just
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinna katkeaa ihan just

Vieras
Valehtelematta kerran viikossa pyytää vähän isompaa tai pienempää summaa lainaksi. Meitä on neljän hengen kaveriporukka, olemme tunteneet useamman vuoden opintojen myötä ja jokaiselta kinuaa vuorotellen.

Tämän kaverin tilanne on sellainen, että hänellä on 2-vuotias lapsi ja nyt toinen tulossa. Töitä ei ole ja opinnot ovat olleet jäässä ekan lapsen syntymästä lähtien. Rahapula ilmeisen kova.

Itse käyn töissä ja opiskelen ja mun taloudellinen tilanne tällä hetkellä hyvä, joten olen auttanutkin tätä yhtä kaveria, samoin muut ovat avustaneet. Kaikkia tilanne vituttaa, mutta ei oikein pysty olemaan auttamattakaan tiukoissa paikoissa, lähinnä lapsen takia. Säälittää.

Nyt olen alkanut vähentää yhteydenpitoa ihan tuon rahankerjäyksen vuoksi, en jaksa enää. Syyllistää meitä muita, kun meillä on rahaa. Tekisi mieli sanoa muutama tiukka sananen hänen elämänhallintakyvyistään, mutta ehkä vain tyydyn olemaan vastaamatta viesteihin ja puheluihin.

Sano suoraan. Älä anna äläkä lainaa rahaa. Jos hän on ystäväsi vain rahojesi vuoksi, hän luokkaantuu ja katoaa elämästäsi oma-aloitteisesti. Jos taas on ystäväsi sinun itsesi takia, hän tovin murjottaa ja ystävyytenne jatkuu... ilman rahan välissäoloa.

Sano suoraan. Sano, että sua ärsyttää hänen jatkuva rahan kinuamisensa, ja jos hän rahaa haluaa niin menköön töihin sen sijaan että syyllistäisi teitä jotka töitä teette ja tienaatte.

En mä auttaisi. Ei niin tiukkaa paikkaa olekaan että kavereiden pitäisi elättää kaveria.

En mä auttaisi. Ei niin tiukkaa paikkaa olekaan että kavereiden pitäisi elättää kaveria.

Juu, ei tietenkään, mut mun käy ihan oikeasti tosi paljon sääliksi hänen lastaan ja siksi olen rahaa lainannutkin. Mut kai sen on loputtava. Välillä on myös sellaisia tilanteita, että ei vaan kehtaa olla tarjoamatta jotain tai lainaamatta. Esim. kahvilassa kiusallista katsoa, jos toinen juo vain vettä, kun muut ottavat latten ja suklaakakkua.. Ja sit mä olen niin vässykkä, että en tajua pitää tiukempaa linjaa. Mut en ole enää hetkeen antanut rahaa, korkeintaan tarjonnut jotain.

Maksaako se lainaamansa takaisin?

Kyllä tuollaiselle olisi parempi antaa keppiä kuin porkkanaa eli ei senttiäkääm lainaksi . Jos on hyväkin kaveri niin voisitte joukolla tarjoutua auttamaan kaveria taloudenpidossa niin, että neuvotte kuinka merkkaa kaikki tulonsa ylös, pitää kirjaa menoistaan ja huomaa mihin tuhlaa liikaa.

Onko hän kääntynyt jo seurakunnan puoleen? Suosittele sitä: sano, ettet halua rahan tulevan väliinne. Ei hän sitä itsekään varmaan halua. Toivottavasti hänen asiansa järjestyvät.

Yhteistyössä