kaveri aikoo jättää 7-vuotiaan poikansa yksin yöksi

• Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
harmaa
kun menee töihin.
olen todella huolissani ja mietin, että koska tässä menee mun raja voinko ilmaista huoleni lastensuojeluun vai annanko olla.
äidin ammatti on pääsääntöisesti yöllä/ aamuyöstä tehtävää.
monta muuta "vanhan ajan hyvää" kasvatus metodia olen tämän kohdalla seurannut ja katsonut läpi sormien, mutta 7v tarvitsee vielä yöllä aikuisen vierelleen.
itse en asu naapurissa joten en voi itsekkään tilannetta seurata, mutta näin lapsen äiti minulle omin sanoin sanoi enkä lainkaan epäile etteikö myös tekisi niin.

aapee
Alkuperäinen kirjoittaja haipsu:
Mitä, jos ottaisit sen hoitoon yöksi?
ottaisin ja olen sanonutkin, että milloin vain poika voi tulla meille.
mutta hän on sitä mieltä, että kasvattaa poikaa ja 7v on tarpeeksi iso oppimaan olemaan yksin.
ja onhan pojalla kännykkä jos hätä tulee niin voi sitten soittaa äidille 20km päähän töihin.

nyt 6v hän on ollut yksin kotona esim.kun äiti käy 25km päässä kaupassa ja jos poika on matkassa niin istuu autossa yksin kun äiti käy kaupassa.
opettelemassa yksin oloa.
kerran lähtivät mun matkaan niin äiti suuttui kun sanoin ettei meidän autoon lapset jää yksin.

Viivi
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
kun menee töihin.
olen todella huolissani ja mietin, että koska tässä menee mun raja voinko ilmaista huoleni lastensuojeluun vai annanko olla.
äidin ammatti on pääsääntöisesti yöllä/ aamuyöstä tehtävää.
monta muuta "vanhan ajan hyvää" kasvatus metodia olen tämän kohdalla seurannut ja katsonut läpi sormien, mutta 7v tarvitsee vielä yöllä aikuisen vierelleen.
itse en asu naapurissa joten en voi itsekkään tilannetta seurata, mutta näin lapsen äiti minulle omin sanoin sanoi enkä lainkaan epäile etteikö myös tekisi niin.
Jos olet niin huolissasi niin otatko yöksi sitten?

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja haipsu:
Mitä, jos ottaisit sen hoitoon yöksi?
ottaisin ja olen sanonutkin, että milloin vain poika voi tulla meille.
mutta hän on sitä mieltä, että kasvattaa poikaa ja 7v on tarpeeksi iso oppimaan olemaan yksin.
ja onhan pojalla kännykkä jos hätä tulee niin voi sitten soittaa äidille 20km päähän töihin.

nyt 6v hän on ollut yksin kotona esim.kun äiti käy 25km päässä kaupassa ja jos poika on matkassa niin istuu autossa yksin kun äiti käy kaupassa.
opettelemassa yksin oloa.
kerran lähtivät mun matkaan niin äiti suuttui kun sanoin ettei meidän autoon lapset jää yksin.
Kyllä meilläkin 6v on ollut yksin kotona kauppareissun ajan, koska ITSE näin haluaa ja naapurissa on apu lähellä jos jotain tulee. En kyllä siltikään jättäisi 7v yksin yöksi...

en kyllä ole ihan varma onko lastensuojelun asia siltikään

vieras
Mun kaveri jättää myös 8-vuotiaan tyttönsä yksin yöksi kun on töissä. Tai siis ei koko yöksi, mutta pääsee yöllä klo 1 töistä ja on kotona aikasintaan klo 2. Lapsi joutuu siis myös omatoimisesti tekemään iltahommat ja käymään nukkumaan. Ja nyt kuulin, että on jättänyt lapsen myös muutaman kerran yksin kun lähtenyt baariin. Asuvat kerrostalossa, ja sanoo että jos lapsella tulee hätä niin voi mennä vaikka naapurista hakemaan apua.

pahatyttö
On liian pieni olemaan yksin ja ilmeisesti vielä jatkuvasti. Ainakin ensiavuksi antaisin numeroni johon voi soittaa 24h. Juttelisin äidin ja pojan kanssa yhdessä että näin voi tosiaan tehdä. Että lapsi tietää jokun aikuisen oleva siinä naapurihuoneessa. Mut sitten kun on esim lomalla, hmm. Hankala juttu.

rasvie
Nytpä mä kysyn, että mitäs yksinhuoltajan, joka on vuorotöissä pitäisi kaikkien mielestä tehdä? Itse opiskelin uuden ammatin, kun yksinhuoltajaksi jäin. Ei sitten enää kouluikäisen kanssa voi tehdä yötöitä...

Kaikki eivät kuitenkaan varmaan tee samoin kuin minä, niin mites ne?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun 7-vuotias ei enää kuulu mihinkään kunnallisen hoidon piiriin? Eihän?

sairaanhoitajan sisko
kun terveellä lapsella on oppivelvollisuusikä koittanut, ei hänellä ole oikeutta kunnalliseen hoitopaikkaan. yh-siskoni (miestä ei ole ollenkaan) joutui taistelemaan ihan tosissaan, että sai koulukkaalle yöhoitoa, vaikka lapsi on cp-vammainen. onneksi apuun tuli cp-liitto ja heidän lakimies.

harmaa
jos ei tullut vielä selväksi, tämä ei ole ainoa asia vaan jäävuoren huippu.
ja eikös vasta tullut laki, että jokainen on velvoitettu ilmoittamaan jos lapsen henkinen tai fyysinen terveys on vaarassa?
On mulla omakin elämä, pitäskö sitten vaan huolehtia omista asioista ja antaa muiden kohdella lapsiaan miten lystäävät.
Kysyn vaan neuvoja ja kokemuksia asiasta ja heti täällä tyrmätään.
olen tarjonnut apuani, jutellut isovanhempien kanssa, nimettömänä neuvolassa, jutellut äidin kanssa. Mitä muuta enää voin tehdä kuin antaa olla tai tehdä ilmoituksen?
Neuvolassakin sanoivat ettei alle 13v saa jättää yöksi yksin ja sittenkin vain jos lapsi on siihen valmis.

rasvie
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitajan sisko:
kun terveellä lapsella on oppivelvollisuusikä koittanut, ei hänellä ole oikeutta kunnalliseen hoitopaikkaan. yh-siskoni (miestä ei ole ollenkaan) joutui taistelemaan ihan tosissaan, että sai koulukkaalle yöhoitoa, vaikka lapsi on cp-vammainen. onneksi apuun tuli cp-liitto ja heidän lakimies.
Näin minäkin ajattelisin. Eli sen 7-vuotiaan on sit vaan pärjättävä yksin eikä se ole mikään lastensuojeluasia. Ei voi mitään :( Ton tilanteen tietenkin ymmärrän!

anna
On täysin edesvastuutonta ja ehdottomasti lastensuojeluasia, ellei äiti itse ymmärrä tekevänsä väärin lastaan kohtaan!

Mielestäni vastuullinen vanhempi järjestää työnsä ja menonsa elämäntilanteensa mukaisesti. Vuorotyötilanteessa esim. palkkaa hoitajan kotiin, turvaa verkostoihinsa tai vaihtaa työpaikkaa. Alaluokilla oleva lapsi ei voi yöpyä yksin kotona.

jeps
Yö on aika kenkku aika olla yksin.
Onhan 7-veet kotona yksin päivisin kun vanhemmat töissä esim. kesäisin joka ajallisesti sama asia vaikka eri vuorokaudenaikaan.

Ei ehkä kannata mitään lastensuojelu ilmoituksia tehdä kuitenkaan.

yh myös
Se on vain niin, että lapsen etu on tärkeämpi kuin muut asiat. Totta on, että vuorotöitä tekevänä yksinhuoltajana on aika hankalassa tilanteessa silloin, kun lapsi menee kouluun eikä yöhoitoa ole enää saatavilla. Silloin on pakko hakeutua päivätöihin. Yöhoitajaa on lähes mahdoton saada muualta kuin suvun turvaverkosta. Mll:n hoitajistakin harvempi suostuu yötöihin. Puhumattakaan siitä, että silloin noista yövuoroista tulee aika kalliita.

Ei ole todellakaan mikään peruste laiminlyödä lasta perustellen sen, että ei voi muuta olen yh.

ls
vanhemmilla on itselläänkin vastuuta, eikä aina pidä vaatia yhteiskunnan apua, esim koululaisen yöhoitoa. Jos on pakko tehdä vuorotyötä, niin hommaa sitten mummon, kummin tai palkallisen lastenvahdin työvuoron ajaksi.
Kyllä lastensuojelu on kiinnostunut jos 7 v joutuu olemaan illan yksin ja itse hoitamaan itsensä nukkumaan.

vieras
Ei jumaliste näitä palstamammoja taas!!!!! Että yh:n pitääkin sitten vaan jäädä työttömäksi koska ei ole lapselle hoitajaa. Just just. Ja sitten haukutaan täällä kuitenkin kaikki sossun yms. tuilla elävät. Ei hel... päättäkää nyt jo helkkari mitä mieltä te ootte!! Ja eläkää sitä OMAA elämäänne JOS teillä sellanen on..... Epäilen kyllä.

Yhteistyössä