Kävely aiheuttaa alamahan kipuja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ira

Jäsen
10.09.2007
92
0
6
Nyt kun alkuraskauden pahoinvointi on ohitettu jo kuukausi sitten (viikkoja nyt 20), kuvioihin tulee alamahan kivut. No, niitä kipuja on kyllä ollut jo parin kuukauden ajan. Pääasiassa kävellessä, kävelylenkistä, tulee alamaha nivusten yläpuolelta oikealta tai vasemmalta puolelta maha kipeäksi. Tämä kipu tuntuu vain silloin, kun kävelee, ei levossa ollessa. Onko jollakin ollut vastaavaa? Eka lääkärineuvolassa lääkäri tutki, muttei keksinyt mitään,mikä olisi syynä tähän. Ehdotti, että kohtu kasvaa aluksi niin voimakkaasti eteenpäin, että se aiheuttaa kipua lenkkeillessä ja sen jälkeen. Mutta kyllä kai tuo kohdun kasvu olisi jo pitänyt tähän mennessä tasoittua??!!

Esimerkiksi sunnuntaina päivällä kävin lenkillä, tällä kertaa ilman sauvoja, jos se olisi vähän rauhoittanut lenkkiä, iltapäivällä alkoi mahassa tuntua kipua, kun käveli, maanantain ja tiistainkin vielä mahaan sattui tosissaan aina kun käveli. :/

Aikaisemmissa raskauksissa olen pystynyt liikkumaan aivan synnytykseen asti,nyt tulen hulluksi, jos pitää lenkkeilyt ym. jättää jo tässä vaiheessa raskautta...

Miulla kanssa alamahaan nipistelee, kivistelee ja vaikka mitä jos yritän lyllerrys vauhtia kiihdyttää.. muutenkin tuo häpyalue on niin hellänä, että ei tarvi enää puolta kilsaa pitempiä lenkkejä haaveilla..sohvalta ylösnousu on tuskaa..ahistaa kyllä kovasti, mutta ihanan asian takia kyllä kestän!!

Äiti lpr 23+1

ja esikosta miulla ei ollu tälläsistä mitään tietoa, ei koskenu eikä kivistäny mihinkään!!

Mulla oli raskaudessa samanlaisia kipuja kun liikku,pahimmillaan oli sillonkin kun vaan makas! Ostin tukivyön,se auttto vähän joskus mutta välillä se vaan teki olon kamalammaksi,eli paljoa en sitä käyttäny. Sitkeesti vaan kävin lenkillä mutta välillä TODELLA hidasta vauhtia, pakko oli kuitenkin liikkumaan päästä tai pää sekos ja täytyhän noi 2 koiraakin kusettaa. Kyllä se sitten helpotti puolivälin jälkeen ja sitten lähempänä synnytystä alko taas oleen välillä kipee mutta liikkuun pystyin koko raskauden,välillä vaan hitaanpaa ja vähän vähemmän. :)

Liitoskipuja on minullakin ollut aikaisemmissa raskauksissa, joita on ollut kolme, loppuvaiheissa, mutta ne on kyllä tuntunut enemmän tuolla nivusissa, ja niitä ollut makuulla ollessakin, kun on esimerkiksi kylkeä vaihtanut. Silloin kipu on tuntunut mahassa, navan kohdalla sivulla. Lenkillä ollessa niitä on tullut, mutta ei ne ole aiheuttanut lenkin jälkeisiksi päiviksi tällaista aristusta ja sitä, että kun astuu jalalla maahan, mahaa viiltää ja vihloo niin, ettei uskaltaisi astuakaan... :|

mulla kans samanlaista viiltävää vihlovaa pistävää kipua ja nimenomaan aina kävellessä. tuntuu vähän samanlaiselta kun jos hengästyy ja pistää kylkeen mutta kipu tuntuu alavatsassa yleensä oikealla puolella. ei ikinä tuu sisällä kotona vaan ainoastaan kun lähtee ulos kävelemään. välillä tuntuu että pitää kaksinkerroin mennä eteenpäin. oon huomannu et jos vaan vähän hidastaa tahtia mut jatkaa kävelyä niin jonkun ajan päästä hellittää. en ole huolestunut koska olen ajatellut että tämä nyt on taas yksi asia mikä kuuluu tähän aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja salamanteri85:
mulla kans samanlaista viiltävää vihlovaa pistävää kipua ja nimenomaan aina kävellessä. tuntuu vähän samanlaiselta kun jos hengästyy ja pistää kylkeen mutta kipu tuntuu alavatsassa yleensä oikealla puolella. ei ikinä tuu sisällä kotona vaan ainoastaan kun lähtee ulos kävelemään. välillä tuntuu että pitää kaksinkerroin mennä eteenpäin. oon huomannu et jos vaan vähän hidastaa tahtia mut jatkaa kävelyä niin jonkun ajan päästä hellittää. en ole huolestunut koska olen ajatellut että tämä nyt on taas yksi asia mikä kuuluu tähän aikaan.

Pitää vähän tarkentaa näitä vaivoja... Siis mulla ei tuota mahan vihlomista ym tunnu välttämättä ollenkaan esimerkiksi lenkillä ollessa. Mutta parin tunnin (tai puolen vuorokauden) kuluttua lenkistä alkaa maha olla kipeä, kun kävelee. Ja se maha on sitten kipeä ainakin pari vuorokautta sen jälkeenkin AINA kun kävelee, vaikka kävelisi kuinka sipsutellen ja rauhallisesti... Aina kun jalka osuu maahan (vaikka ei tärähtäisi ollenkaan) mahaa vihlaisee ja käy niin kipeää, ettei tahdo uskaltaa enää askelta ottaa...

Minulla tulee kans todella kipeäksi silloin, kun vaiva on poikittain. Joten se ei välttämättä ole koko raskauden aikainen vaiva. Välillä pystyn meneen ihan normaalisti, mutta sitten kun päättänyt ruveta köllötteleen poikittain olen todella kipeä..

Yhteistyössä