Kaveri hurahtanut raakaruokaan ja nyt on juhlat tulossa jossa uhosi tuota tarjoilla

• Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"tietämätön"
En ole paljon seurannut näitä ruoka villityksiä kun niitä tuli yhteenaikaan kuin sieniä sateella mutta nyt siis tilanne että kaveri täyttää 30v
ja pitää juhlat joissa ilmoitti kutsussa että tarjolla on pelkkää raakaruokaa ja siksi ei tarvitse ilmoittaa allergioita kun sille ei ole kukaan allerginen ja se sopii kaikille.
Joten kertokaas noin lyhyesti mitä tämä tämmöinen ruokavillitys nyt sitten sisältää?
Raakaa kalaako? Kasviksia?
Sen tiedän että ihan ruokaa tarjolla ja päälle kakkukahvit.

Siis täh
Täytyy sanoa että aika ulalla kaveri on allergia-asioissa. Kun nimenomaan se on niin päin että monet on allergisia esim. raa'alle porkkanalle, omenalle yms. Mutta keitettynä nämä sopivat. Varsinkin siitepölyaikaan on paljon ristiallergioita raakoja vihanneksia kohtaan. Esim oma tyttäreni ei voi siitepölyaikaan syödä kypsentämätöntä omenaa, porkkanaa, paprikaa ja tomaattia.

"tietämätön"
No googlailin vähän mutta ajattelin jos täältä saisin lyhennettynä versiona mutta sen mitä nyt silmiini todellakin osui niin erittäin moniin leivoksiin tungetaan pähkinää ja minä olen pähkinä allerginen, kuten jo yllä mainittiin nuo siitepölyaikana olevat porkkanat ja omenat myös minulla allergisoi.
Taidampa sitten olla syömättä tai ottaa eväät mukaan. Mistähän tällainen harhakuva muuten onkin kun tuossa googlailin niin aika monessakin paikassa tuota raakaruokaa hehkutettiin kiakille sopivaksi ruuaksi?

"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh;30847459:
Täytyy sanoa että aika ulalla kaveri on allergia-asioissa. Kun nimenomaan se on niin päin että monet on allergisia esim. raa'alle porkkanalle, omenalle yms. Mutta keitettynä nämä sopivat. Varsinkin siitepölyaikaan on paljon ristiallergioita raakoja vihanneksia kohtaan. Esim oma tyttäreni ei voi siitepölyaikaan syödä kypsentämätöntä omenaa, porkkanaa, paprikaa ja tomaattia.
Samaan kiinnitin huomiota, että kyllä on ap:n kaveri aiva ulalla tässä asiassa. Kyllä todellakin voi olla raakaravinnolle allerginen. Sä tuossa mainitsitkin jo hyviä esimerkkejä. Sitten jos joku on allerginen pähkinöille, jopa hengenvaarallisesti.

wierass
[QUOTE="tietämätön";30847470]No googlailin vähän mutta ajattelin jos täältä saisin lyhennettynä versiona mutta sen mitä nyt silmiini todellakin osui niin erittäin moniin leivoksiin tungetaan pähkinää ja minä olen pähkinä allerginen, kuten jo yllä mainittiin nuo siitepölyaikana olevat porkkanat ja omenat myös minulla allergisoi.
Taidampa sitten olla syömättä tai ottaa eväät mukaan. Mistähän tällainen harhakuva muuten onkin kun tuossa googlailin niin aika monessakin paikassa tuota raakaruokaa hehkutettiin kiakille sopivaksi ruuaksi?[/QUOTE]

Mitäs, jos ihan vaan soitat sille kaverillesi ja kerrot huolesi? En minä ainakaan osaa ennustaa meinaako kaverisi aiheuttaa sinulle pähkinällä tukehtumiskuoleman.

Ja tosiaan omat eväät mukaan: maitopullo villasukkaan (pysyy viileänä) ja voipaperiin käärityt makkaraleivät. Mikäs siinä popsia muiden seassa :)

"tietämätön"
Pistä kaverille viestiä, että eihän niissä tarjoiluissa ole pähkinää ja kaikkea muuta, mille olet allerginen.
Sepä se kun kutsun sain laitoin hänelle heti viestiä että muistathan allergiani ja sitten vielä kun nyt on uutena tullut toi omena ja porkkana kun siitepölyallergiani paheni :/
Hän vaan vastasi että raakaruoka sopii kaikille allergioista huolimatta.
:O joten kieltämättä en tiedä pitäsiköhän tilata oma pitsa tuonne suoraan tuotuna limupullon kera :D

No jopas
[QUOTE="tietämätön";30847504]Sepä se kun kutsun sain laitoin hänelle heti viestiä että muistathan allergiani ja sitten vielä kun nyt on uutena tullut toi omena ja porkkana kun siitepölyallergiani paheni :/
Hän vaan vastasi että raakaruoka sopii kaikille allergioista huolimatta.
:O joten kieltämättä en tiedä pitäsiköhän tilata oma pitsa tuonne suoraan tuotuna limupullon kera :D[/QUOTE]

No itse en kyllä todellakaan uskaltaisi syödä kaverin ruokia tuon vastauksen perusteella

No raakaruoka on ihan jees ja se voi olla tosi hyvääkin. Nyt vaan kaverisi ei oikein tunnu tietävän paljoa, koska allergiselle raakaruuan tekeminen on kyllä paljon vaikeampaa. Ihan jo vaikka raakakakuissa usein pääraaka-aine on cashewpähkinä, eikä sekään kaikille sovi. Lisäksi yleensä ainakin siinä pohjakerroksessa käytetään mantelia tai pelaanipähkinöitä.

Niissä varsinaisissa ruuissa sitten käytellään esimerkiksi nuudelinkorvikkeena raakaa kesäkurpitsaa, siitä en tiedä, muten hyvin siedettyä se on. Kastiikkeena sellaisen kanssa voi olla hedelmävihannes-yrttisotkotus, joka luultavasti on herkullinen, mutta ei ehkä allergisen lemppari. Avokadoa paljon käytellään.

Kaverisi vaikuttaa silleen vähän hölmöltä kyllä, että on varmaan vaikea luottaa siihen että hän ottaisi ne allergiat huomioon ja osaisi tehdä ruuat niitä silmälläpitäen.

Kaverillasi on ehkä ajatus, että raakaruoka parantaa alkergiat kun sitä vaan syö ja syö. Olen katsellut näiden raakaruokaihmisten videoita ja raakaruokaan tuntuu liittyvän kummallisia uskomuksia, kuten esim. Että silmien väri voi muuttua kun keho puhdistuu... Kaikenlaista hörhöilyä siihen liittyy, osa raakasyöjistä ei esimerkiksi syö lainkaan suolaa.

Minusta raakaruuat on kiinnostavia ja hauskoja, normaalin ravinnon ohella. Tykkään itse syödä lihaa ja leipää ja voita ja sitten vähän lisäksi vaan raakaruokaa aina joskus. Maailmasta loppuisi ruoka tosi äkkiä jos kaikilla olis rahaa syödä raakaruokaa.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
"kieppi"
Kyllähän raakaruoka hyvää on, mutta voi sillekin olla allerginen. Osa raakaruokaintoilijoista on kyllä NIIN ärsyttäviä paasaajia. Luin Mea Salon kirjaa ja sen luettuani tuli olo, että pitäkööt raakaruokansa, niin oli ärsyttävästi kirjoitettu opus.

Spencer Hastings
Kaverisi on tyypillinen johonkin hurahtanut, kun tiedonhankinta on jäänyt puolitiehen. Vaikuttaa myös siltä, että oma ruokailu on niin vajaata, että aivosolut ovat paenneet.

Ota ihan varmuuden vuoksi omat eväät, jos aiot viettää kaverilla aikaa ja meinaat, että nälkä saattaa yllättää.

"Dee"
"Kaikille sopiva" tarkoittanee gluteeniton, laktoositon, munaton -akselia. Ilmoita omista allergioistasi, mitä ne sitten olikaan niin osaa valmistautua. Jos kyseessä on kaveri, mikset voi kysyä suoraan, mitä oli ajatellut tarkalleen ottaen tarjota?

Avoimin mielin kokeilemaan jotain uutta, ei se vaarallista ole. Kunhan itsekin ain pitää huolen, ettei syö asioita, joille on allerginen. Eli kerro allergioistasi. Ei tämä henkilö varmaan osaa ajatella porkkana-allergiaa, jos ei itsellään sellaista ole. Yleisimmät kuitenkin ovat nuo glut.,lakt. ja muna.

Yhteistyössä